به گزارش هنرآنلاین، این روزها فرهنگ سرای نیاوران میزبان نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران»است که تا پایان اردیبهشت آثار بیش از 170 هنرمند هنرهای قرآنی را بر روی دیوار برده است.

محمد خراسانی زاده (مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و مسئول موزه هنرهای معاصر تهران) در بازدید از این نمایشگاه درخصوص فعالیت بخش خصوصی در عرصه هنرهای ایرانی و اسلامی، گفت: از نگارخانه «ترانه باران» به عنوان بخش خصوصی که نمایشگاه «روایت باران» به همت آن برگزار شده تقدیر و تشکر می کنم و لازم به ذکر می دانم که به این نکته اشاره داشته باشم خانم کاظمی دولابی همت خود را در این نمایشگاه برای احیا و عرضه آثار هنر اسلامی و هنرهای قرآنی گذاشته و این موضوع بسیار مهمی است.

او ادامه داد: ماجرای هنر اسلامی ما این است که حتی عنوان آن را هم ایرانی‌ها نامگذاری نکردند، قبل از ما غربی‌ها متوجه این گنجینه و این معدن ارزشمند شدند و این قابلیت کم ‌نظیری که ما در هنرمان داشتیم و داریم اتفاقی است که متاسفانه این روزها کمتر در فضای هنری نگارخانه ‌ها و نمایشگاه ‌های هنری دیده می ‌شود و اینکه به نام قرآن کریم و با پرچم هنرهای قرآنی چنین آثار فاخری به نمایش درآمده، قابل توجه است. از این استقبال چشمگیری که هنرمندان داشتند لذت بردم و خدا را شکر می‌کنم که در شرایطی که بسیاری فکر می‌کنند ماجرای توجه به قرآن در کشور ما کمرنگ شده، اینچنین هنرمندان با جان و دل، با نوآوری و خلاقیت  و با تمام وجود خلق اثر می‌کنند.

مدیرکل هنرهای تجسمی تصریح کرد: اینکه بخش خصوصی بدون رویکردهایی که گاهی ممکن است در فضاهای حاکمیتی یا دستگاه‌های عمومی وجود داشته باشد، اینچنین از درون می‌جوشد و به صورت خودجوش کار می‌کند، افتخار دیگری است و امیدوارم چنین مجموعه‌هایی و چنین تشکل‌هایی توسعه پیدا کنند و فعالیتشان در داخل ایران و فراتر از مرزهای ایران هر روز پررنگ‌تر شود.

او در پاسخ به این سئوال که قطعا حمایت‌های بخش دولتی می‌تواند در کنار فعالیت‌های بخش خصوصی حامی هنرمندان عرصه قرآنی باشد، گفت: دقیقا همین طور است. طبیعی است که وظیفه حاکمیت است که در این عرصه ورود پیدا کند و اگر ظرفیتی وجود دارد در این حوزه قرار گیرد، مجموعه فرهنگ سرای نیاوران نیز برای برگزاری نمایشگاه «روایت باران» زیرساخت را در اختیار گذاشت که این امر می تواند بخشی از این حمایت ها باشد. هر ظرفیت دیگری که در فرهنگ سراها، موزه‌ها و نگارخانه‌های وابسته به دستگاه حاکمیتی وجود دارد، حتما باید در فضای کاری خودشان این اولویت را مدنظر قرار دهند و اگر توان و ظرفیتی دارند در این عرصه دریغ نکنند. چرا که وقتی دشمن ما محکم ایستاده تا قرآن را کمرنگ کند یا به قرآن اهانت کند، یا فضایی ایجاد کند که کم‌کم قرآن فراموش شود، حتما ابزار هنر و فضای هنر بهترین مسیر برای یادآوری و نمایش دوباره و احیای قرآن خواهد بود.

روایت

خراسانی زاده در خصوص این مهم که بخشی از حمایت‌های دولت می‌تواند در بخش اقتصاد هنر به ویژه در بخش هنرهای ایرانی و اسلامی باشد، گفت: یکی از اتفاقات خوبی که رقم خورد کمک به ادامه مسیر «حراج باران» بود که چند سال قبل با ابتکار سرکار خانم کاظمی دولابی شروع شده بود اما چند سالی دچار وقفه شد. در این راستا چند جلسه داشتیم و گفت وگو کردیم و ایشان هم همراهی لازم را داشتند و مانعی که در این زمینه وجود داشت برطرف شد و ما در حال حاضر قول تایید اولیه مجوز برگزاری حراج را داده‌ایم و منتظر هستیم که آثار فراهم و این حراج برگزار شود و بسیار علاقمندیم که چنین حراج‌هایی در کل کشور برگزار شود چراکه واقعا هر کدام از کلانشهرهای ما که پیشینه و دیرینه ارزشمندی در حوزه هنرهای اسلامی دارند می‌توانند برای خودشان چنین بازارهایی را چه در عرصه حراج و چه در عرصه هنربازارها اعم از art fair , expo و art market داشته باشند که حتما استقبال می‌کنیم.

 

 البته دوست داریم که آثاری در حوزه میان‌رده و قیمت مناسب‌تر برای حضور در زندگی روزمره مردم هم خلق شود، گاهی ممکن است بعضی از هنربازارهای ما صرفا به مجموعه‌داری و طبقه خاصی از جامعه اختصاص پیدا کند. باید تلاش کنیم که هم از هنرمندان و هم از فعالان عرصه اقتصاد هنر بخواهیم که برای زندگی روزمره مردم و دیوارهای خانه‌ مردم هم به فکر خلق آثار میان‌رده باشند.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی در پاسخ به این سئوال که طی سالهای اخیر شاهد آن بودیم که حراج  هایی مانند کریستیز و ساتبیز تبدیل به مرکز خرید و فروش آثار ایرانی به خصوص خط و خوشنویسی شده اند، درحالی که ایران می تواند مرکز خرید و فروش آثار هنر ایرانی – اسلامی باشد، از این رو چه فعالیت هایی برای تحقق این مهم انجام شده و آیا «حراج باران» می تواند رقیبی برای حراج های اینچنینی باشد گفت: در این مسایل واژه رقابت خیلی واژه دقیقی نیست، بلکه واژه مزیت می‌تواند واژه درست‌تری باشد؛  به نظرم اتفاقا در شرایطی که مخاطب خارجی ما چه در حاشیه خلیج فارس و چه در کشورهای همسایه و حتی فراتر از منطقه غرب آسیا به موضوع هنر اسلامی جذب شده باید به این حوزه توجه بیشتری نشان داد. اگر دقت کنید در مجموعه حراجی‌هایی که برگزار می‌شود، مجموعه رویدادهای فروش آثار هنری که شکل می‌گیرد، این روزها هنر اسلامی دست برتر را به خود اختصاص می‌دهد، حتما یک نقطه مزیت ویژه‌ای می‌تواند باشد که حرف برای گفتن دارد و ما انقدر در این زمینه هنرمند و آثار فاخر داریم که هنوز دنیا آنها را نمی‌شناسد.

«ترانه باران»می‌تواند راهگشایی و افق‌گشایی کند برای اینکه انها را به دنیا بشناساند و بسیار امیدوارم که این حراج و حراج‌های مشابهی که می‌تواند در حوزه هنر اسلامی شکل بگیرد فراتر از مرزهای داخلی برود و شرایطی را فراهم کند که گردشگری هنری شکل بگیرد و رفت و آمد خریداران و علاقه مندان به هنر اسلامی به کشور بیشتر شود و این هدف‌گذاری را داشته باشیم که در میان مدت ایران را به عنوان قطب عرضه آثار هنر اسلامی بشناسند کما اینکه در دنیا هم اگر اثر فاخری ارائه می‌شود اکثرا از هنرمندان ایرانی است.