به گزارش هنر آنلاین آئین اختتامیه اولین سوگواره ملی ادبی هنری شاهچراغ(ع) در حرم مطهر شاهچراغ با حضور مسئولین استانی برگزار شد.

سید مصطفی موسوی مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان فارس در مراسم اختتامیه اولین سوگواره ملی ادبی هنری شاهچراغ(ع) اظهار داشت: مقام معظم رهبری در 29 آذر 1401 در دیدار با خانواده های شهدای حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع) فرمودند: دستگاه های فرهنگی، رسانه ای و عناصر هنری بر زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای شاهچراغ(ع) باید این قضیه را مثل قضیه عاشورا زنده نگه دارند، بزرگ کنند، ترسیم کنند تا آیندگان بفهمند و فرمودند که ما در این زمینه ها کوتاهی داریم، ما در قضیه رسانه، تبلیغ و ترسیم واقعیات کوتاهی داریم. این حادثه شاهچراغ(ع) هم پر معنا و هم ماندنی است و این حادثه ای نیست که به این زودی از یاد تاریخ ایران برود.

موسوی گفت: با هدف هم افزایی و هم‌گرایی در برنامه‌های دستگاه ها و نهادهای فرهنگی با محوریت شاهچراغ (ع) به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) و شهدای شاهچراغ(ع) به عنوان سند مظلومیت ملت ایران و به مناسبت سالگرد حادثه‌تروریستی به زائران آستان مقدس حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) اولین اختتامیه سوگواره ملی ادبی، هنری شاهچراغ (ع) با موضوع واقعه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع) در بارگاه ملکوتی حضرت احمدبن موسی (ع) برگزار شد.

وی افزود: اولین اختتامیه سوگواره ملی ادبی، هنری حضرت شاهچراغ (ع) در بخش آفرینش‌های ادبی با موضوع شعر، داستان، دلنوشته و خاطره با دریافت حدود 600 اثر از تعداد 27 استان کشور در روز پنج شنبه تاریخ 13 مهرماه ساعت 10 صبح در سالن شهید دستغیب حرم مطهر شاهچراغ(ع) با حضور نفرات برتر سوگواره، اصحاب هنر و رسانه، مسئولین استانی و کشوری برگزار گردید.

موسوی در ادامه گفت: برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه با عنوان کارگاه آموزشی انتقال تجربه شعر و داستان با هدف توانمند سازی و انتقال تجربه در روز چهارشنبه، تاریخ 12 مهرماه، در روز قبل از اجرای اختتامیه با حضور اساتید مجرب و مطرح استانی و کشوری از جمله اکبر صحرایی در حوزه داستان نویسی و غلامرضا کافی، حجت الاسلام والمسلمین انصاری نژاد، دکتر قیصری در حوزه ی شعر با کیفیت بسیار خوبی همراه با صدور گواهی پابان دوره جهت شرکت کنندگان برگزار شد که از جمله اهم برنامه های جانبی این سوگواره ملی بود.

مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان فارس تصریح کرد: حضور کلیه ی علاقه مندان، اساتید، اصحاب هنر و رسانه و مشتاقان حضرت احمد ابن موسی(ع) در این کارگاه های آموزشی و مراسم بزرگ اولین اختتامیه سوگواره ملی ادبی، هنری شاهچراغ(ع) مایه خیر و برکت و پرشکوه برگزار شدن این برنامه ها و مراسمات گردید.

موسوی گفت‌: این سوگواره ملی به همت دستگاه ها و نهادهای مختلفی از جمله استانداری فارس، سپاه فجر فارس، صدا و سیما، تولیت آستان احمدی و محمدی، دادگستری فیروزآباد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و شرکت شهرکهای صنعتی برگزار شد و به فضل الهی امیدواریم که محوریت سومین حرم اهل بیت(ع) در تمامی رویداد‌های فرهنگی حفظ شود و به خصوص اجرای چنین برنامه هایی مانند سوگواره ملی ادبی، هنری شاهچراغ(ع) مایه خیر و برکت برای استان باشد.

موسوی گفت: اسامی نفرات برتر اختتامیه اولین سوگواره ملی ادبی هنری شاهچراغ(ع) عبارتند از:

نفرات برتر شعر:

نفر اول محسن کاویانی قم (بین هر فتنه پشت سر هم بودیم)

نفر دوم کبری حسینی. قم (عشقبازی نیست جز یک زخم کاری در حرم )

نفر سوم علی گلی حسین آبادی قم (بخند خنده تلخ تو جان ایران است

نفر شایسته تقدیر علی سلیمیان زرین شهر اصفهان ( هر چه از غم می شود جام بلا سرشار تر)

 

نفرات برتر داستان

نفر اول نسیم اسد پور تهران. ( عصایش را بلند می کند و دوباره)

نفر دوم اکرم گلپایگانی تهران (انگشتانم را پشت گردنم)

نفر سوم پوریا اسکندر زاده تهران (داستان یاس کبود )

نفر شایسته تقدیر زهرا کلهر نیا قم (کفشداری بهشت)

نفرات برتر دلنوشته

نفر اول زهرا قاسمی شیراز (مخمل از که سرخی ردای):

نفر دوم ندا مظفری اراک ( خنکای آنان کم کم ):

نفر سوم ریحانه نجم الدینی استهبان (در آن غروب غم انگیزمان ):

همچنین تعداد 5 نفر که در حادثه دوم شاهچراغ(ع) ارسال اثر داشتند عبارتند از:

1.محمد حسین عظیمی، خاطره و دلنوشته

2. ایوب پرندآور، شعر

3.جعفر زارع خوشدل، دلنوشته و شعر

4.فریبا کریمی، داستان:

5.صدیقه قاسمی، دلنوشته