به گزارش هنرآنلاین، گنجینه موزه هنرهای تجسمی معاصر بانک پاسارگاد در میان بیش از ۶۰۰ قطعه اثر هنری شاخص مدرن و معاصر، شاهکارهایی از نخبگان هنر ایران را نیز نگاهداری میکند که ممکن است به جهت پالت رنگی و برخی المانهای تصویری تماشای آنها یادآور پاییز دلانگیز باشد.
کارهایی که با لکه رنگهای نارنجی و اشاره مستقیم یا انتزاعی به طبیعت، انسان محصور در آجر و ماشین را به دوباره دیدن پیرامون خود و دوباره لذت بردن از زندگی دعوت میکند؛ به نظر میرسد هنرمندان آگاهانه روی چنین آثاری نام و عنوان نمیگذارند، زیرا نمیخواهند خیال مخاطب را در یک چارچوب تنگ زندانی کنند، شاید بینندهای بر اثر تجربه زیسته خویش از تماشای یک اثر به ساحتهایی چون زیبایی، انتظار، روزمرگی و یا هر معنای دیگری رهنمون شود و نباید این فرصت همذات پنداری را از او گرفت.
در گنجینه موزه بانک پاسارگاد از میان دهها اثر که ممکن است مخاطب را به حال و هوای پاییز نزدیک کند، آثاری از فریده لاشایی، جلال شباهنگی، رضا درخشانی، گارنیک درهاکوپیان و همایون سلیمی روی دیوار گالری موزه به تماشاست که ممکن است برخی را به فصل برگ ریزان ارجاع دهد.
سه اثر زنده یاد لاشایی در فضای آبستره مفهومی و خاص او در کشاکش طبیعت گرایی و بازتاب احساسات درونی هنرمند است؛ هر سه این کارها شمایی از انتزاع و اشکال معناداری از طبیعتاند و رنگگذاریهای نارنجی فضایی پاییزی را به ذهن متبادر میکند؛ رد شاعرانگی، شیرینی وامید در کارها میدود که اتفاقن فصل مشترک چهار اثر دیگر گنجینه پاسارگاد نیز هست؛ مانند کویر سراسر نارنجی و خیالانگیز جلال شباهنگی نقاش ۸۶ ساله که بنا به شیوه دیرینهاش، سطوح و رنگهای تخت، بکری و سادگی را در نقاشیهای گرافیک گونهاش جلوهگری میکند؛ اثر درخشان رضا درخشانی ۷۰ ساله از مجموعه انار است؛ نمایش تجریدی درخت انار، نماد شاخص میوه بهشتی، سمبل زایش و آیکون پاییزی در مرز میان پیکرنمایی و اکسپرسیونیسم انتزاعی است. ریشههای تصویری اثر به وضوح به خاستگاههای تصویری سنتی ایران زمین ارجاع دارد. گفته میشود مجموعه انارهای درخشانی حاصل سالها مولویخوانی اوست. تصویر جهان در حال تغییر در اشعار مولانا و مضامین عمیق پنهان در سادهنویسی، توجه او را به خود معطوف میسازد.
گارنیک درهاکوپیان، از پایهگذاران تالار جریان ساز قندریز با یک اثر سورئالیستی طبیعتگرایانه در این مجموعه حاضر است؛ شاید برای توصیف حال و هوای آثارش که کلاژ تصویری دلپذیری ست این جملات رویین پاکباز، منتقد هنری راهگشا باشد: «گارنیک در جستوجوهایش از منابع مختلفی چون هنر مدرن غربی، هنرهای سنتی ایران و میراث فرهنگی ارمنی مایه میگیرد. بهویژه از روشهای فضاسازی هندسی کوبیستی و اغراق اکسپرسیونیستی شکل و رنگ و نیز از پیکرنگاری قدیم ایرانی و نقوش تزیینی ارمنی بسیار استفاده میکند. »
همایون سلیمی نقاش ۷۳ ساله هم با اثر بدون عنوان از مجموعه بیا تا گل برافشانیم در گنجینه موزه پاسارگاد حضور دارد؛ توالی و نظم شرقی گلهای پنج پر فضای ایرانی و آرامش بخشی را انعکاس میدهد که روایتی عارفانه از طبیعت است.
موزه هنرهای تجسمی معاصر بانک پاسارگاد همزمان با اخذ مجوز رسمی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دوره جدید فعالیت خود را با اجاره دو سالن مجهز در \"مجموعه تاریخی و فرهنگی باغ موزه نگارستان\" از تیرماه ۱۳۹۹ آغاز و پس از آمادهسازی سالنهای نمایش به نحوی که شایسته ارائه استاندارد آثار، و در شأن هنرمندان و هنر دوستان باشد، فعالیت خود را از اواخر سال گذشته آغاز کرده است.