گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار امیر سماوات (امیررضا سماواتی) با عنوان «دو مایل مانده به مریخ» در گالری نگر برپاست. سماوات در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه این نمایشگاه با رویکرد موضوعی به مسئله مهاجرت شکل گرفته است، گفت: در این نمایشگاه دو دسته از آثار به نمایش درآمده است که یکی با عنوان «دو مایل مانده به مریخ» و یکی دیگر هم کارهایی با موضوعات متفاوت هستند.
او درباره شیوه کار خود گفت: این کارها کمی با حالت عمومی نقاشی و متریال رایج آن فاصله دارد. من از هر چیزی که در دیوارهای شهری هست، مانند تصویر یا متریالهای مختلف مانند سیمان، فلز، سیم، لوله، پلاک، تابلوهای راهنمایی و... در کارهای خود استفاده میکنم. تصویری که در نهایت در تابلوهایم شکل گرفته است میتوانست به شکل بالقوه روی دیوارها باشد و خارج از تصاویری که میتوان روی دیوار دید کار دیگری نمیکنم.
سماوات افزود: از گرافیتی هم به عنوان یک عنصر تصویری در کارهایم استفاده میکنم اما این بدان معنی نیست که کارهایم گرافیتی هستند. بسیاری از مخاطبان فکر میکنند آثار من بازسازی صحنههایی از دیوارهای واقعی است، اما عامدانه آنقدر طبیعی کار کردم که افراد فکر کنند دیوار واقعی را میبینند.
سماوات ادامه داد: مهاجرت یکی از چالشهای بزرگ دنیا است، هم برای کشورهای مهاجرپذیر و هم برای کشورهایی که مردم از آنجا مهاجرت میکنند. بنابراین مهاجرت موضوعی است که میتوان سالها روی آن کار کرد. کارهای این مجموعه نیز شروعی برای پرداختن به این مسئله است و مهاجرت پیوندی میان همه کارها است، اما اینطور نیست که موضوع به شکل کاملاً آشکار در همه کارهایم مشخص باشد.
این هنرمند ادامه داد: در این آثار چندان عمقی به موضوع مهاجرت نگاه نکردم زیرا هم این مجموعه نخستین کارهای من در این زمینه است و هم اینکه من در این آثار دیوارهایی میسازم که حاصل تداخل انواع نقوش روی دیوارها است. این نقوش ممکن است توسط مردم کشیده شده باشند یا شعارهای گوناگون و جملات تبلیغاتی باشند. من آنها را دستکاری کرده و با ترکیبشان آثارم را شکل میدهم. بنابراین انتظار نمیرود که تصویر عمیقی از مهاجرت ارائه کنم.
سماوات با اشاره به شخصیت فضانورد در کارهایش گفت: یک فضانورد را به عنوان شخصیت استعاری از مهاجر وارد کارهایم کردهام، زیرا مهاجری که به کشور جدید میرود مانند انسانی است که پا به مریخ گذاشته و حتی هوای آنجا را هم نمیتواند تنفس کند. دلیل اشاره به مریخ در عنوان نمایشگاه نیز همین مسئله است و درعینحال نام نمایشگاه برگرفته از آلبوم موسیقی آرش فلاحی است.
او درباره دلیل انتخاب دیوار برای این کارها گفت: از بدو خلقت بشر و زندگی در غارها تا عصر مدرن، دیوار محل تجلی قبیلهها، شعارها و آرزوها و به طور کلی دستخط آدمها است. حتی در شبکههای اجتماعی میبینیم آن صفحه اصلی که همه پستهای شامل نظرها، عقاید، تبلیغات و... منتشر میشود دیوار نام دارد.کارهای من هم مثل دیوارهای شهر یا صفحات اجتماعی حاصل کنار هم قرار گرفتن همین مسائل است.
سماوات درباره سایر آثار این مجموعه گفت: تعدادی از کارها که اغلب اندازه کوچکتری دارند و از ساختار کلی نقاشی به دور هستند را روی اجسام مختلف مانند تختههای چوبی، جعبه مهمات، رادیو قدیمی و... کار کردم. این کارها حاصل تخریب یک وسیله است اما در ظاهر یک ساختار رنگی را شکل داده است. بسیاری از آنها موضوع خاصی ندارند اما همگی حسی شبیه هنر اجتماعی و اعتراضی به مخاطب القا میکنند. ممکن است چیزی مستقیم در آنها ارائه نشده باشد اما موضوع بیشترشان دغدغههای طبیعت است.