گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه حجم و چیدمان محمد علیزاده با عنوان «زمزمه» در گالری اُ برگزار شد. علیزاده در گفتوگو با هنرآنلاین درباره شکلگیری این مجموعه گفت: زمانی از من خواسته شده بود تعدادی ماسک برای یک تئاتر بسازم و پس از آن تعدادی از ماسکها که اضافه بود در گوشه کارگاه باقی ماند. پس از گذشت مدتی شروع به بازی با آنها کردم و ایدههای مختلفی از آنها به دست آوردم که در طول دو سال شکلهای گستردهتری پیدا کرد و چیزهایی را به آنها اضافه و یا حذف کردم.
علیزاده ادامه داد: در این نمایشگاه پرترههایی که بر روی پایه قرار گرفت کارهای ابتدایی من است و چیدمان نهایی که در گوشه گالری از قرار گرفتن سرها روی هم به وجود آمده است شامل ۱۵۰ کاری است که در دو سال اخیر انجام دادم.
او درباره نحوه شکلگیری این چیدمان در گالری گفت: ماسکهای قدیمی مدتی در کنار اتاق روی هم افتاده بودند و من هر بار که از کنار آنها عبور میکردم مطالعات بصری درباره آنها داشتم و به عکاسی و طراحی از آنها میپرداختم. درعینحال یادداشتهایی برمیداشتم و درباره انباشتگی آنها مواردی را یادداشت میکردم. از همانجا به این نتیجه رسیدم که اگر بخواهم نمایشی از این صورتها برگزار کنم باید به همین شکل انباشته باشد.
علیزاده ادامه داد: در همان زمان درگیری با مسئله مرگ نیز ذهن مرا مشغول کرده بود. این که یک تصمیم ناگهانی ممکن است باعث مرگ عده زیادی شود و حتی آدمهایی که زنده هستند نیز ممکن است قربانی اتفاقات مختلف باشند. از سوی دیگر در زندگی چیزهایی متعلق به خود آدم است و میتواند به آنها تسلط داشته باشد اما بسیاری از چیزها وجود دارد که بر آنها تسلطی نداریم و همینها تاثیرات بسیار زیاد مثبت یا منفی بر انسان میگذارد. ما از عبارت «اتفاقی را پشت سر گذاشتن» استفاده میکنیم و بر این اساس هرکدام از این سرها میتواند نمادی از خودم باشد که یک اتفاق را پشت سر گذاشته است.
او درباره متریالی که به کار برده است گفت: این کارها با پاپیه ماشه ساخته شده و هر چه جلوتر رفتم با اضافه کردن موادی مانند مفتول و توریهای فلزی در آثارم ظاهر خشنی در آنها ایجاد کردم. من قبلا با چوب، آهن و فایبرگلاس کار کرده بودم اما حدود ۱۰ سال است پاپیه ماشه کار میکنم و هر چه جلوتر رفتم این متریال امکانات بیشتری به من داد. وقتی به سراغ یک ماده میروید باید امکانات آن را کشف کنید و با آن همزبان شوید تا بتوانید با آن کار کنید.