به گزارش هنرآنلاین، غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران در حاشیه بازدیدشان از نمایشگاه «گنجینه مانا» که به دلیل محدودیتهای جدید کرونایی بهصورت اختصاصی انجام شد در مورد این نمایشگاه گفت: «معمولاً نمایشگاهها فریاد در سکوت هستند بسته به این که مخاطب چقدر بتواند با آنها ارتباط برقرار کند. با اینکه با یک دور نسبتاً تند از این نمایشگاه بازدید کردم انصاف این است که اذعان کنم که پیوند علم و تجربه در خیلی از آثار به چشم میخورد و این ما را به این وامیدارد که باید قدردان باشیم.»
وی افزود: «اگر ما قدر این پیشکسوتان را که خاک کارشان را خوردهاند و سختی آن را کشیدهاند ندانیم، هنر این کشور بر صدر نخواهد نشست. چون خیلی از شاگردان مبرز و کاردان، حاصل جدوجهد این مجموعه از هنرمندان هستند.»
منتظری گفت: «نکته دیگر اینکه برخی از آثاری که در اینجا به نمایش گذاشته شده است در کمتر نمایشگاه دیگر دیدهام و برای بررسی بیشتر و بهتر آنها لازم است که ساعتها فرصت داشت. یک پیشنهاد هم اینجا مطرح کردیم که دوستان هم استقبال کردند. من یک اثر را که میبینم از آن حظ بصری میبرم ولی آفریننده این اثر میتواند تصویر روشنی از آن را ارائه دهد که درک ما را فراتر میبرد. اگر این شناسنامه – نه سجلی و نام آن به تنهایی بلکه آن رمز و راز موجود در آن - در کنار اثر قرار بگیرد و پیام آن رمزگشایی شود جذابیت دوچندانی به نمایشگاه میدهد چرا که ساختار مخاطب را پای اثر نگه میدارد اما کافی نیست. آن پیامش است که میگوید یک قدم به پیش. بهعنوان مثال استاد طوسی که در مورد اثرشان توضیح میدادند یک گام ما را جلوتر میبردند و عظمت کار بیشتر به چشم میآمد.»
به قول شاعر که میگفت: میان عاشق و معشوق رمزی است چه داند آنکه اشتر میراند
این نماینده مجلس ادامه داد: «یک هنرمند چقدر برای دل خودش کار کند، بنویسد و بسراید و به تصویر بکشد؟ ما وظیفه داریم که زمینه معرفی این آثار را هم در مقیاس ملی و هم بینالمللی فراهم کنیم. تکتک آنها پیام و رسانه هویت ملی و فرهنگی ما هستند.»
منتظری سپس اظهار داشت: «هفته گذشته در پشتصحنه سریال سلمان حضور داشتم و آقای میرباقری گفتند که به نظرشان زمانی که سلمان ساخته شود، جایگاه ایران اسلامی در جهان خیلی ارتقاء پیدا میکند. چرا که سلمان با مطالعه و بررسی از همه ادیان عبور کرد به ایستگاه اسلام که رسید توقف کرد و بهگزینی کرد. درحالیکه اگر صد ساعت سخنرانی هم کنید نمیتوانید دلایل برتری دین را برای دیگران به راحتی بگوئید ولی در قالب یک اثر هنری مخاطب میبیند و میپذیرد.»
وی افزود: «مقام معظم رهبری به مرحوم سلحشور میفرمودند که آیات مربوط به صبر ایوب را بارها تفسیر کردهام ولی وقتی کار شما را دیدم برایم چیز دیگر بود. آیتالله جوادی آملی هم میفرمایند سالها در تفسیر سوره یوسف کار کرده اما سریالش تأثیر دیگری داشته است. به هر جهت کار هنر همین است و ما هم وظیفه داریم زمینه معرفی آثار هنری را در عرصه ملی و بینالمللی فراهم کنیم. این از یک سو باعث دلگرمی خالقان این آثار میشود و از سوی دیگر معرف قابلیتهای این مرز پُر گوهر است.»
در ادامه منتظری گفت: «نکته بعدی اینکه به رونق اقتصادی ما هم کمک میکند. سالها است که آقا فرمان دادهاند که از نفت فاصله بگیریم. به نظر من بهترین جایگزین هنر، صنایعدستی و صنایع ظریف ما است. وارداتی هم نیست. همهاش داخلی است. حاصل فکر و اندیشه و تلاش و کوشش هنرمندان خوب ما است من صمیمانه از دوستانی که تلاش کردند این فرصت را فراهم کردند تشکر میکنم.»
وی تأکید کرد: «نکته آخر هم اینکه ما چارهای نداریم جز اینکه به سراغ مردم برویم. این کالبدهای فیزیکی همیشه رونق ندارد. الان کرونا پیش آمده و به خاطر حفظ سلامت، کسی حاضر نیست به نمایشگاه بیاید، خب ما باید نمایشگاه را سراغ مردم ببریم. این با یک کار تصویری زیبا و هنرمندانه و حتی با ترجمهای شیوا و زبانی گویا این ارتباط را بیشتر کنیم.»
غلامرضا منتظری که از مدیران سابق وزارت ارشاد است و با هنرمندان هم آشنایی کامل دارد در پاسخ به این سؤال که مجلس چگونه میتواند از هنرمندان پیشکسوت حمایت کند درحالیکه هر کدام از آنها یک گنجینه هستند و هیچ حمایتی از آنها نمیشود؟ گفت: مجلس کارش قانونگذاری و نظارت است و کارش اجرا نیست اما از امسال ما چند کار را آغاز کردهایم. یکی از آنها بحث تقویت اعتبارات و حمایتها است.
وی افزود: «پس یک کاری که مجلس میتواند انجام دهد باز کردن چتر حمایتی خودش در حوزه فرهنگ و هنر در مرحله تصویب بودجه است که امسال در بودجه سال 1400 ما 350 میلیارد تومان برای این صندوق بودجه تعیین کردهایم که در نوع خود بیسابقه است. در حوزه نشر و کتاب وزارت ارشاد صد میلیارد پیشبینی کرده بود که ما 300 میلیارد تومان به آن اضافه کرده و به 400 میلیارد تومان رساندیم. مؤسسات فرهنگی، هنری و ادبی چند سال بود که از حمایتها محروم بودند، یک جدول هفده داشتیم که در دوره قبلی مجلس حذف شده بودند. ما امسال با آقای نوبخت هم چند جلسه برگزار کردیم که ایشان هم نقدهایی داشت و معتقد بود این جدول هفده حیاط خلوت عدهای شده و نگران بود که بهدرستی استفاده نشود. ما امسال آن را احیا و هدفمند کردیم و یک کمیتهای هم برای نظارت بر آن گذاشتیم و بودجه 700 میلیاردی برای حمایت از مؤسسات و مراکز مردمنهاد فرهنگی، هنری و ادبی بخش خصوصی تعیین کردیم. در لایحه بودجه برای افرادی که به هر دلیلی دچار آسیب میشوند از جمله کرونا و امثالهم، بحث بیمه بیکاری پیشبینی شده است.»
نایبرئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران گفت: «کار دیگری که در مجلس میتوانیم انجام دهیم بحث قانونگذاری است که اگر در این زمینه خلأ قانونی وجود دارد، ما حتماً آمادگی جبران آن را داریم. اگر در حمایت از هنرمندان کمکاری میشود حتماً ما آمادگی ورود داریم. الان برای بخش فرهنگی قانون توسعه هفتم، من از سوی کمیسیون مأموریت دارم و تمام این دغدغهها را مدّ نظر قرار دادهایم.»
وی افزود: «امسال یکی از طرحهایی که در دست بررسی است و برای اولین بار در ایران، در سال 1400 در مجلس حتماً به تصویب خواهد رسید، طرح اقتصاد فرهنگ و هنر است. همه مباحث و دغدغههای دوستان هنرمند در این بخش است و من انتظار دارم در این بخش به ما کمک کنید. هرچقدر که طرح کاربردیتر باشد رضایتمندی جامعه هدف را بیشتر به دنبال دارد. ما نمیخواهیم پشت اتاق شیشهای بنشینیم و طرح بنویسیم و مصوب کنیم.»
این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه با توجه به ظرفیتی که مؤسسه هنرمندان پیشکسوت دارد آماده هرگونه حمایت از این مؤسسه هستیم، ادامه داد: «بنابراین آمادگی داریم یک نشستی با هنرمندان با تجربه و پیشکسوت برگزار شود که از قبل بر موضوع اقتصاد هنر فکر کنند و بگویند که در این زمینه از مجلس چه میخواهند و آنچه که در مجلس تصویب میشود پاسخگوی کدام بخش از نیازها باشد که بر زمین مانده است.»
غلامرضا منتظری در پایان گفت: «کار بعدی مجلس هم نظارتی است. اگر ما یک اعتباری به وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری دادهایم، نظارتهایمان هم جدی است. در گذشته نظارت به این شکل بود که وزیر به کمیسیون میآمد. اما ما نظارت را سه مدل تعریف کردهایم که یکی از آنها میدانی است و از نزدیک باید ببینیم که وزارت فرهنگی یا ورزش چقدر هزینه کرده است. قرار شده است که به باشگاههای ورزشی برویم و پای صحبت ورزشکاران بنشینیم و ببینیم که اگر کمکی به باشگاه پرسپولیس یا سپاهان شده است، کجا خرج شده است. باید برویم فیلم سینمایی و کنسرتها را ببینیم و واقعیتها را به دست بیاوریم.»