به گزارش هنرآنلاین، محسن حسن پور تصویرگر نام آشنای کشور و عضو شورای سیاست گذاری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در خصوص ارزیابی برگزاری سیزدهمین دوره این جشنواره گفت: حرکت جشنواره تجسمی فجر و عملکرد آن در این چندساله بسیار خوب و مثبت بوده است. گرایش هایی که نسبت به هنرها و هنرهای نوین داشته قابل تحسین است. البته باید در نظر داشته باشیم که باتوجه به برگزاری نمایشگاه های تخصصی در طول سال توسط انجمن ها یا گالری ها، خیلی از مخاطبان جشنواره فجر شکار می شوند، با این حال، اقدام هایی که برای فروش آثار انجام می شود، از جاذبه های مهم برای حضور افراد در این رویداد به شمار می آید.
وی با اشاره به اینکه یکی از محورهای این جشنواره ایجاد گفتگو بین هنرهاست بیان کرد: گفتگو بین هنرها در یک دهه اخیر بسیار شدت یافته است. بدین صورت که دیگر دانشجویان و هنرمندان، خودشان را به یک قالب محدود نمی کنند بلکه سعی دارند که در حیطه های مختلف وارد شوند. اما تجارب آنها ممکن است آکادمیک نباشد، یعنی به صورت خودجوش دنبال این مهارت ها رفته اند.
حسن پور ادامه داد: قطعا کسب تجربه های نو و متفاوت به ویژه برای نسل جوان بد نیست. زیرا ممکن است هنرمندان فرهیخته بخواهند که در حیطه تخصصی خود کارشان را ادامه دهند، البته برخی از آنها هم این کار را آغاز کرده اند. یعنی در حال حاضر بسیاری از هنرمندان پیشکسوت بینارشته ای کار می کنند. به طور مثال، یک هنرمند نقاش، الان مجسمه و حتی ترکیب نقاشی و مجسمه را هم کار می کند. همچنین بسیاری از هنرمندان، در بخش هنرهای محیطی کسب تجربه می کنند.
وی اظهار کرد: باید پذیرفت که در دنیای امروز، یک هنرمند دیگر فقط در یک رشته فعال نیست. این گرایش نشان دهنده بازار کار برای این رشته هاست و همچنین بیانگر این است که تلفیق هنر کلاسیک و جدید میتواند راه گشای بسیاری از خلاء ها باشد.
این عضو شورای سیاتگذاری جشنواره تجسمی فجر در خصوص برنامه ها برای پیشبرد رشته تصویرگری در این جشنواره نیز بیان کرد: من در جشنواره تجسمی فجر، محدودیت زیادی برای رشته تصویرگری ندیدم. در بسیاری از جشنواره های تخصصی که در خود ایران هم برگزار می شود، اکثرا یک محور موضوعی دارند اما این جشنواره اینطور نیست و هنرمندان می توانند با هر موضوعی کار کنند. البته گاهی اوقات شاید بد نباشد که برای جوانان چالشی را به وجود بیاوریم. چالشی که می تواند از شعرا، داستان ها، اساطیر و... الهام گرفته شود. باید توجه کنیم که بسیاری از هنرمندان تمایل دارند که در جشنواره های تخصصی شرکت کنند و افراد جدید که به این فستیوال می آیند، آرزو دارند که به بازار کار هم برسند. اگر ارشاد بتواند یک تضمین کاری به شرکت کنندگان بدهد، میتواند در جذب هنرمندان بیشتر بسیار موثر باشد.
وی درباره اینکه آیا جشنواره تجسمی فجر توانسته مخاطب محور باشد نیز گفت: اگر مخاطب عام را مدنظر قرار دهیم بله مخاطب محور بوده است. اما در معنای کلیت، خیلی از هنرهای جدید ابزارهایی را برای نمایش لازم دارند که اگر جشنواره یک فضای ثابتی را می داشت که براساس گرایش ها، امکانات در اختیار هنرمندان قرار می دادیم، چه بسا مخاطبان وسیع تری جذب این رویداد می شدند. در حال حاضر برای نمایش آثار عکس و یا پوستر هم محدودیت داریم، چه رسد به اثر هنرمندی که نیاز به اجرا در محیط دارد. وقتی هنرمندان بدانند که اثر راه یافته آنان به جشنواره، مکان مناسب برای ارائه دارد، قطعا انگیزه بیشتری برای شرکت پیدا می کنند. در برخی مواقع آثار عکاسی، گرافیک و یا تصویرگری، تداوم موضوع دارند و میطلبد که در چند اثر با مخاطب صحبت کنند، اینجاست که موضوع فضای فیزیکی مدنظر قرار می گیرد. وگرنه جشنواره فجر مخاطب خود را دارد.
حسن پور ادامه داد: از طرفی علاوه بر فضای فیزیکی باید توجه کنیم که جشنواره های بین المللی چطور اقدام می کنند. به نظرم وزارت ارشاد می تواند علاوه بر خرید آثار، از هنرمند بخواهد که اثرش را به فضای محیطی بیاورد. اگر بتوان آثار خریداری شده در هرسال را بجای نصب کردن در لابی ها، در یک مکان عمومی به عنوان موزه فجر، قرار دهند مخاطبان عام هم می توانند این آثار را ببینند.
وی همچنین با اشاره به مطالبه های هنرمندان تجسمی برای ارتقاء سطح کیفیت جشنواره نیز گفت: در حال حاضر وسایل هنری بسیار گران شده و بازار کار هم آشفته است. وقتی ما در دهه 70 در جشنواره یا نمایشگاه شرکت میکردیم، علاوه بر جایزه، در خیلی از مواقع، ابزار هنری به هنرمند میدادند. همین الان هم میشود این کار را انجام داد. همچنین میتوان با انجمن ها و مکان های آموزشی تعامل بیشتری داشت تا دانشجویان با آمادگی بیشتر وارد جشنواره شوند و خیالشان هم راحت باشد که کار آنها به حدی از پختگی رسیده که میتواند آینده شغلی شان را تحت تاثیر قرار دهد.
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن 99 در مرکز فرهنگی و هنری صبا برگزار می شود.