به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی مسابقه عکس "همه جا در دسترس"، سید جمال هادیان رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره این مسابقه عکس گفت: این اولین مسابقه عکس حرفهای که با موضوع تاثیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات در مناطق دورافتاده فراخوان خود را منتشر کرده است. همه ما میدانیم که زبان تصویر، مرز ندارد و در قاب آن میتوان مفاهیم را به سادگی به مخاطب ارائه و اهداف مطلوب را به بهترین شکل در اقشار جامعه نهادینه کرد.
وی ادامه داد: یکی از خواستههای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که ارائه خدمات متعدد و متنوع به مردم، در این حوزه پیوست اطلاعرسانی درستی داشته باشد. طرحهای بزرگتری مثل دولت الکترونیک، دولت همراه، اینترنت ویژه کودکان و... نیاز به فرهنگسازی دارد. من به مدیریت کمپین در حوزه اطلاعرسانی معتقدم و یکی از ابزارهای فرهنگسازی استفاده از گروههای مرجع است. کسانی که سخن و تصویر و رفتارشان بین مردم نفوذ دارد.
وی با تاکید بر این نکته که در بین هنرها عکاسی یک رسانه تصویری است که نشان داده است خیلی زود در ذهن مینشیند و به سهولت مطالب از طریق آن منتقل میشود، بیان کرد: اثر یک عکس بسیار ماندگار است برای همین اولین قدم در حوزه استفاده از حوزه هنر برای امر اطلاعرسانی را در حوزه عکاسی برداشتیم تا تاثیر فناوری اطلاعات در مناطق دورافتاده و کم برخوردار را از دریچه عکس ببینیم. همچنین بتوانیم این پوشش گسترده برای اینترنت همراه را به مردم نشان دهیم. در حال حاضر اینترنت به دورافتادهترین نقاط کشور رفته و با رفتن اینرنت 4G به نقاط دورافتاده، زمینه کسب و کار اینترنتی و کارهای نو مهیاست. توسعه شبکه اینترنت موجب اشتغال و حل بسیاری از مشکلات میشود و حتی جلوی مهاجرت روستاییان به شهر را میگیرد.
هادیان گفت: در مسابقه عکس "همه جا در دسترس" مجموعهای عکاسان حرفهای و نیمه حرفهای حضور دارند و ما به دنبال انعکاس وسیع آثاری که به دستمان میرسد هستیم. هنرمندانی که در این مسابقه شرکت میکنند تبدیل به سفیران فرهنگی ما میشوند و همه این آثار در فضای مجازی به سرعت منتشر میشود و از سوی دیگر ما ظرفیت اطلاعرسانی ادارت کل در استانها را فعال کردهایم تا برای نمایش این آثار با حوزه هنری، شهرداریها، استانداریها و.. رایزنی کنند. حتی انتظار داریم در جادهها شرکتهای تبلیغاتی به این زمینه ورود کنند چون ما متریال حرفهای در اختیارشان می گذاریم.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره این موضوع که با توجه به مفاهیم انتزاعی و بعضا دشوار مواردی که در فراخوان آمده است، انتظار دارید با چه کیفتی آثار به دستتان برسد، اظهار کرد: من با توجه به تجربیات قبلی میگویم که موضوعات به مراتب دشوارتر را هنرمندان عکاس به تصویر تبدیل کردهاند. ذهن هنرمند جستجوگر است. ضمن اینکه ما به دنبال عکسهای قشنگی که پیام را خیلی واضح منتقل کند، نیستیم. یک اثر هنری آن است که مخاطب را به تفکر وادار کند.
وی در ادامه درباره دیگر فعالیتهای روابط عمومی این وزارتخانه در حوزه هنر به برپایی یک ورک شاپ تخصصی کاریکاتور و گرافیک با موضوع فناوری اطلاعات در شهریور ماه خبر داد و گفت: ما قدمهای مستمری در حوزه کمک گرفتن از عرصه هنر برای رسیدن به مقصود خود برخواهیم داشت. متاسفانه هنر در کشور ما یک سیاهچالهای دارد و اینکه ظرفیتهایش ناشناس است.
گفتنی است در فراخوان این مسابقه محورهای این مسابقه، تاثیر و نمود ابزار ارتباطات جمعی در مناطق و فرهنگها و اقوام مختلف کشور، تاثیر ابزارهای ارتباطی و فناوری اطلاعات در تسهیل زندگی روزمره روستاییان، استفاده از تجهیزات فناورانه (گوشیهای هوشمند، تبلت، کامپیوتر و....) و برنامهها و شبکههای مجازی در مناطق دور افتاده و پیامدها و تاثیرات مثبت و منفی پیشرفت ارتباطات و فناوری اطلاعات و قرار گرفتن آن در دسترس همه به ویژه در فرهنگ وز ندگی روستاییان ذکر شده است.
همچنین آثار برگزیده در قالب نمایشگاه در معرض دید عموم قرار می گیرد و آثار برگزیده پس از رونمایی در نمایشگاه در قالب کتاب منتشر خواهد شد. تمامی هنرمندانی که آثارشان به نمایشگاه و کتاب مسابقه راه پیدا کند گواهی حضور در مسابقه را دریافت خواهند کرد. حقوق مادی آثار راه یافته در نمایشگاه به هنرمندان پرداخت می شود و مالکیت و امتیاز آثار متعلق به وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات است. در این مسابقه به نفر اول مبلغ 5 میلیون تومان به عنوان جایزه، به نفر دوم مبلغ 3 میلیون تومان و به نفر سوم مبلغ دو میلیون تومان تعلق می گیرد.
نشانی دبیرخانه: خانه عکاسان جوان واقع در خیابان سید جمال الدین اسد آبادی، کوچه چهارم، پلاک 3، واحد 3 است.