سرویس تجسمی هنرآنلاین، بهرنگ صمدزادگان، هنرمند نقاش سطح برگزاری نمایشگاه "آثار کوچک استادان بزرگ" را عالی خواند و دراینباره به خبرنگار هنرآنلاین گفت:" انتخاب کارها در این نمایشگاه بسیار خوب و عالی انجام شده بود به نحوی که هر مخاطبی میتوانست کارهای دیده نشده هنرمندان مطرح را ببیند."
این مدرس هنر برگزاری این رویداد را گام مثبتی در راستای آشنایی نسل جوان با هنرمندان نسلهای قبل و تاریخ هنر دانست و دراینباره گفت:" به طور حتم در قدم نخست، تاثیر چنین نمایشگاههایی وابسته به نوع کیفیت برگزاری آن است، زیرا بسیار دیدهایم، نمایشگاههایی از آثار پیشکسوتان برگزارشده که صرفاً در آنها کارهای عمومی و بدون رویکرد تاریخ هنری به نمایش گذاشتهشده است." او تصریح کرد:" از نظر من کارهای کوچکی که در این نمایشگاه انتخاب شده و در معرض دید عموم قرار گرفته بود، بسیار گیرا و خوب بود به نحوی که شخصاً از دیدن کارهای اردشیر محصص بسیار لذت بردم زیرا از افرادی نظیر این هنرمند آثاری به نمایش در آمده بود که کمتر دیده بودم.به شخصه معتقدم که هنرمندانی چون نیکزاد نجومی از جمله نقاشان زنده و مطرح هستند به همین خاطر معتقدم دیدن کارهای کوچک این هنرمندان که کمتر موقعیت دیدنشان پیش آمده، برای هر گروهی لذتبخش است."
او برگزاری نمایشگاه "آثار کوچک استادان بزرگ" را گام مهمی در راستای افزایش سطح دانش هنرمندان جوان از تاریخ هنر دانست و بیان کرد:" برگزاری نمایشگاههایی با این سطح از کیفیت میتواند نقش مهمی در موضوعات مطالعاتی و آرشیوی برای علاقهمندان و هنرمندان جوان داشته باشد زیرا سبب میشود که این گروهها بتوانند نگاهی به گذشته و تاریخ هنر داشته باشند."
این هنرمند تأکید کرد: "از نظر من عدم رغبت جوانان به مطالعه تاریخ هنر و شناخت هنرمندان نسلهای گذشته یک خطر جدی است لذا معتقدم که برگزار نمایشگاههای اینچنین سبب میشود که جذابیت بصری برای جوانان ایجاد شود تا به سبب آن به سمت مطالعات بیشتر گرایش پیدا کنند."
صمدزادگان افزود: "من به عنوان یک مدرس هنر شاهد هستم که بسیاری از دانشجویان، بخش مهمی از هنرمندان برجسته این عرصه نظیر یکتایی و ویشکایی را نمیشناسند و حتی شناخت هنرمندان در قید حیات نیز از دایره شناخت آنان خارج است."
او وابستگی به فضای مجازی را عامل ایجاد ادبیات نامناسب در فضای نقد هنری دانست و گفت:" درگیری در فضای مجازی سبب شده که نسل جوان درگیر ادبیات نامناسبی در این عرصه شوند."
این هنرمند توضیح داد:" افزایش جمعیت هنرمندان سبب شده که تلاش بیشتری برای رشد در این عرصه ایجاد شود اما از سوی دیگر فضای مجازی، امکان انتقاد به هر شکلی را نیز فراهم کرده است به همین خاطر عموماً نقد به هنرمندان نسل اول و دوم با یک ادبیات مسموم در این فضاها رخ میدهد."
صمدزادگان ضمن تأکید بر اهمیت نقد، اظهار کرد:" خود من به عنوان یک هنرمند همواره منتقد نسل اول و دوم این عرصه بودهام اما معتقدم که این نقد باید در سایه مطالعات هنری و تاریخی انجام شود این در حالی است که عموماً نقد در فضای مجازی با فحاشی اشتباه گرفته میشود."
او تداوم کیفیت برگزاری نمایشگاههایی چون "آثار کوچک استادان بزرگ" را دارای تأثیرات مثبت خواند و گفت:" از نظر من چنین نمایشگاههایی میتوانند تأثیرات مثبت بیشماری داشته باشند زیرا ما در سالهای اخیر شاهد بودهایم که به واسطه حراجها تنها تعدادی از آثار قدیمی و برجسته نمایش داده میشوند اما یقیناً با وجود چنین نمایشگاهی آشنایی با هنرمندان نسلهای قبل به شکل شایستهتری رخ میدهد."
این هنرمند تصریح کرد:" به طور حتم اگر جامعه هنری پیوند خود را با گذشته قطع کند، دچار فراموشی میشود لذا من فکر میکنم که برگزاری چنین نمایشگاههایی در راستای مرور اطلاعات تاریخی عرصه هنر یک نیاز مهم است." نمایشگاه" آثار کوچک استادان بزرگ" عنوان مجموعهای است که در آن آثاری از داوود امدادیان، ناصر اویسی، قاسم حاجیزاده، شهلا حبیبی، ابوالقاسم سعیدی، علیاکبر صادقی، بهجت صدر، منیر فرمانفرماییان، مارکو گرگوریان، فریده لاشایی، رضا مافی، اردشیر محصص، بهمن محصص، سیراک ملکونیان، نیکزاد نجومی، مهدی ویشکایی و منوچهر یکتایی در گالری آریا به نمایش گذاشته شد.