سرویس تجسمی هنرآنلاین: نیروانا محمدنژاد نقاش دوسالهای است که این روزها نقاشیهای انتزاعیاش در گالری ژینوس به نمایش در آمده است.
"لکههای بکر" عنوان نمایشگاهی است که گالری ژینوس به مناسبت دومین زادروز تولد او ترتیب داده است. در این نمایشگاه بیش از 20 اثر با تکنیک گواش، پاستل، اکریلیک و رنگ انگشتی روی بوم در ابعاد مختلف که بیشترشان سایزهای کوچکی دارند ارائه شده است.
فضای آثار نیروانا محمدنژاد متناسب با سن او نیست. او فضاهای آبسترهای را در نقاشیهایش خلق کرده است که به نظر میرسد بیشتر شکلی ناخودآگاه و حسی دارند چرا که رنگگذاری این آثار به نوعی بدون هیچ مکانیزم و پیش فرض تکنیکی صورت گرفته است اما در نهایت تصویر بدیعی را پیش روی مخاطب قرار میدهد.
مادر نیروانا محمدنژاد درباره نحوه برخورد او با ابزار و لوازم نقاشی میگوید: نیروانا به خوبی با عناصر بصری و مواد نقاشی ارتباط برقرار میکند و موسیقی یکی از خواستههای او در هنگام نقاشی کردن است. گواش، پاستل روغنی، رنگ انگشتی و اکرولیک از جمله موادی هستند که او به عنوان رنگ، علاقه بسیاری به استفاده از آنها دارد.
او می گوید: نیروانا به خوبی تفاوت یک اثر نقاشی با یک اثر معمول و چاپی را تا حد زیادی متوجه میشود و برای خلق اثر سعی میکند با اشیاء و آن چه در طبیعت وجود دارد ارتباط بگیرد، به گونهای که در بیشتر مواقع و در مواجه با این پدیدهها با آنها صحبت میکند.
مادر نیروانا می گوید او از 18 ماهگی به نوعی نقاشی کردن را آغاز کرده است. او نقاشیهایش را به واسطه ضربههای نزدیک به هم با قلم و توجه به مرکزیت در نقاشی خلق کرده است که بسیار متمرکز بوده است.
او معتقد است نیروانا به تدریج و بعد از آشنایی با این ابزار توجه به مرکزیت تابلو را رها کرده و از 19 تا 21 ماهگی نقاشیهایی را خلق کرده است که شکلی پراکنده دارند و غالبا از نظر بصری پر حجمتر از نقاشیهای ابتدایی او هستند و او در خلق آنها متوجه اهمیت اشیاء و ابزاری اثرگذار مانند قلطک شده که وجهی کلاژگونه به آثار او دادهاند.
مادر نیروانا محمد نژاد میگوید: او از 22 ماهگی تا دو سالگی بیشتر از تکنیکهای تلفیقی استفاده میکند و نقاشیهایش کمی بعد روانی به خود گرفته و از انسجامی که در گذشته داشت به شکل ترکیبهایی پراکنده نمایان میشوند.
او معتقد است آثار او که در این مدت به صورت جدی خلق و در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده به سه دوره کوتاه قابل تفکیک است و این سه دوره بر اساس قدرت ذهن و رشد فکری و حسی کودک در خلق آثارش ایجاد شده و هیچ آموزش و دخالتی در آن صورت نپذیرفته است.