گروه تئاتر هنرآنلاین،نویسندگان مقالات کتاب عبارتند از: یولیا پاپوویچی، اوانا اِستویکا، ولادو کروسیج، لَسلو ماگاس، تومَش یاسِی، پیتر سافکو، کاژیمیِرش براون، مارگاریتا لارا و مارسلینا اُبارسکا. مقالات این کتاب دربارهی نقد تئاتر در کشورهای اروپای شرقی، رویکرد هنرمندان این کشورها در دوران اشغال در جنگ جهانی و بررسی اجراهایی از آنها هستند.
«از دل ویرانهها» ده فصل با عناوین زیر دارد:
اقتصاد جدید تخصص تئاتری
در جستجوی هویت: گرایشهای تئاتر معاصر در رومانی
آموزش درام در کرواسی معاصر: یک گزارش تجربهمحور
تئاتر مجارستان: ماندگار از پس دگرگونیها
تئاتر مستقل در مجارستان: بهای استقلال
نقد تئاتر در مجارستان، تئاتر از دل ویرانهها: نمایشهای پساجنگِ ورشو
تئاتر زیرزمینی در لهستان در دوران حکومت نظامی در آخرین سالهای کمونیسم
رسیدن به آتن :مشارکت نمایشی و اجتماع در اجرای «پرومته در آتن»ِ ریمینی پروتکل
گزارشی از دهمین جشنوارهی کُندِنز : اکتبر 2017- بلگراد
در یکی از مقالات این کتاب آمده است : «نازیها فقط اجراهای سرگرمکنندهی بیمحتوا و سطح پایین را به رسمیت میشناختند و آنها را متناسب با جامعهی لهستان میدانستند. بنابراین شرکت در تئاتر زیرزمینی برای هنرمندان لهستانی فرصتی بود که حس غرور ملی خود را حفظ کنند و احتمالاً بتوانند به شرایط عادی بازگردند. هنرهای نمایشی در لهستان در نهایت از سالهای ویرانگر جنگ جان سالم به در برد هرچند در قالبهایی افراطی مثل اجراهای اردوگاههای کار اجباری یا زندانیان جنگی. در خود ورشو در کافههای معروفی مثل اَکتورِک نمایشهایی اجرا میشد. موسسهی تئاتر لهستان فعالیت خود را در آن سالها ادامه داد و کلاسهای بازیگری و کارگردانیِ مخفیانهای را هم برگزار کرد. انجمن تئاتر زیرزمینی در سال 1940 تاسیسشد که توسط هنرمندان خارقالعادهای هدایت میشد که در پی آن بودند که با همکاری هم افقی برای تئاتر پس از جنگ در لهستان ترسیم کنند.»
پگاه صمدزاده فارغالتحصیل رشتهی ادبیات نمایشی است و در کارنامهاش ترجمهی رمان، نمایشنامه و کتابهای نظری را دارد.
«از دل ویرانهها، دربارهی تئاتر اروپای شرقی» در 106 صفحه و با قیمت 120 هزار تومان در کتابفروشیها موجود است.