به گزارش هنرآنلاین، نکوداشت «رکن‌الدین خسروی» نویسنده و کارگردان تئاتر در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

در این مراسم که روز سه‌شنبه 20 شهریور 1403 ساعت 18 در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، ایرج راد، اکبر زنجان‌پور، قطب‌الدین صادقی، ابراهیم وحیدزاده، کمال شفیعی، مسعود دلخواه، عطاالله کوپال، محمود کیانوش و سیمین داودی سخنرانی خواهند کرد.

خسروی

در این مراسم هم‌چنین از کتاب «خردمندی، دردمندی است» با موضوع تئاتر رکن‌الدین خسروی نوشته سیمین داودی و فریبا کامران رونمایی به عمل خواهد آمد. در معرفی این کتاب که توسط نشر نیماژ منتشر شده، آمده است:

«رکن‌الدین خسروی را بی‌شک می‌توان پدر تئاتر تجربی ایران دانست. او با نگاه پیشرو و مدرن خود، شیوه‌ای را در بازیگری و کارگردانی بنیان نهاد که اکنون بسیاری از کارگردانان جوان، ادامه‌دهنده همان راه هستند. در دنیایی که هنوز پدیده‌ای به نام اینترنت وجود نداشت، او با احاطه کم‌نظیرش بر سایر هنرها، خوانش و تحلیل متن را خالی از شیوه‌های مرسوم آن روزگار به پیش می‌برد. در تمرین‌های او، بازیگر بی‌آنکه بداند، همراه بزرگانی چون آپیا، پیسکاتور، برشت، میرهولد و گروتفسکی در سیر تکاملی نمایش قرار می‌گرفت و اگر قرار بود تحلیلی از نقش داشته باشد، باید آن را در «عمل» به اجرا می‌گذاشت. در این کتاب با بخش‌هایی از زندگی و کار خسروی روبه‌رو می‌شویم که جنبه علمی، هنری و تا حدودی شخصی زندگی‌اش را در بر می‌گیرد. این کتاب، همه زندگی او نیست، اما می‌توان از لابه‌لای فصل‌ها و سطرها دریافت که او بی‌وقفه اندیشیده، خوانده، شرافتمندانه زیسته، بی‌دریغ بخشیده و به دور از هیاهو، شاگردانی را پرورانده که چون خودش نه به دنبال نام‌اند و نه نان».