به گزارش هنرآنلاین، به نقل از ستادخبری بیست و چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، کارگاه "دبیات نمایشی برای نوجوانان- نقش متون نوشتاری در تئاتر" با حضور هنینگ فان گاف، دوشنبه 13 آبان در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان برگزار شد.
هنینگ فان گاف نمایشنامهنویس و فعال تئاتر کودک و نوجوان، نخست در این کارگاه از طریق پاورپوینت درباره رشد و پیشرفت هنر تئاتر در آلمان گفت و افزود: طی بیست سال گذشته تئاتر کودک و نوجوان در آلمان بیش از 50درصد رشد داشته است.
این هنرمند سپس از حاضران خواست پرسشهای خود را مطرح کنند و پاسخگوی آنها بود.
فان گاف طی توضیحاتی موتور تئاتر را نویسندگان دانست و تاکید کرد: تا زمانی که آنها می نویسند موتور تئاتر از کار نمیافتد. در آلمان مرکزی نوشتاری تشکیل دادیم تا افرادی که خلاقیت دارند بیایند و از امکانات بهره ببرند. توانایی و خلاقیت آنها را جدی گرفتیم تا موتور تئاتر روشن بماند. در حال حاضر در این مرکز فقط بیش از سی نویسنده برای کودک و نوجوان مینویسند. ولی این آمار سی سال پیش سه چهار نفر بیشتر نبود. لازم است بسیاری از این آثار ترجمه شود و فقط مختص آلمان نباشد. برای این نویسندگان در کتابخانهها میزگرد برگزار شود و آنها از تجارب خود برای دانشآموزان بگویند. همه ما باید در کار خودمان حرفهای رفتار کنیم.
وی با اشاره به مرکزی که در فرانکفورت تحت معاونت او اداره میشود، گفت: در این مرکز پروژههای مختلفی را دنبال میکنیم بحث پژوهش، آموزش و هنر. 10 ناشر نیز فقط آثار کودک و نوجوان را منتشر میکنند. هنرمندان در این مرکز تشخیص میدهند کدام کار مختص چه سنی است. حتی در آلمان برای بچههای یک ساله نیز تئاتر داریم که زمان آن 20 دقیقه و به طور معمول بدون کلام است و خیلی چیزای ابتدایی به صورت فیزیکی، رنگ، نور و مکانیکی نشان داده میشود.
این هنرمند آلمانی ادامه داد: نویسنده تئاتر کودک و نوجوان باید شرایط اجتماعی و زیستی را مدنظر قرار بدهد و با مسایل روز خود را درگیر کند. تحقیقات و پژوهش نیز نقش مهمی را در نوشتن ایفا میکند. نویسنده ضمن مطالعه روزمره باید با فرهنگ بچهها آشنا باشد. نوجوانان اصطلاحات، کنایه و استعارات خاص خود را دارند که ما معمولا متوجه آن نمیشویم. وظیفه نویسنده تفسیر این موارد نیست بلکه با ایده خود پرداختن به آن است.
فان گاف با این توضیح که تواناییهای یک نویسنده را از نوشتههای او تشخیص دهیم و با نوشتههای خودش مقایسه کنیم، تصریح کرد: هر فردی با روش و برداشتهای خودش را مینویسد. مهم این است که نویسنده در نوشته مسایل جامعه و روانشناختی را قید کند.
این کارگاه با بحث و تبادل نظر مخاطبان با این هنرمند پایان یافت.
هنینگ فان گاف متولد ۶ ماه مارس ۱۹۵۴ درشهرهامبورگ آلمان است. او به عنوان دستیارکارگردان درتئاترهای کودک مرکزتئاترجمهوری فدرال آلمان در فرانکفورت مشغول به فعالیت است.
فان گاف فارغالتحصیل رشته تاریخ وادبیات آلمانی هامبورگ بوده و از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ درمرکز تئاترشهرهای کوبورگ، آسنابورک و برِمن به عنوان نمایشنامهنویس حضور داشته است.
این هنرمند برای ارتقا نمایشنامهنویسی و روابط بینالمللی در حیطه تئاترکودک ونوجوان تلاش میکند.
او همچنین عضو هیات مدیره و از داوران موسسه تئاتر گوته است. هنینگ فان گاف در سال ۱۹۹۵ "جامعه اروپای متاثر" را برای ارتقا نمایشنامهنویسان جوان اروپایی بنیانگذاری کرد و تا کنون کتابهای مختلفی را با محتوای ادبیات نمایشی برای کودکان به چاپ رسانده است.
انتشار کتاب بیست و چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان
کتاب دو زبانه بیست و چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر شد.
این کتاب شامل پنج بخش "هیاتهای انتخاب و داوری جشنواره"، "تئاتر کودک"، "تئاتر نوجوان"، "مسابقه تئاتر خردسال"، "مسابقه تئاتر خیابانی"، "تئاتر دانشآموزی"، "تئاتر بینالملل"، "کارگاههای آموزشی" و "بزرگداشت" است.
بخشی نیز با عنوان "یادگاری" ضمیمه کتاب است که به معرفی کلیه نمایشهای ایرانی متقاضی شرکت در جشنواره اختصاص دارد.
همچنین پنج اثری که به مناسبت جشنواره منتشر شده در کتاب آمده است.
بزرگداشت این دوره جشنواره به احترام برومند و عباس دوستقرین اختصاص دارد. هیوا آذرنیا و مانلی کیایی منتقد و نویسنده، در مقام بزرگداشت این دو هنرمند یادداشت نوشتند.
در بخشی از پیام دبیرجشنواره آمده است: "برای غلبه بر ترسهایمان، در مواجه با مشکلات باید جور دیگری ببینیم، بشنویم و نیرو بگیریم. باور کنیم که هنوز هم قادر هستیم و خواهیم توانست زندگیمان را بهتر کنیم. جامعهای که بخواهد رشد کند میداند باید از طریق درک هنر، خود را بالنده کند، و کم کم به خود بقبولاند که دنیای بهتری هم امکانپذیر است. بنابراین اگر ما یک نمایشگر کودک هستیم باید به کلمات جادویی امید و تخیل و باور توجه کنیم. باید در هر کنش برای بارور شدن این عناصر تلاش کنیم نه سرکوب شور و هیجانها".
این کتاب در قطع رحلی و گلاسه با مدیر مسوولی مریم کاظمی و سردبیری امید بینیاز منتشر شده است.
نمایش برتر از "دیدگاه تماشاگران" در مراسم اختتامیه تجلیل می شود
مسئول بخش آرای مردمی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان از تجلیل نمایش برتر از "دیدگاه تماشاگران" در مراسم اختتامیه جشنوراه بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان خبر داد.
منیژه حیدرپور گفت: برگههای نظرسنجی مختص هر نمایش تهیه شده و در بدو ورود در اختیار تماشاگران قرار گرفته و از تماشاچیان خواسته میشود بعد از تماشای نمایش بر اساس رضایتمندی، برگه خود را در صندوق تعبیه شده برای آرای مردمی بیندازند.
وی افزود: میزان رضایتمندی مردم از نمایشهای جشنواره، بر اساس سه معیار "خوب"، "متوسط" و "ضعیف" ارزیابی می شود.
حیدرپور خاطرنشان کرد: بعد از جمعآوری آرای نهایی در آخرین سانسهای جشنواره، برگههای نظرسنجی شمارش و درصدگیری میشود.
مسئول بخش آرای مردمی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه نمایشی که بیشترین آرای مخاطبان را به خود اختصاص دهد به عنوان نمایش برتر از دیدگاه مردم معرفی خواهد شد؛ خاطرنشان کرد: در این بخش از سه نمایش کودک، نوجوان و بینالملل تجلیل خواهد شد.
همانطور که انتظار داشتم در جشنواره خوبی حضور پیدا کردیم
رئیس کمپانی "باتیتا" با یادآوری حضور شش سال قبل این کشور در ایران و اجرای نمایش "اسپاگتی"، از برآورده شدن انتظارات خود در این جشنواره خبر داد.
توربن استیگ هانزبد که از کشور دانمارک در جشنواره حضور پیدا کرده است، گفت: شش سال پیش "سورن اوسن" بازیگر این نمایش کاری را به ایران آورده بود به نام "اسپاگتی" که مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت، کمپانی باتیتا دوباره نمایشی را با عنوان "تک نوازی دونفره" به این جشنواره آورد که امیدواریم مخاطبین و ایرانیان از این کار لذت برده باشند.
وی در مورد داستان نمایش اظهار کرد: نمایش "تک نوازی دو نفره" یا "نوازنده ای برای دو نفر" که به هر دو اسم می توان نام گذاری کرد؛ داستان یک رهبر ارکستر است که شش ساز و شش نوازنده همراه خود دارد، طی روند داستان پنج نفر از آنها به دلایل مختلف نمی توانند در کنسرت حضور پیدا کنند و یک نفر از موزیسین ها که توانایی چندانی هم روی نواختن سازهای مختلف را ندارد، به سختی وارد صحنه می شود.
رئیس کمپانی "باتیتا" گفت: این نمایش در کشور ترکیه و کره جنوبی نیز به اجرا در آمده و با برنامه ریزی های انجام شده در کشور های دیگر به اجرا خواهیم پرداخت.
نمایشهای کودک و نوجوان چندوجهی شده است
به اعتقاد هنینگ فان گاف داور آلمانی، نمایشهای کودک و نوجوان چند وجهی شده و جای خوشحالی دارد.
هنینگ فان گاف توضیح داد: نمایشهایی که تماشا کردم شامل تئاترعروسکی، بازی بچهها، پرداختن به داستانهای قدیمی، جدید و مدرن میشد و کارها تفاوت زیادی با هم داشتند این موضوع به چند وجهی شدن تئاتر کودک و نوجوان بازمیگردد. البته لازم است هنرمندان بیشتر به دغدغههای اجتماعی در نمایشها بپردازند و معظلات اجتماعی را به صورت هنری نقد کنند نه فقط داستان بگویند.
وی ضمن رضایت از برنامهریزی منسجم جشنواره در بخشهای مختلف و تماشای نمایشهای حرفهای، ادامه داد: مردمی بودن این رویداد بسیار زیاد بر من اثر گذاشته است. تاکنون تجربه نکرده بودم برای فستیوال کودک و نوجوان با این تبلیغات در سطح شهر اطلاعرسانی شود. حضور بچهها، والدین و همراهان به شکل گسترده برای تماشای نمایش نشان میدهد ملت تئاتر دوستی دارید. امیدوارم گروههای هنری و هنرمندان این اشتیاق مخاطب را به فال نیک بگیرند و در جهت بالابردن کیفیت نمایشها قدم بردارند.
فان گاف جشنواره را محل تلاقی تجارب هنرمندان دانست و افزود: در رویدادهای بینالمللی هنرمندان کشورهای مختلف با هم روبرو میشوند. فستیوال همیشه محل تلاقی تجارب آرا، صحبت کردن درباره فرهنگها است. هر شخص میتواند یاد بگیرد و هنرش را به جلو ارتقا دهد. با دیگران دوست شود و برای صلح عمومی که بسیار مهم است حرکتهای مهمی انجام دهند.
وی همچنین با ابراز تاسف از این که پس از اجراها ارتباطی بین تماشاگر، کارشناسان با هنرمندان رخ نمیدهد، ادامه داد: معتقدم پس از پایان نمایش متخصصان و کارشناسان حاضر در سالن باید با گروه نمایشی به تبادل نظر بپردازند و در رابط با کار نحوه تمرین، سرمایهگذاری و تشکیل گروه صحبت کنند. همچنین با تماشاگر گفتوگویی داشته باشند تا از تاثیر نمایش بر آنها آگاهی یابند. این موارد شاید به ظاهر معمولی بیاید ولی نکات آموزشی زیادی در آن نهفته است. هنرمندان باید همدیگر را درک کنند و صدایشان به گوش یکدیگر برسد.
یک روز از جشنواره و خبرهای کوتاه
بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان پس از تلاشی چند ماهه به روزهای پایانی خود می رسد و این گردهمآیی بزرگ از هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان که برای ارائه و تماشای برگزیده ترین نمایش های تولید شده کشور و نمونه آثاری از کشورهای مختلف جهان شکل گرفته ، شاهد حاشیه های جذابی نیز هست که مرور آن خالی از لطف نیست.
کبوترهای صلح ، هدیه دنیای کودکی
هنرمندان شرکت کننده در جشنواره، دو روز پی در پی شاهد حضور کودکانی بودند که انگار دیدن نمایش ها برایشان کافی نبوده و مشتاقانه به رسم کهن میزبانی ایرانی با هدیه ای از کبوترهای سفید سفالی ، محل اقامت هنرمندان را با شور کودکی همراه کردند.
صبح روز های سوم و چهارم برگزاری جشنواره تعدادی از خردسالان عضو مهد کودک های تحت نظارت بهزیستی در محل اسکان میهمانان جشنواره حاضر شده و همراه با اجرای سرود ، صلح و دوست را با شاخه های گل ، نقاشیهاى کودکانه با مضمون صلح و کبوترهاى سپید سفالى به مهمانان هدیه دادند.
لوح تقدیری برای دبیر
یکی از رویدادهای جالب توجه روز گذشته تقدیر دانش آموزان مدرسه برهان از دبیر جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان بود. اهدا هدایای گروه مپنا به دانش آموزان این مدرسه و برگزاری مراسم رونمایی پوستر زمینه ای بود تا در دیدار با مریم کاظمی از زحمات او تشکر کرده و لوح تقدیری را به او تقدیم کنند.
دیدار با نماینده ولی فقیه
حضور امام جمعه همدان در محل اسکان میهمانان جشنواره و دیداربا جمعی از هنرمندان و دبیر و مسئولان برگزاری یکی از رویدادهای سومین روز جشنواره بود که در فضایی صمیمی برگزار شد.
حجت الاسلام محمدی با مهمانان خارجی و داخلی به گفت و گو نشست و ضمن قدردانی از زحمات دست اندرکاران این جشنواره ، اسلام را دین دوستی و صلح معرفی کرد.
دراین دیدار مدیر کل ارشاد اسلامی همدان ، دبیر جشنواره و مسئولان بخش های مختلف اجرایی نیز حضور داشتند.
وقتی پرده به یاری صحنه آمد
جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همواره یکی از پرمخاطب ترین جشنواره های تئاتری بوده است و دوره بیست و چهارم نیز از همان اولین روز با اجرای یک نوبت بیشتر برای یک نمایش همراه شد. دومین روز جشنواره هم با خبر هایی از ازدهام تماشاگرانی که دیگر امکان ورودشان به درون سالن نبود به پایان رسید اما روز گذشته با افزایش چشمگیر تماشاگران دیگر خبری از بازگشت مردم از سالن های تئاتر نبود.
مسئولان جشنواره با پخش مستقیم اجرای یکی از نمایش ها در سالن سینما ،مردمی را که به دلیل پرشدن ضرفیت سالن پشت در بودند را به تماشای فیلم اجرا دعوت کردند تا پرده به یاری صحنه بیاید!
دورهمی هنرمندان
شامگاه سومین و چهارمین روز جشنواره سالن سینما تئاتر کانون مملو از هنرمندان شرکت کننده در جشنواره شد تا در ویژه برنامه ای مفرح و فارق از سخت کوشی روزانه به تماشای هنرنمایی یکدیگر بنشینند.
رضا فیاضی که اجرای این برنامه در دو روز گذشته را بر عهده داشت در روز اول اجرای موسیقی ، خاطره گویی ، شعرخوانی ، مشاعره و... را در جدول اجرایی آن قرار داده بود.
چهارمین شامگاه جشنواره اما با حضور گروه های بین المللی ، قرائت یادداشت دبیر ، نماینده استیج چین جدی تر از شب گذشته برگزار شد اما این برنامه نیز در ساعت پایانی با گرمای هنرنمایی هنرمندان ، نشاط کودکی را به نمایش گذاشت.