رسانه‌ها نقشی پررنگ در شکل‌دادن به دیدگاه و رفتار کاربران نسبت به دارایی‌های مختلف دارند. در این میان رمزارزها نیز مستثنی نبوده‌اند و بیت کوین که شاخص‌ترین آن‌ها است تحت‌تأثیر رسانه‌های اجتماعی قرار دارد. 

اما شبکه‌های اجتماعی چگونه می‌توانند بر قیمت خرید بیت کوین تأثیرگذار باشند؟ بیشترین تأثیر این رسانه‌ها وابسته به احساسات کاربران یا به‌اصطلاح شاخص‌های سانتی‌مانتال (Sentimental) است. به‌طور معمول درصورتی‌که احساس کاربران نسبت به سرمایه‌گذاری در BTC مثبت باشد، ارزش آن افزایش می‌باید. در مقابل زمانی گه جو کلی بازار بیت کوین منفی است سرمایه‌گذاری در BTC و به دنبال آن قیمت این ارز کاهش پیدا می‌کند.

تأثیر کلی رسانه‌ ها بر قیمت خرید بیت کوین

 انواع مختلف رسانه، چه شبکه‌های اجتماعی و چه مواردی همچون شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، می‌توانند نقشی چشمگیر در نوسانات قیمتی بیت کوین داشته باشند.

یکی از تأثیرگذارترین موارد در تمام رسانه‌ها اخبار است. رویدادهایی که خبر از افزایش پذیرش و محبوبیت بیت کوین می‌دهند مثبت در نظر گرفته می‌شوند و معمولاً به رشد قیمتی BTC کمک می‌کنند. از طرفی خبری منفی مانند وجود نقایصی در شبکه می‌تواند موجی منفی ایجاد کرده و منجر به کاهش ارزش بیت کوین شود.

 در این میان رفتار و گفته‌های سرمایه‌گذاران بزرگ بازار رمزارزها نیز می‌تواند بر قیمت BTC تأثیر داشته باشد. این افراد معمولاً از شبکه‌های اجتماعی مانند ایکس (X) یا اینستاگرام (Instagram) استفاده می‌کنند و از این طریق با کاربران تعامل دارند. در مواردی این اشخاص با جبهه‌گیری‌هایی خاص در بازار نوسان ایجاد کرده و از این تغییرات قیمتی کسب سود می‌کنند.

میزان نفوذ رسانه ‌ها در قیمت خرید بیت کوین چقدر است؟

 رسانه‌ها می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت BTC داشته باشند. مطالعه‌ای منتشر شده در نشریه بازارهای مالی بین‌المللی، مؤسسات و امور مالی (Journal of International Financial Markets, Institutions & Money) نشان می‌دهد که می‌توان با استفاده از کلمات کلیدی که در گوگل یا دیگر شبکه‌های اجتماعی باب می‌شوند قیمت بیت کوین را پیش‌بینی کرد.

استفاده از رسانه‌ ها برای تنظیم استراتژی ‌های سرمایه‌ گذاری

استفاده از رسانه‌ ها برای تنظیم استراتژی ‌های سرمایه‌ گذاری

 سرمایه‌گذاران حرفه‌ای به طور دقیق رسانه‌ها را تحت‌نظر می‌گیرند تا بر احساسات بازار آگاهی داشته باشند. ابزارهایی نیز وجود دارند که با استفاده از تحلیل فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی و جمع‌آوری داده‌ها، احساسات بازار نسبت به ارزی مانند بیت کوین را تحلیل می‌کنند. بدین شکل می‌توان با صرف حداقل زمان دیدگاهی جامع از وضعیت بازار به دست آورد.

 در این صورت می‌توان پیش از دیگر کاربران از نوسانات بازار آگاهی پیدا کرده و با سرمایه‌گذاری در زمان مناسب به سود رسید.

 قبل‌تر اشاره کردیم که فعالیت سرمایه‌گذاران کلان ارزهای دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به نوسانات قیمتی منجر شود؛ از همین رو دنبال کردن افرادی مانند ایلان ماسک (Elon Musk) و برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong) می‌تواند مفید باشد. گاهی ارزهایی که چنین افرادی بر آن تمرکز می‌کنند پس از مدتی با نوسانی قابل‌توجه مواجه می‌شود که می‌تواند سودده باشد.

نتیجه گیری

 رسانه‌ها تنها یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت رمزارزهایی نظیر بیت کوین هستند؛ اما میزان تأثیر آن‌ها قابل‌توجه است. آن دسته از سرمایه‌گذارانی که اهمیت رسانه‌ها در حوزه کریپتوکارنسی را درک کنند می‌توانند از آن به نفع خود و به‌عنوان ابزاری مفید استفاده کنند؛ به این صورت که معاملات خود را با احساسات و روندهای بازار هماهنگ می‌کنند تا احتمال کسب سود را بالا برده و با ضرر مالی جدی مواجه نشوند.