گروه هنرهای تجسمی خبرگزاری هنر ایران: آیین رونمایی از  تابلوی هنری فاخر «آذرنگاری»، اثر هنرمند ایرانی، احد سعدی عصر جمعه 8 اردیبهشت‌ماه ۱۴٠۳ با حضور جمعی از فعالین عرصه هنرهای تجسمی، تنی چند از مسئولین و دیپلمات‌های وزارت خارجه و علاقمندان و هنردوستان و به همت محمدرضا عمرانی برای نخستین بار در هتل استقلال رونمایی شد.

در این مراسم پس از قرائت قرآن و ادای احترام به سرود ملی کشورمان، محمدرضا مجیدی دبیرکل اتحادیه پارلمان‌های آسیایی   APA  و مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو در جایگاه حاضر شد و درباره احد سعدی و هنر آذرنگاری توضیح داد: حضورهنرمندانی چون احد سعدی با بیش از یکربع قرن تلاش هنری در سطح اول هنرهای تجسمی جهان، در کشور خودش ایران آنهم پس از سال‌ها فعالیت در خارج از کشور جای مباهات و خرسندی دارد.

IMG_20240427_092305_128

وی افزود: احد سعدی در ۱۷ کشور جهان آنهم در سطح اول جامعه هنری فعالیت داشته است.

وی بیان کرد: از طریق دو تن از مسئولین کنسولگری ایران  با احد سعدی اشنا شدم، از ابتدا که آثار ایشان را دیدم به نتیجه رسیدم که ضمن ثبت ملی اثر  حتما این اثر در ایران باید رونمایی شود.

مجیدی در ادامه تاکید کرد: شاید سبک اذر نگاری که استایل و امضای ویژه و منحصر بفرد احد سعدی است کمتر از  ربع قرن پیشینه فعالیت دستکم در ایران را دارد و حضور وی و هنرمندان ایرانی چون او که نام ایران را در عرصه های بین المللی درخشان ساخته‌اند بسیار غرور افرین است.

دبیرکل اتحادیه پارلمان‌های آسیایی APA با تاکید براینکه هنر آذرنگاری باید هر چه سریعتر ثبت ملی شود، تصریح کرد: اذرنگاری اگر چه بدیع و مهجور است اما ریشه در تاریخ کشور ما دارد و پیشنیه تاریخی ایران کهن باز می‌گردد. این سبک و گونه‌‌ای از هنرهای تجسمی است که اکنون دیگر باید در هنرستان‌ها و دانشگاه‌های ایرانی وارد شده تا از دست نرود.

IMG_20240427_092308_648

مدیر عامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو با اشاره به اثر فاخر «چالش سیمرغ» اظهار داشت: محتوی این اثر کاملا بومی و منطبق با ادبیات کلاسیک و ریشه در افسانه های کهن کشور دارد. استاد سعدی این اثر را با الهام از آثار عطار نیشابوری خلق کرده است.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم پس از ثبت ملی این اثر از سوی سازمان جهانی یونسکو نیز به نام ایران این هنر به ثبت جهانی برسد.

سپس نوبت به خالق «چالش سیمرغ» رسید. احد سعدی با بیان خیرمقدم به حضار و مسئولین و علاقمندان درباره چالش سیمرغ گفت: در نهاد همه ما انسان‌ها حالات و درونیات متعدد و متفاوتی وجود دارد، اگر تعداد این حالات درونی بشر عدد ۳٠ باشد سی‌امین  کنش، رفتار و حالت انسانی عشق است که جهان بدون عشق غیرقابل تحمل می‌شود.

  وی افزود: در این اثر نیز سعی کردم سی مرغ را که هریک مترتب کنشی بشریست  تصویر کنم.

وی در خاتمه اظهاراتش بیان کرد: امیددارم مرغ سی‌ام در اسمان زندگی یکایک شما عزیزان به پرواز درآید و امیددارم این سبک آذرنگاری هر چه سریعتر در جهان با نام ایران ثبت شود.

درپایان این مراسم از تابلو فاخر ایرانی آذرنگاری «چالش سیمرغ» از آخرین آثار احد سعدی رونمایی شد.

در این مراسم و پس از رونمایی از تابلو چالش سیمرغ، محمدرضا عمرانی که متولی برگزاری این مراسم بود به خبرگزاری ..... گفت: با توجه به اینکه این هنرمند گرامی در خارج از ایران زندگی می کنند، تمام تلاشم این بود که این اثر فاخر ایرانی حتما در کشورمان رونمایی شود.

وی افزود: واقع این است که برای ثبت ملی و جهانی رونمایی از اثر در داخل ایران، بسیار حائز اهمیت بود و خب به طبع این رونمایی هزینه‌هایی داشت. لذا با توجه به علاقه‌ام به هنرهای تجسمی و همچنین اثر منحصر بفرد احد سعدی به عنوان حامی وارد این جریان شدم.

عمرانی ادامه داد: برای برگزاری این مراسم هم هیچ‌گونه شروطی نداشتم جز اینکه درصدی از فروش اثر صرف امور خیریه به‌ویژه کودکان مبتلا به سندروم داون شود.

وی تصریح کرد: پس از حراج اثر عوایدی که قرار است در امور خیریه صرف شود در اختیار کانون سندروم داون ایران قرار خواهد گرفت.

این خیر و فعال حوزه بازرگانی در خاتمه افزود: مدتی این اثر برای بازدید عموم در کاخ گلستان به نمایش درخواهد آمد، سپس  توسط بزرگترین گالری‌داران ایران این اثر برای مجموعه‌داران حراج خواهد شد که عایدات حاصل نیز با هماهنگی شخص هنرمند و سایر متولیان تحت نظارت نهاد های ذیربط به امور خیریه اختصاص خواهد یافت.

 

بیشتر بخوانید»»آماده‌ایم تا در فاصله‌ای کوتاه برای اتفاقات اثری خلق کنیم