گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران – سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کار خودش را آغاز کرده و ناشرین با هزاران عنوان کتاب در این رویداد فرهنگی و ادبی شرکت نموده‌‌اند.

ناشرین زیرمجموعۀ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس همه‌ساله با تعدا قابل توجهی کتاب در نمایشگاه شرکت می‌کند.

در همین رابطه با رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع‌مقدس هم‌کلام شدیم.

مهدی امیریان در گفتگویی کوتاه به چگونگی حضور ناشرین زیرمجموعۀ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس در این دورۀ نمایشگاه اشاره کرد که خلاصۀ آن را تقدیم حضورتان می‌کنیم:

 

کمک به رشد صنعت نشر

اساساً یکی از رویکردهای برگزاری رویدادهایی در این سطح و اندازه، کنار هم قرار گرفتن ناشرین و به دنبال آن رونق گرفتن صنعت نشر است. در نمایشگاه کتاب تهران ناشرین و موسسات فرهنگی فرصت دارند تا دانش و تجربۀ خودشان را با هم به اشتراک بگذارند. این هم‌افزایی موجب رشد صنعت نشر می‌شود. نمایشگاه کتاب تهران امکان خوبی را هم برای مردم فراهم کرده تا کتاب مورد نظرشان در موضوعات مختلف را تهیه و مطالعه کنند. نمایشگاه باید به ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی کمک کند زیرا کتاب‌خوانی نیاز فوری و ضروری جامعۀ ماست.

ناشرین استانی

ما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس روی موضوع همه‌گیر شدن فرهنگ کتاب‌خوانی متمرکز شده‌ایم. به‌همین منظور چندسالی است که تمام اداره کل‌های ما در سراسر کشور با راه‌اندازی یک واحد انتشاراتی مستقل مشغول تولید و تبلیغ کتاب هستند. درواقع ما 30 انتشارات فعّال داریم که بازوهای بنیاد در امر کتاب‌خوان کردن جامعه هستند. با همّت این ناشرین امروز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس به‌صورت تخصصی در حوزۀ ادبیات جهاد و مقاومت فعالیت می‌کند. بخشی از اقدامات هر استان به ثبت تاریخ‌ شفاهی شهدا و ایثارگران منطقۀ خودشان اختصاص دارد. این اختصاصی شدن تولیدات زمینۀ پرداختن به سوژه‌های بیش‌تری را ممکن می‌سازد.

تربیت نیرو

نکتۀ شایستۀ اشارۀ دیگر اینکه ناشرین زیرمجموعۀ بنیاد در تولیداتشان هم به تعداد و تیراژ توجه دارند و هم به کفیت هنری آثار. چراکه ما معتقدیم این دو ویژگی باید با هم ارتقاء پیدا کنند تا به محصول خوب و مناسب برسیم. ما باور داریم که در تمام بخش‌های صنعت نشر از نویسنده و طراح جلد گرفته تا ویراستار و صفحه‌بند باید به‌سمت تربیت نیروهای مستعد و جوان برویم. طراحی اولیه برای تحقق این موضوع هم انجام شده تا در آیندۀ نزدیک شاهد حضور این نیروها در بدنۀ چاپ و نشر کشور باشیم.

برنامه‌های ویژۀ کودک و نوجوان

بنیاد حفظ آثار تولید اثر برای کودکان را یکی از تکالیف خودش می‌داند و برای آن برنامه جدی دارد. در نمایشگاه سی‌وپنجم ما بخش ویژۀ کودک و نوجوان داریم و کتاب‌های مخصوص این رده‌های سنّی را در آنجا با تمهیدات ویژه به مخاطبان عزیزمان عرضه می‌کنیم. امسال روایت دفاع‌مقدس را هم برای کودکان و نوجوان‌ها خواهیم داشت.

گفتنی است بنیاد حفظ و نشر آثار با ۲۰۰۰ اثر از سال ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به نمایشگاه می‌آید که از این تعداد ۲۰۰ عنوان از تازه‌های نشر است که تعدادی از این عناوین تازه به حوزه کودک و نوجوان اختصاص دارد.

 سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از امروز در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی در حال برگزاری بوده و تا تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) ادامه دارد.