سرویس سینمایی هنرآنلاین: به نظر من وظیفه یک فیلمبردار تنها ثبت اتفاقات جلوی دوربین نیست. مسئولیت هر آنچه که به عنوان تصویر دیده می‌شود و همین طور ساختار بصری فیلم بر عهده فیلمبردار است و اوست که می‌تواند فضا و اتمسفر مناسب را برای فیلم ایجاد کند. برای این کار لازم است فیلمبردار و کارگردان به لحاظ فکری آنقدر به هم نزدیک شوند تا به یک زبان تصویری مشترک برسند.

نور، مهمترین عنصر ساخت اتمسفر فیلم و دراماتیزه کردن تصاویر است. در فیلم‌های داستانی و مستند نورپردازی مناسب یا انتخاب زاویه مناسب دوربین نسبت به نور خورشید بسیار مهم است. حرکت دوربین، ارتفاع دوربین یا زاویه دید، انتخاب لنز، کمپوزیسیون و ترکیب بندی، موارد دیگر برای فضاسازی و ایجاد حال و هوای دلخواه در فیلم هستند که با ترکیب هم می‌توانند ساختار و فضای بصری مناسب فیلم را بسازند. آرمین ایثاریان بعنوان کارگردان فیلم "اسرار دریاچه"، این مسئله را به درستی درک می‌کرد و ما برای اینکه به نتیجه دلخواه برسیم، هر پلان را در زمان مناسب یعنی در فصل و ساعت مورد نظرمان ضبط کردیم. حتی در یکی دو مورد وقتی نتوانستیم پلان مورد نظر را آن طور که می‌خواهیم ثبت کنیم، تا سال بعد برای ضبط آن صبر کردیم.

اگر با دقت فیلم "اسرار دریاچه" را مرور کنید می‌بینید که تنها حدود 3 تا 4 دقیقه از پلان‌ها ثابت استفاده شده و 65 دقیقه دوربین در حال حرکت است. دوربین در حال حرکت ما یا از ارتفاع بسیار بالا سوژه را نشان می‌دهد و یا چسبیده به زمین و از فاصله 5 سانتیمتری حرکت می‌کند. دوربین هیچگاه در لول چشم انسان نیست مگر در پلان‌های ثابت، که آن هم فقط زمانی است که عملیاتی یا گفتگویی در میان اعضای گروه اکتشاف در حال وقوع است.

پلان‌های گذر زمان  و همین‌طور پلان‌های هوایی فیلم به هیچ وجه تزیینی نیستند و همگی بر اساس استوری بورد فیلمبرداری شده‌اند. با استفاده از پلان‌های گذر زمان یا تایم لپس، حرکت مداوم دوربین و زاویه دیدی که با چشم انسان بسیار متفاوت است، بر راز آلودگی سوژه  افزودیم. در طول فیلمبرداری با استفاده از تغییر سرعت حرکت دوربین و ایجاد فراز و فرودهای مناسب، سعی کردیم تماشاگر را در تصور آنچه که این مکان ویژه در طول سه هزار سال از شکوه تا نابودی، از سر گذرانده، یاری دهیم. 

من فکر می‌کنم تنها چیزی که از حرکت نمی‌ایستد زمان است. فیلم "اسرار دریاچه" هم در مورد گذر زمان و افسانه‌هایی است که در طول چند هزار سال شکل گرفته و امروز قرار است رمزگشایی شوند. ما از این عدم ایستایی استفاده کردیم تا ساختار بصری فیلم "اسرار دریاچه" را شکل بدهیم.

پویان آقابابایی فیلمبردار مستند "اسرار دریاچه" به کارگردانی آرمین ایثاریان

آقابابایی برای این مستند برنده جایزه بهترین فیلمبرداری از دهمین جشن مستقل مستند سینمای ایران خانه سینما شد.