گروه تئاتر خبرگزاری هنر ایران: هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی را با محوریت اجرای عمومی آثار نمایشی توسط بنیاد بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، با مشارکت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری انقلاب اسلامی، موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی و همراهی ادارهکل هنرهای نمایشی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها، ، هم زمان با دهه کرامت برگزار شد.
در این دوره از جشنواره آثار راه یافته و تولید شده در شهر محل تولید خود به روی صحنه رفتهاند.
نمیخواهیم آثار برای جشنواره تولید شوند / رقابت، انگیزه ایجاد نمیکند
اتابک نادری دبیر این دوره از جشنواره تئاتر رضوی در گفتوگو با هنرآنلاین در رابطه با کیفیت آثار این دوره از جشنواره بیان کرد: ملاک ما در این دوره از جشنواره تولید و اجرای نمایش و میزان مخاطبی بود که آثار داشتند. ما نمیخواهیم آثار برای جشنواره تولید شوند؛ بلکه میخواهیم آثار روی صحنه بروند و مخاطب با آنها ارتباط برقرار کند.
وی افزود: بیشتر جشنوارهها به این صورت است که به صورت متمرکز آثار در یک شهر اجرا میشوند و بیشتر رقابتی هستند. در این دوره از جشنواره تئاتر رضوی نگاه ما این بود که کار را برای مردم تولید کنیم و از این رقابتهای کذایی فاصله بگیریم. آثار نمایشی ما در شهرها با استقبال خوبی روبرو بودند که کمتر در جشنوارههای متمرکز رخ میدهد.
او در رابطه با رقابتی بودن جشنوارهها نیز گفت: برخی میگویند که رقابتی بودن جشنواره موجب انگیزه هنرمندان میشود. به عقیده من رقابت، انگیزه ایجاد نمیکند و انگیزههای تولید تئاتر در جای خودش است و آن هم دغدغهمندی هنرمند و نگاه به مسائل پیرامون اجتماع خود است. در جشنواره ما هم به نوعی رقابت صورت گرفته است؛چرا که ما از 145 اثری که درخواست حضور داشتند مجموعا 23 اثر به اجرای عموم رسیدند. این خود به نوعی رقابت است. این که صرفا رتبهبندی داشته باشیم حداقل برای جشنواره رضوی که درمورد باورهای دینی و اخلاقی محوریت دارد، مردود است.
صادرات تئاتر مهمتر از بینامللی شدن یک جشنواره است
نادری در رابطه با مسئله بینامللی شدن جشنواره تئاتر رضوی بیان کرد: مسئله بینالمللی شدن جشنواره تئاتر رضوی دیالوگ و سر زبان مدیران و مسئولان ما است که بیشتر برای پز دادن است در صورتی که صادرات تئاتر مهمتر از بینامللی شدن یک جشنواره است. بینالمللی شدن برای عرض اندام در جهان است اما میتوان برای این عرض اندام تولیدات را بالا ببریم و میتوانیم ما تئاتر رضوی را در کیفیتی اجرا کنیم که بتوانیم آن را صادر کنیم و در کشورهای دیگر اجرا کنیم. بحث ما در این جشنواره تولید محتوای رضوی و دینی و اخلاقی است و کیفیت آثار مهم است. بینالمللی شدن آن در وهله دوم آن قرار میگیرد. این که گفته میشود یک جشنوارهای بینالمللی شود در ابتدا باید پرسید که با چه زیرساختی باید آن را بینالمللی کرد؟ چه چیزی را به عنوان آورده در نظر گرفتید که داعیه بینالمللی بودنش را دارید؟
نمایش دینی را در دایره قصص قرآنی و زندگی ائمه محدود نکنیم
این بازیگر با اشاره به آثار شاخص رضوی که توسط افرادی چون نادر برهانیمرند، ایوب آقاخانی و آرش عباسی، در رابطه با نمایشهایی با مضمون دین گفت: هر زمان از نمایش دینی سخن میگوییم، همه به سراغ زندگی ائه(ع) و یا داستانهای قرآنی میروند. درصورتی که حتی رهبر انقلاب هم گفتهاند که نمایش دینی فقط قصه گفتن از قرآن نیست. دین چراغ راه زندگی است و تاکید آن بر انسانیت است. هر آنچه که به عنوان موضوع اخلاقی و انسانی مطرح است، در قالب باورهای دینی میگنجد. مثلا نمایشهایی در همین دوره از جشنواره بودند این باورها را در بطن داستان و به شکل امروزی آن را نشان دادند و نه این که مدام شعار دهند. اثر شعارزده و کلیشهای محکوم به فنا است. بنابراین نمایش دینی را در دایره قصص قرآنی و زندگی ائمه محدود نکنیم.
او در پایان افزود: این آثار میتواند تلنگری باشد تا در شلوغی و روزمرگیها، بیشتر به باورهای دینیمان فکر کنیم و به تصحیح منش خود بپردازیم. مسلما این امر چیزی نیست که با یک تئاتر انجام شود و استمرار آن در طولانی مدت است که نتیجه میدهد.