به گزارش هنرآنلاین، آیین رونمایی از پروژه و معرفی کارگردان و تهیه‌کننده «دیوآب» نوشته‌ علی اتحاد با همراهی مجموعه‌ بوک‌لند در مجموعه‌ پستو واقع در مجتمع تجاری مارکیز برگزار شد.

این رویداد همزمان با چاپ دوم نمایشنامه‌ «دیوآب» از نشر «کارگاه اتفاق» برگزار شد.

حسن فتحی، حبیب رضایی، رضا ثروتی، بهرنگ توفیقی، صدرالدین زاهد، محسن حسینی، زامیاد سعدوندیان، مسلم آیینی و... دیگر هنرمندان و پژوهشگران در این نشست و مراسم رونمایی حضور داشتند.

پنل گفت‌وگو و اجرای این رویداد بر عهده‌ی مازیار فکری‌ارشاد بود. که او در این ایونت اعلام کرد که برکه بذری کارگردان نمایش «دیوآب» و امیرحسین فتحی تهیه‌کننده این اثر برای اجرا در سال آینده خواهند بود.

دیوآب3

علی اتحاد در این نشست درباره نمایشنامه‌ خود، «دیوآب»، صحبت کرد و به نکات کلیدی و چالش‌های آن پرداخت.

او بر پیوستگی چندرسانه‌ای آثارش تأکید کرد و کار خود را نه به عنوان یک متن منفرد، بلکه به عنوان یک سریال طولانی می‌نگرد که از مجموعه‌ای از آثار، از جمله نمایش‌ها، مجموعه‌های تصویری، رمان‌ها و متون بدون اجرا، تشکیل شده است.

او توضیح داد که نمایشنامه «دیوآب» در فضایی بی‌زمان و بی‌مکان رخ می‌دهد. داستان از پس دو سال خشکسالی آغاز می‌شود که باعث مرگ بسیاری از افراد شده و تنها تعداد کمی از آن‌ها زنده مانده‌اند. این گروه، تحت رهبری پیر و مرشدشان، تلاش می‌کنند خشکسالی را پایان دهند. در خوابی مشترک به آن‌ها گفته می‌شود که باید جسد مرشد را به «خونیزدریا» ببرند و قربانی کنند تا خشکسالی پایان یابد. او به بیان این موضوع پرداخت که این شش نفر زائر در این سفر به سمت خونیزدریا می‌روند.

اتحاد همچنین به اهمیت اساطیر در آثارش اشاره کرد و گفت که از اسامی برساخته با ریشه‌های باستانی (اوستایی، فارسی باستان، پهلوی و سانسکریت) استفاده می‌کند و با این اسامی، از اسطوره‌های باستانی و متون کهن بهره می‌گیرد. او معتقد است که مردم هر سرزمینی محصول اسطوره‌های خود هستند و تلاش برای معنا بخشیدن به جهان، در ذات انسان است. این امر، استفاده از زبان آرکیک، اسامی خاص و ایجاد نوعی جهان موازی را برایش ضروری می‌کند.

او به چالش‌های خود در ادغام اسطوره‌ها با ادبیات نمایشی معاصر نیز اشاره کرد و بر این باور است که اسطوره‌ها در ادبیات نمایشی معاصر به شیوه‌های متفاوتی قابل استفاده و درونمایی هستند. از این رو، استفاده از زبان آرکائیک، به شکل ساختار متنی و شیوه خاص بازگو کردن اساطیر، برای او اهمیت زیادی دارد.

دیوآب1

علی اتحاد همچنین به اهمیت استفاده از زبان برساخته و بازی با کلمات در متنش اشاره کرد. او بیان کرد که زبان فارسی به دلیل تاریخچه‌ی طولانی و متون منظوم، دارای هویت و ارزش والایی است و این میراث بزرگ باید در آثارش به کار رود.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش، به مفهوم سفر قهرمانی در نمایشنامه اشاره کرده و به نظریه «قهرمان هزار چهره» پرداخته است. او این دیدگاه را مطرح کرد که در این نمایشنامه، الگوهای ثابت سفر قهرمانی (از دعوت به سفر تا بازگشت و رستاخیز) رعایت شده است.

به طور کلی، علی اتحاد نگاهی به شیوه‌ی نگارش، اساطیر، زبان و مفهوم سفر قهرمانی در نمایشنامه «دیوآب» انداخت. او همچنین اهمیت استفاده از عناصر باستانی در بستر مدرن و جهان موازی را مورد تأکید قرار داد و در نهایت، به نقش و جایگاه هنر و ادبیات در بازشناسی و روایت تاریخ و اسطوره‌ها پرداخت.

در بخش دیگر این مراسم، از زنده‌یاد امیرمحمد صادقی، یکی از بازیگران جوان گروه هنرهای اجرایی ۳۶۶ یاد شد، که قرار بود در این رویداد حضور داشته باشد، اما چند روز قبل به‌صورت ناگهانی دارفانی را وداع گفت. برکه بذری سرپرست گروه ۳۶۶ از حاضران در این جلسه خواست تا او را تشویق کرده و برای ادای احترام به این هنرمند تازه درگذشته یک دقیقه سکوت کنند.

همچنین در ادامه گروه هنرهای اجرایی ۳۶۶، به سرپرستی علی اتحاد و برکه بذری، قسمت‌هایی از پروژه‌ نمایشی «دیوآب» را به شکلی متفاوت و متناسب با فضای رویداد اجرا کردند. این اثر را برکه بذری برای ایونت طراحی کرد و در گفته‌های خود بر این نکته تاکید کرد که شیوه‌ی اجرایی اثر با آنچه در رویداد اتفاق افتاد متفاوت خواهد بود.

دیوآب2

گیز طاهایی، محمد نهتانی، احسان سالاری، طراوت طیبی و مصطفی صادقی اجراگران نمایش بودند.

این نمایش به کارگردانی برکه بذری و تهیه‌کنندگی امیرحسین فتحی سال آینده روی صحنه خواهد رفت.

در این ایونت چند مجموعه‌‌ بصری مرتبط با پروژه «دیوآب» نیز پیش‌روی مخاطبان قرار گرفت. مجموعه‌ عکس از اردلان آشناگر، نقاشی از هلیا سنگچولی و اینستالیشن نوری از مدیا رحمانی برای علاقه‌مندان به نمایش درآمد.

در پایان، آیین رونمایی چاپ دوم نمایشنامه‌ «دیوآب»، با حضور و استقبال هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد.

انتهای پیام