به‌گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران، این رمان با نگاهی به داستان مهاجرت و ترک وطن، زندگی دو دوست به نام‌های سیروس و هدایت را روایت می‌کند که برای رسیدن به آرزوهایشان راهی اروپا می‌شوند. «مردهای کوچه عنایت» تصویری از اتفاقات و حوادثی است که برای این دو نفر رخ می‌دهد.

ناطق شخصیت‌های رمانش را در برابر دو کلید واژه «مادر» و «وطن» قرار می‌دهد. سیروس و هدایت با فراری خودخواسته و دستیابی به یک زندگی عادی، دست به تغییر جغرافیای زندگیشان می‌زنند، در آغاز راه شرایط به خوبی پیش می‌رود اما گذشتن از مادر و وطن برایشان تاوانی از جنس حس غربت و تنهایی در پی دارد.

رمان «مردهای کوچه عنایت» با در نظر گرفتن مشکلات اقتصادی و پدیده مهاجرت سعی دارد جوان ایرانی را متوجه فرهنگ ملی و مذهبی و گذشته پرافتخار خود کند و مفاهیمی چون وطن، عشق و مادر را برای مخاطب خود بازتعریف کند. بهره‌گیری از مفاهیم مذهبی از جمله پیاده‌روی اربعین و شهادت و نیم‌نگاهی به دوران جنگ تحمیلی از ویژگی‌های جدیدترین رمان ساسان ناطق است.

 

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«شمس‌الله یک‌چشم، شمر تعزیه‌مان بود. چشمش عیب و ایرادی نداشت، اما پلک چشم چپش پایین می‌افتاد و مردم فکر می‌کردند سنگک‌پز محل یک چشم دارد. چند سال پیش در محل چو افتاده بود در دعوا چند نفر را لت‌وپار کرده و آنها هم با تیزی زده‌اند رگ پلک چشمش را پاره کرده‌اند.»

«مردهای کوچه‌های عنایت» با شمارگان 500 نسخه در 392 صحفه به قیمت 345 تومان در بازار کتاب موجود است.