به‌گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران، دکتر جلیل تجلیل استاد دانشگاه تهران و چهره ماندگار ادب فارسی، دوشنبه ۱۲ شهریور در ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

این استاد برجسته و نام‌آشنا عمر خود را به تحقیق، تالیف، ترجمه و تربیت هزاران دانشجو و علاقه‌مند فرهنگ و زبان فارسی گذرانده بود.

«دکتر جلیل تجلیل» در سال ۱۳۱۳ به دنیا آمد. وی تحصیلات آغازین را در زادگاه خود گذراند و به جهت علاقمندی به تحصیل علوم دینی، به حوزه علمیه شهر تبریز وارد شد و به کسب فیض از علمای آن سامان پرداخت. پس از آن به علت اشتیاق به تحصیل، به دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز وارد شد و به تحصیل پرداخت.

در سال ۱۳۳۴ لیسانس ادبیات فارسی را اخذ کرد و در محضر اساتیدی چون دکتر خیامپور، دکتر قاضی طباطبایی، استاد ادیب طوسی و استاد تجانی بهره برد و در سال ۱۳۴۹ وارد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران شد. وی همچنین همزمان با تحصیل در دانشگاه، در حوزه‌های علمیه قم و تهران به فراگیری فلسفه، منطق، صرف و نحو پرداخت.

او که از نسل استادان پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به شمار می‌آمد و حشر و نشری با شعرا و ادبای هم‌عصر خود به ویژه استاد شهریار (۱۲۸۵ تا ۱۳۶۷) داشت، علاوه بر تدریس و تحقیق و تالیف، مسئولیت‌هایی نیز داشت؛ ریاست کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، مدیر گروه زبان فارسی دانشگاه تهران و عضو شورای پژوهشی دانشگاه تهران برخی از این مسئولیت‌ها بود.

اسرارالبلاغه (تألیف)، معانی و بیان، جناس در پهنه ادب فارسی، نقشبند سخن، فنون و صنایع ادبی، الغدیر (ترجمه)، معیارالاشعار خواجه نصیرالدین طوسی (تصحیح) و کتاب‌داری نوین در اسلام از کتب ارزشمند این استاد پیشکسوت هستند.

ایشان مقالات فراوانی در نشریات داخلی و بین‌المللی معتبر منتشر کرده و در همایش‌هایی چون صورت‌گری شعر صائب تبریزی، صورت‌گری در شعر مولوی، فرهنگ همگانی مثنوی مولوی و عصر تخیل و تصویر در شعر فارسی حضور داشته‌اند.

از افتخارات استاد جلیل تجلیل، دریافت مدال درجه اول رتبه اولی دانش‌نامه لیسانس از وزارت فرهنگ، لوح تقدیر وزیر فرهنگ و آموزش عالی و لوح تقدیرنامه وزارتی به مناسب عضویت در مجله بین‌المللی زبان و ادبیات فارسی است. همچنین این استاد پیشکسوت در سال ۸۵ به عنوان چهره ماندگار معرفی شد.