چهاردهم تیرماه در تقویم رسمی جمهوری‌اسلامی ایران «روز قلم» نام گرفته است.

به گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران، در همین راستا مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در پیام تبریک خود به مناسبت روز قلم از بازگشت ملک وصال مشهد که قرار بود به عنوان زائرسرا در خدمت اهالی قلم باشد، به بیت‌المال خبر داد.

بر اساس این گزارش علی رمضانی با صدور پیامی روز قلم را تبریک گفت.

 

 

متن این پیام به شرح زیر است:

 

«به نام حضرت دوست

 

بهی به نوک قلم جوی اگر همی خواهی
که زان بهی دگری را نیاوری تبهی
قلم جدا کند، ای شاه، کهتر از مهتر
به کوتهی و درازی مدان کهی و مهی

 

به یقین زمانی که حکیم و اندیشمند فرزانه قرن پنجم جناب ناصر خسرو قبادیانی این ابیات را می‌سرود، می‌دانست که حق تبارک و تعالی به قلم قسم خورده است. باری به راستی که قلم نشانه عقل است و خانه وجود، چرا که عقل است که بر زبان فرمان می‌راند و این هرسه یعنی «قلم»، «زبان» و «عقل» در یک رابطه هم‌نهشتی با یکدیگر قرار دارند.

 

نویسندگان عقل‌ها را به اشتراک می‌گذارند و زبان را توسعه می‌دهند و توسعه زبان نیز به وسعت عقل‌ها می‌انجامد و از اینجاست که حضرت حق که بارها در کلامش به تفکر تاکید کرده قلم را شایسته قسم می‌داند. پس باید به تکریم اهالی قلم کوشید و بر جایگاه والایشان در جامعه صحه گذاشت.

 

خانه کتاب و ادبیات ایران تکریم اهالی قلم را وظیفه خود می‌داند و سعی می‌کند تمامی تلاش خود را برای ترویج اندیشه‌های این بزرگان که در قالب مکتوباتشان به منصه ظهور می‌رسد، انجام دهد. روز قلم را به تمامی بزرگان ایران زمین و اصحاب فکر و اندیشه و صاحبان قلم تبریک عرض می‌کنم و مفتخرم به مناسبت این روز از احقاق یکی از حق‌های آنان سخن بگویم.

 

همانطور که پیشتر در رسانه‌ها منتشر شده بود ملکی با عنوان وصال در مشهد به سال ۱۳۸۷ و توسط خانه کتاب خریداری شد تا به عنوان زائرسرا پذیرای اهالی قلم باشد، اما پس از چندی معلوم شد که فروشنده صاحب تمامی ملک نبوده و همچنین ملک را به چند خریدار دیگر نیز فروخته است.

 

متاسفانه با عدم پیگیری‌های درست پرونده حقوقی این ملک پیچیده و از احقاق این حق قطع امید شده بود؛ اما به لطف حق و با پیگیری‌های اصولی گروهی از همکاران بالاخره و پس از ۱۶ سال در دولت سیزدهم این ملک به بیت‌المال بازگشت و سند آن عرفا و قانونا به نام موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و حقا و ذاتا به نام تمامی اهالی قلم ایران زمین خواهد شد. چند و چون بازگشت این ملک به اهل قلم بعدا به عرض خواهد رسید و گزارش آن تقدیم خواهد شد.

 

با امید به هدایتگری اصحاب قلم و فرهنگ در ساختن آینده جامعه ایران اسلامی و مشارکت حداکثری آحاد مردم در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران.»