گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران - همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان تبعات فراوانی داشت که بی‌تردید آثار آن تا سال‌های سال در زندگی آدم‌های روی زمین دیده خواهد شد.

هر پدیدۀ فراگیری که تمام انسان‌های روی زمین را درگیر کند، واکنش هنرمندان را در پی دارد. کرونا هم چه پیش از مهار و چه بعد از آن، مورد توجه هنرمندها قرار گرفت و همواره شاهد تولید آثار هنری در این‌باره هستیم.

دکتر ناصر پروانی نویسنده و شاعر کشورمان یکی از همین دست هنرمندهاست که بااخیراً کتابی باعنوان «به‌وقت کرونا» از وی به انتشار رسیده است.

در این‌باره گفتگوی کوتاهی با ناصر پروانی انجام دادیم که در ادامه تقدیم حضورتان می‌گردد.

 

 

کتابی برآمده از یک جشنواره

«به وقت کرونا» مجموعه آثار برگزیده جشنواره کشوری خاطره نویسی «عهد جانانه» است که بنده مسئولیت سرداوری جشنواره برعهده داشتم. عهد جانانه توسط دانشگاه جندی شاپور پایه‌ریزی و با هماهنگی وزارت بهداشت و اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت در بحبوحه کرونا ویژه اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد.

آثار فراوانی به به دبیرخانۀ جشنواره رسید که از بین آنها چیزی حول و حوش سیصد اثر منتخب در سه گروه دانشجویی، کارمندان و اعضای هیأت علمی قابل تقدیر و قابل خوانش شناخته شدند. تصمیم و عزم جشنواره به این صورت شد که آثار منتخب تبدیل به کتاب شوند. بنده در گام نخست چیزی حدود 80 اثر را از بین آنها گزینش کردم. آثاری که برای چاپ در کتاب برگزیدم مضامینی همچون حوادث، اتفاقات و زیبایی‌هایی که در دوره کرونا اتفاق افتاده داشتند. در گام بعدی آنها را با اجازه صاحبان اثر به نوعی ویرایش لفظی کردم. آنهم درکمترین حد که فقط استانداردهای چاپ و خواش مجدد را داشته باشند. در نهایت هم به‌وقت کرونا توسط انتشارات صریر به‌چاپ رسید.

این کتاب می‌تواند زیست تجربه شده در دورۀ کرونا و خاطرات مستند آن‌روزها را زنده نگه‌دارد. هر کدام از این خاطرات که حالا به شکل داستانهای کوتاه بیان شده روایتگر جنبه‌ای و جلوه‌ای از روزهای سخت کروناست که مدافعین سلامت سینه سپر کردند و از جان مردم دفاع کردند.

در برخی از داستان‌های کوتاه کتاب هم این قابلیت دیده می‌شود که با پردازش بیشتر تبدیل به رمان‌های زیبایی بشوند با نکات اخلاقی، آموزشی و اجتماعی. حتی بعضی از آنها می‌توانند با یک پرداخت سینمایی و به‌قول معروف استفاده از صور خیال و شاخ و برگ دادن به داستان، تبدیل به یک فیلم کوتاه یا حتی فیلم بلند هم بشوند.

 درکل این کتاب مجموعه‌ روایت‌های افرادی است که با کرونا درگیر بودند. بعضی از این افراد، کسانی هستند که آسیب دیدند. حالا یا بیماری سهمگین کرونا آنها را درگیر کرد و همچنان مشکلات ریه و تنفسی دارند و یا آسیب هایی خوردند که این آسیب‌ها تا آخر عمر به عنوان آسیب‌های مزمن در بدنشان باقی مانده و یا افرادی که نزدیکانشان را از دست دادند که همۀ اینها به جذابیت این کتاب می‌افزاید.

Untitled969

این کتاب در 294 صفحه در قطع رقعی به قیمت 130000 تومان توسط انتشارات صریر در اسفند ماه سال 1402 منتشر شده است.