گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران - از محمدعلی عباسی اقدم تاکنون چند اثر درباره ابعاد ناگفته زندگی علما و شخصیت‌های برجسته ایران و اسلام منتشر شده است.

او در سال‌های اخیر مجموعه «قله‌ها به آسمان نزدیکترند» را راستای شناخت برخی از این بزرگان به چاپ رسانده و به‌گفتۀ خودش این مسیر همچنان ادامه دارد.

ادبیات این مجموعه کتب بسیار روان، شیرین و امروزی است تا نسل جوان بتوانند به واسطه این کتاب‌ها با برخی وجوه شخصیتی علمایی مثل امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، آیت الله بهجت، شهید بهشتی و آیت‌الله مجتبی تهرانی آشنا بشوند.

دومین دفتر این مجموعه، با عنوان اختصاصی «آن مرد بی‌نهایت» به سبک زندگی «سید روح‌اللّه خمینی» اختصاص یافته است. در آستانۀ سی‌وپنجمین سال‌روز رحلت امام خمینی(ره) با آقای عباسی اقدم درباره این کتاب و انگیزه نگارش آن گفتگو کردیم که در ادامه چکیدۀ آن تقدیم حضورتان می‌گردد.

 

مردم باید بزرگان کشورشان را بشناسند

کتاب «آن مرد بی نهایت» در قالب مجموعۀ «قله‌ها به آسمان نزدیکترند» که ما در دفتر نشر فرهنگ اسلامی تعریف کردیم به چاپ رسیده است و درواقع جلد دوّم آن به‌حساب می‌آید. انگیزه چاپ این اثر و کتاب‌های قبلی و بعدی آن، معرفی سبک زندگی و سیره شخصیتِ اثر‌گذاری مثل حضرت امام(ره) است. به طور کلی دغدغه شناساندن افراد شاخص به جامعه علی‌الخصوص نسل جوان در بنده وجود دارد و دوست دارم آنها بیش‌تر با بزرگان کشورمان آشنا بشوند. مقام معظم رهبری هم به این مسئله توجه دارند. ایشان یک وقتی فرمودند: «واقعاً جوانان ما و مردم خصوصیات اخلاقی، منش و رفتارهای بزرگان را نمی‌دانند. اگر بشناسند محبت آن‌ها در دلشان جاگیر می‌شود و خیلی لازم ست این کار انجام شود.» تأکید حضرت آقا باعث شد که بنده به این موضوع بپردازم و درباره امام (ره) کتاب بنویسم.

 

استقبال خوب مخاطب از «آن مرد بی‌نهایت»

ما بیشتر از این که به شناخت سیره علمی بزرگانی مثل علامه طباطبایی، حضرت امام(ره) و شهید بهشتی نیاز داشته باشیم به شناخت سیره عملی و اخلاقی این بزرگواران احتیاج داریم تا بتوانیم از سبک زندگی این بزرگان الگوبرداری کنیم. بنده به همین دلیل رفتم سراغ امام خمینی(ره). در واقع کتاب «آن مرد بی‌نهایت» نوعی لایه‌برداری از وجوه پنهان شخصیت این معدن شگفتی‌ساز و انسان‌ساز است. استقبال مردم از آن مرد بی‌نهایت نشان داد که مسیر ما درست بوده، چراکه به لطف خدا این اثر بعد از مدت کوتاهی از چاپ اول به چاپ دوم رسید و مخاطبین از آن استقبال کرده‌اند.

 

امام(ره) در زندگی شخصی خود چگونه بودند؟

«آن‌مرد‌بی‌نهایت» در نه فصل تنظیم شده است. همان‌طور که گفتم تاکید بنده این بوده که در این اثر به سبک زندگی امام بپردازم. بنده فکر می‌کنم بعد از گذشت سی سال از رحلت ایشان، ما هنوز نتوانسته‌ایم تصویر جامع و کاملی از سیره حضرت روح‌الله(ره) به جامعه ارائه کنیم. شاید برایتان جالب باشد که حتی نعلین پوشیدن حضرت امام هم حساب و کتاب داشته امّا وجه سیاسی شخصیت ایشان که در دنیا نظیر و همانند ندارد، بر وجوه دیگر سایه انداخته است. بنده در این اثر سعی کردم بسیاری خصوصیات اخلاقی و سبک زندگی وی را به مخاطب بشناسانم و به این واسطه یک «ابرمرد» را در قالب روایت‌های کوتاه به تصویر بکشم. مثلاً در یکی از فصل‌های کتاب با نام «شور شیرین» شیوه برخورد ایشان با خانواده خصوصاً همسرشان خانم ثقفی را روایت کردم. امام خمینی(ره) و خانم خدیجه ثقفی نزدیک به شصت سال زندگی مشترک عاشقانه داشته‌اند و اگر غیر از این بود دسترسی امام به اهدافش سخت می‌شد. شاید برایتان جالب باشد که حضرت امام(ره) برای همسرشان شعر هم سروده‌اند. حتی ایشان در سفرهای چند روزه دلتنگ خانم ثقفی می‌‍شدند و می‌گفتند خانه بدون حضور او تاریک است. متاسفانه به ارتباط امام با فرزندانش هم کمتر پرداخته‌ایم؛ همین‌طور به ارتباط ایشان با شاگردانش در حوزه علمیه قم و اهتمامی که به تربیت و تهذیب آن‌ها داشت. این موارد و نظایر آن مسائلی هستند که جای پرداخت فراوانی دارند. من هم سعی کردم در این کتاب در حد توانم به آن‌ها اشاره کنم.

photo_2024-05-28_06-46-07

مخاطب این اثر کیست؟

این کتاب دسته‌بندی خاصی از لحاظ «مخاطب» ندارد و من مشاهده کردم اقشار مختلف مردم با آن ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند. واقع قضیه این است که بنده اثر «آن مرد بی نهایت» را برای قشر خاصی ننوشته‌ام و قصدم این بوده همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند. اگر ما درباره سبک زندگی بزرگانمان سخن نگوییم، جامعه فکر می‌کند که این شخصیت‌ها بسیار دور از دسترس هستند و ارتباطی میان عموم مردم و انسان‌های برجسته جامعه ایجاد نمی‌شود. به عنوان مثال در بخش «براده‌های خورشید» کتاب «آن مرد بی نهایت»، شیوه صرفه‌جویی امام را روایت کرده‌ایم که بسیار درس آموز است. ما این ریزه‌کاری‌ها مثل اهتمام ایشان به بهداشت و حتی نوع غذا خوردن را برای مردم نگفته‌ایم. احساس می‌کنم ما نتوانسته‌ایم وجوه زیبا و ارزشمند اخلاقی و رفتاری امام(ره) را به اقشار مختلف جامعه به خصوص نسل جوان انتقال دهیم و متاسفانه با بی‌تدبیری جلو نزدیک شدن جوانان به بزرگانی مثل حضرت امام(ره) را گرفته‌ایم. دکتر ابراهیم باستانی پاریزی می‌گفتند که دنیای آینده را شرح‌حال‌ها بیان می کنند. اگر ما شرح حال شخصیت‌های برجسته را آن طور که زیسته‌اند با قلم روان و امروزی ارائه دهیم، آثار و برکات فراوانی خواهد داشت.

 

امامی که من می‌شناسم

امام خمینی(ره) زندگی  پر فراز و نشیب و پیچیده‌ای داشته‌اند. آنچه بنده را تحت تاثیر قرار داد این بود که حضرت امام در تمام دوره‌های حیات پربرکت خود که به چند بخشِ تحصیل در حوزه علمیه قم، مبارزه با رژیم پهلوی، 14 سال تبعید، بنیان‌گذاری نظام بعد از پیروزی انقلاب و ایام دفاع‌مقدس تقسیم می‌شود، خداباور بود و توانست با ویژگی خدامحوری، اهداف خود را محقق کند. جادارد اینجا خاطره‌ای از ایشان نقل کنم که در متن کتاب هم آمده است. وقتی حضرت امام متوجه می‌شوند که قرار است ستاد استقبال از ایشان در فرودگاه فرش قرمز پهن کنند، به شدت مخالفت می‌کنند و اشاره می‌فرمایند که ینده در مقام طلبه‌ای ساده هستم و احتیاجی به این‌جور کارها نیست.