به‌گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران، حجت‌الاسلام علیرضا سبحانی‌نسب با اعلام خبر انتشار ۸ کتاب جدید با موضوع فلسطین از سوی انتشارات جمال بیان کرد: پنج کتاب از این ۸ عنوان، جزو منابع برگزیده جشنواره‌ای هستند که سازمان تعلیم و تربیت از بین صدها کتاب این رویداد انتخاب کرده و تا دو سه ماه آینده به بازار عرضه می‌شوند.

این فعال فرهنگی در ادامه گفت: از جشنواره فلسطین نیز که مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار کرده، دو اثر انتخاب و فرآیند تولیدشان انجام شده است و آماده چاپ هستند. یک کار دیگر هم اخیراً سیدمحمد مهاجرانی برای ماجرای غزه نوشته، این اثر هم در مرحله تصویرگری است. تمام این ۸ عنوان در دو سه ماه آینده به بازار خواهند آمد؛ همچنین ترجمه عربی این آثار هم در حال آماده‌سازی است و ان‌شاءالله نسخه عربی این آثار هم به زودی چاپ می‌شوند.

او درباره استقبال مخاطبان کشورهای عربی از این آثار اظهار داشت: تاکنون بیش از صد عنوان از کتاب‌هایمان به زبان عربی ترجمه و در جامعه عربی از آن‌ها استقبال شده است؛ اما هنوز کتابی به زبان عربی در زمینه فلسطین منتشر نکرده‌ایم تا بازخورد و اقبال مخاطبان عرب‌زبان را بسنجیم. با این حال علی‌القاعده مسئله فلسطین، مسئله بسیار مهمی است؛ بنابراین امیدواریم مخاطبان عرب‌زبان به این آثار هم توجه داشته باشند. نکته‌ای وجود دارد؛ مسئله فلسطین در جهان عرب بیشتر مورد توجه بزرگسالان است؛ اما در ایران این مسئله برای همه اقشار و همه رده‌های سنی بسیار اهمیت دارد و یک مطالبه جدی ملی است.

سبحانی‌نسب درباره اهمیت مسئله فلسطین و یاری به مظلومان نیز بیان داشت: فلسطین، یک مسئله بین‌المللی و جهانی است، تقابل ظالم و مظلوم است، یکی از نمادهای بسیار جدی در عصر حاضر است و ماجرای ظلم و جفا و ناجوانمردی و جنایت عده‌ای است که سلاح دارند علیه کسانی که سلاح ندارند؛ بنابراین همه مسلمانان باید به این مسئله حساس باشند. پیامبر (ص) در روایتی فرموده‌اند که اگر یک نفر صدا بزند که ای مردم به من ظلم شده است و مسلمانان به این ندای دادخواهی او پاسخ ندهند، نباید اسم خودشان را مسلمان بگذارند. یعنی هرکس در هر کجا که هست و به هر میزانی که در توان دارد، باید داد مظلوم را بستاند و با ظالم مقابله کند.

ایشان ادامه داد: گاهی ما می‌توانیم با ظالم بجنگیم، گاهی می‌توانیم به مظلوم کمک مالی کنیم، گاهی هم می‌توانیم اشاعه دادخواهی او را داشته باشیم و در جهان فریاد بزنیم که ای مردم! غزه و فلسطین در میان ظلم و جنایت اشغالگران دارد جان می‌دهد. هرکس به اندازه خودش باید در این دادخواهی به مظلوم کمک کند.

مدیرمسئول انتشارات بین‌المللی جمال درباره اهمیت پرداختن به مسئله فلسطین برای مخاطب کودک و نوجوان نیز بیان کرد: اساساً این کودکان هستند که باید دادخواه، بار بیایند و طوری تربیت شوند که نه ظلم کنند و نه ظلم بپذیرند. کودکان باید طوری پرورش پیدا کنند که حاضر نباشند در برابر ظلمی که به دیگران می‌شود، تماشاگر و ساکت باشند. اگر آن‌ها از خردسالی با مقوله مقاومت و ایستادن در برابر ظلم و سازش‌نکردن با ظالم آشنا شوند، در بزرگسالی هم وقتی با مقوله ظلم روبه‌رو شوند، به تناسب توان و قدرت و امکانات خود و با تمام توان در برابر آن ظلم خواهند ایستاد.

وی در خاتمه افزود: در درون همه انسان‌ها فطرتا عدالت‌خواهی نهفته است؛ اما گاهی مواقع براساس تعلیمات نادرست و رشد در فرهنگ و جغرافیایی که در آن به مظلوم توجه نمی‌شود و عوامل دیگر… روی این فطرت را غبار می‌گیرد؛ یعنی همه کودکان فطرتا عدالت‌جو و دادخواه هستند و اگر تحت شرایط نادرستی تربیت شوند ممکن است به مرور به ظلم بی‌تفاوت شوند؛ بنابراین کودکان حتماً باید آموزش ببینند و تربیت شوند تا فطرت ظلم‌ستیزشان غبار نگیرد.

*ایبنا