به گزارش هنرآنلاین، معاون تولید انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در گفتگو با روابط عمومی این انجمن درباره نحوه حمایت از آثار نمایشی برای اجرای عموم گفت: چون سالن سرو در سال 95 رسماً به مجموعه انجمن اضافه شد سعی کردیم که برنامه ریزی منسجم تری داشته باشیم و کارها به لحاظ ساختار و محتوا بهتر شوند. در گذشته برنامه ریزی سخت بود چون سالنی وجود نداشت و ما باید منتظر میشدیم که گروهها خودشان سالنی را با توجه به متنی که در اختیار دارند پیدا کنند و ما باید میدیدیم که این نمایشها با اهداف انجمن همخوانی دارد یا نه و به نوعی ما منتظر بودیم ببینیم چه کارهایی به ما مراجعه میکنند که ما از میان آنها نمایشی را برای اجرا برگزینیم.»
وی ضمن اشاره به نقش سالن سرو در برنامه ریزی سال جدید تصریح کرد:« الان با وجود سالن سرو این توانایی برای ما ایجاد شده است که برنامه ریزی منسجم تری داشته باشیم و اجراها را خودمان ساماندهی کنیم چون منتظر جایی نیستیم و بعضاً میتوانیم از گروهها دعوت کنیم و از کارهای خوبی که در فضای عمومی تئاترکشور و جریانهای تئاتری میبینیم حمایت کنیم.»
وی افزود:« از آنجایی که سال 95 اولین سالی بود که این حرکت را شروع کردیم تلاش ما این بود که با بضاعت محدودی که به لحاظ اعتبارات داشتیم بهترین تصمیمات را بگیریم که شاید کم و کاستیهایی را نیز را داشتهایم . ما ازالان برای سال جدید یک برنامه ریزی مدون را شروع کردهایم به عنوان مثال متنهای بخشی از اجراهای سال جدید تولید و آماده شدهاند و ما از همین الان می دانیم که بخشی از حمایتهای ما برای سال آینده چیست.»
وی یکی از برنامههای انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس را مشارکت در جشنوارههای تئاتر اعلام کرد و گفت:« مشارکت در اجرای سوگواره خمسه حرکتی بود که امسال آن را شروع کردیم. شورای کارشناسی انجمن کلیه کارهای بخش صحنه ای و مدافعان حرم را در طول مدت بازبینیهای جشنواره خمسه، مورد بازبینی قرار دادند و خروجی آن حمایت از اجرای عموم 5 نمایش شد. با این کار، امکانی برای گروهها فراهم شد که اجرایشان صرفاً شرکت در سوگواره نباشد و انجمن امکان اجرای عموم آنها را در مدت دو ماه برای 5 گروه نمایشی فراهم کرد.»
میثم جهانگیری یکی از مهمترین برنامههای این انجمن قبل از پایان سال 95 را مشارکت در جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر اعلام کرد و گفت:« ما از مدتها قبل به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر اعلام آمادگی کردیم، برنامه ای که در سوگواره خمسه داشتیم را در جشنواره فجر نیز عملی کنیم به این صورت که کارهای جشنواره توسط شورای کارشناسی انجمن رصد شوند و برای سال جدید امکان به روی صحنه رفتن آنها همراه با حمایت مالی انجمن شکل بگیرد. این رویکرد در برنامه پیشنهادی انجمن برای سال جدید به صورت گسترده دیده شده و ما سعی داریم که در جشنوارههای شاخص حضور پویایی داشته باشیم و از کارهایی که با مأموریتهای ما هم سو باشند قطعاً حمایت به عمل خواهد آمد و حمایت ما در قالب ایجاد امکان برای اجرای عمومی آثار است.»
وی دلیل حمایت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از نمایشهای تئاتر فجر را در جهت بهتر دیده شدن نمایشهای همسو و در نهایت کمک به اعتلای تئاتر کشور برشمرد و تصریح کرد:« بخش عمده ای از تولیدات تئاتر کشور، در جشنوارهها انجام میشود اما متاسفانه بنا به دلایلی این اجراها عقیم میماند و دیده نمیشوند و برای مخاطب و جامعه آنطور که شایسته است تأثیر گذار نخواهد بود.»
وی ادامه داد:« هنرمندانی که این آثار نمایشی را تولید کردهاند شاید توانایی این را نداشته باشند که کارهایشان را به اجرای عموم برساند. از آنجایی که انجمن حمایت از هنرمندانی که در عرصه انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس و مقاومت فعالیت دارند را رسالت خود میداند و معتقد است این حمایت فقط منوط به درون سازی نباشد. »
وی همچنین یکی دیگر از برنامههای انجمن را ارتباط با دبیرخانه جشنوارهها قلمداد کرد که از این طریق انجمن بتواند با حضور کارشناسان خود، کارهای جشنوارهها را مورد ارزیابی و بازبینی قرار دهند تا کارهای شایسته برای حمایت بهتر و بیشتر شناسایی شوند.
وی درباره میزان حمایت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از آثار نمایشی مورد تأیید آن انجمن گفت:« از زمانی که جناب آقای عاقل زاده به عنوان مدیرعامل در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس کارشان را شروع کردهاند همواره یکی از دغدغههای ایشان افزایش سقف حمایت از نمایشهاست. ما خودمان واقفیم که شاید حمایت مالی انجمن کفاف هزینههای اجرای یک نمایش حرفه ای را نداشته باشد ولی برنامه ای که به طور کلان در سال آینده داریم، نگاهِ حمایتی مناسب از اجراهاست ، کما اینکه خیلی گسترده ترو ویژه تر بتوانیم تولیدات فاخری نیز داشته باشیم.»
وی درباره تئاتر فاخر و انتظاراتی که از این گونه نمایشی وجود دارد خاطرنشان کرد:« منظور از تئاتر فاخر فقط تاتری با پروداکشن گسترده و هزینههای بالا نیست. منظور من تئاتری است که مخاطب داشته باشد و از لحاظ کیفیت و استاندارد اجرایی در سطح عالی باشد و دربردارنده مفاهیم ارزشی باشد. بحث ما این نیست که یک نمایش بیاید و با هر کیفیتی تولید یا اجرا شود؛ بلکه به دنبال آثاری هستیم که هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ ساختار مقبول و دارای استاندارد مطلوبی برای مخاطب باشد. قطعاً یکی از دغدغههای اهالی تئاتر و ما به عنوان متولی، برای نیل به این مهم، داشتن بودجه منطقی است که به دنبال ارتقای سطح این مهم هستیم.»
وی درباره جزییات برنامه حمایتی انجمن در سال آینده گفت:« همانطور که اشاره کردم یک جنبه حمایت ما برای سال آینده، حمایت از تولیدات جشنوارهها خواهد بود. اما به طور گسترده هم به لحاظ کیفی و هم کمی و هم عدد و رقمی با یک نگاه و بازنگری بهتری آن را دیدهایم. چون ما به دنبال کیفیت بهتروسطح بالاتری از تئاترهستیم. ممکن است اتفاقاتی که در عرصه تئاتر دفاع مقدس میافتد، اتفاقات ایده آل نباشد؛ ولی تلاش ما این است که با همین بضاعت اندک چراغ تئاتر مقاومت همچنان روشن باشد.»