به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، فریدون جنیدی (مدرس دانشگاه )، ادنا زینعلیان (مادر لباس تئاترایران)، دکتر حمید رضا افشار( مدرس تئاتر)، دکتر میرعلیرضا دریا بیگی( مدیرگروه دانشکده هنر و معماری دانشگاه تهران)، سعید اسدی ( دبیرجشنواره تئاتر فجر)، رضا بنفشه خواه ( بازیگر سینما و تلویزیون )، غلامحسین لطفی(کارگردان تئاتر و تلویزیون) ومحسن سلیمانی رییس فرهنگ سرای ارسباران در این مراسم حضور داشتند .
محسن سلیمانی ضمن تبریک دو ولادت فرخنده حضرت رسول (ص) و امام صادق (ع) گفت: برای طراحی پوستر برنامه خیلی تلاش کردیم چراکه آنقدر مقام ، منزلت و جایگاه استاد بزرگ است که گنجاندن آن در پوستر کار را سخت میکرد . وی این اجتماع را به منظور بزرگداشت و سپاس از استاد فرهیخته ناظرزاده کرمانی خوش یمن دانست.
درادامه عطاء الله کوپال مدرس دانشگاه ابتدا به خانواده هنری تئاتر به خاطر از دست دادن جعفر والی تسلیت گفت و اظهار داشت: من به شادیانه این عید و بزرگداشت استاد فرهاد ناظرزاده کرمانی سخن می گویم . من در دوره تحصیلم تا پایان دوره لیسانس از استاد کمک گرفتم و با او زیستم حتی فکر دریافت یک کارشناسی ارشد در رشته ادبیات نمایشی نیز حاصل تاثیرات این استاد بود و ایشان استاد راهنمای من در مقطع دکتری بودند . درسال 1516م یعنی 5 سال قبل از تولد شکسپیر کتابی مشهور شد به ( مدینه فاضله) اثر فارابی، افلاطون هرگز فکر مدینه فاضله را به کار نبرد، اندیشه آرمان شهری از دوره رنسانس سال 1400م به بعد در غرب شکفت، فارابی و ابن رشد در این باره سخن گفتند و مهم تر آنکه در این مدینه فاضله چه کسی راهبری را بدست آورد، افلاطون معتقد به راهبری فیلسوفان بود .
وی تاکید کرد : تئاتر برایم یک مدینه فاضله و آرمان شهر است و خود را شاگرد کوچکی در دنیای تئاتر می دانم و پیشوایم در این مدینه فاضله استاد فرهاد ناظرزداده کرمانی است .
دقایقی کلیپی از زندگی نامه استاد ناظرزاده و اساتیدی که دیگر در میان ما نیستند چون زرین کوب، پاریزی، حسین نصر و احمد ناظرزاده کرمانی که هرکدام نقشینه ای به تار وپود این دیبای نگارینه بودند و هستند و خواهند بود در این برنامه پخش شد.
ادنا زینعلیان مدرس و طراح لباس تئاتر در بخش دیگر این مراسم گفت : آشنایی من با استاد ناظرزاده به سال 1364 برمی گردد که از سوی جهاد دانشگاهی برای تدریس در گروه نمایش دعوت شدم . اگر آن زمان حضور استاد به عنوان یک انسان با تجربه و با تحصیلات روز نبود رشته طراحی لباس برای بازگشایی با مشکلات عدیده ای مواجه میشد.
زینعلیان از مدرسین و بازماندگان هنر طراحی لباس تئاتر در ادامه افزود : استاد ناظرزاده همیشه در مورد خلاء شناخت لباسهای سنتی و تدریس آن در رشتههای مختلف هنری و در مقاطع تحصیلی سخن میگفت . وی همچنین حضورش در این عرصه را در زمان ریاست استاد ناظرزاده از خوش شانسیهایش خواند .
زینعلیان در ادامه افزود : با جمع آوری کارشناسان با تجربه و با برخورد و نگاه درست استاد ناظرزاده به این هنر واحد طراحی لباس در بسیاری از رشتههای هنری گنجانده شد .
همچنین رضا بنفشه خواه بازیگر ضمن ابراز خرسندی از حضورش در این جمع گفت: به استاد ناظرزاده تبریک می گویم و از خدا خواستارم سایه او همواره بر سر تئاتر کشور مستدام باشد . وی در ادامه افزود: زمانی که ما تئاتر کار میکردیم ابزار و دکور و گریم مانند آلان نبود و ما هنگام بازی در نمایشنامه و سریال و تله فیلمها خودمان شخصیتهای گوناگون را طراحی و بازسازی و کار گریم را انجام میدادیم .
این بازیگر در خاتمه تاکید کرد: باید با تلاش مستمر فارسی را پاس بداریم و در ارتقای فرهنگ و تمدن ایران زمین بکوشیم . هویت فرهنگی خود را ارج نهیم .
فرهاد ناظرزاده کرمانی ضمن ایراد سخنرانی عنوان کرد: در ایران زمین زادگاه زنان ومردان نامی است فرهیختگانی که همواره درپی ارتقای دانش وبینش درست از زندگانی پر درد بشری سهمی گران داشتند . کسانی که در خزان آگاهی، دریچه ای به سوی تجلی معرفت گشودند تا نسلهای پس از خویش را آگاه سازند.
ناظرزاده در ادامه افزود : وقتی من اسم کرمان را میشنوم کانونهای تخیل مغزم به کار میافتد و به یاد دوران کودکی و نوجوانی و تعطیلات تابستان و عید نوروز می افتم که به کرمان میرفتیم ما در منطقه ای به نام بردسیر باغ بزرگی داشتیم با انواع درختان و گیاهان و به بهجرد میرفتیم ویا د چشمهها و سایهها و هوای خنک کرمان می افتم و در آنجا بازی میکردم . من با فولکور کرمان از طریق مادرپدرم آشنا میشدم . او جزء اولین زنان تحصیل کرده ای بود که قرآن و شاهنامه و دیوان حافظ و سعدی را به دختران آن زمان یاد میداد و گنجینه ای از فولکلور بود و داستانهای زیبایی را که از کرمان و
زندگی مردم میگفت خیال مرا به جاهایی میبرد که باورم نمیشد به داستانهای یک زن میانسال گوش میدهم یا دارم داستانهای مارکز یا بورخس را گوش میدهم . کرمان برایم یک زنگ افسانه ای داشته برغم اینکه در کشورهای فرانسه ، آمریکا تحصیل کردم و با فرهنگ آنها آشنا هستم حس میکنم هویتم کرمانی باقی مانده است . پدرم احمد
ناظرزاده کرمانی پس از پایان دبیرستان به تهران آمد و در رشته حقوق و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران تحصیل کرد و ادبیات و عرفان اسلامی را تا دکتری ادامه داد. پدرم در آن دوره با مادرم که دانشجوی زبان فرانسه بود ازدواج کرد و باهم به کرمان رفتند. مادرم مدیر یک دبیرستان و پدرم شهردار کرمان شد . پدرم در زمان دکتر محمد مصدق به عنوان نماینده مجلس انتخاب شد که پس از آن به تهران آمدند و من در تهران متولد شدم . تحصیلات خودرا در رشته ادبیات و علوم
اجتماعی گذراندم و همزمان در دانشکده هنرهای دراماتیک به تحصیل دررشته ادبیات نمایشی پرداختم . پس از آن به مدت یکسال در دانشگاه سوربن فرانسه به تحصیل رشته تاریخ مشغول و برای ادامه تحصیل در رشته اقتصاد و مدیریت به آمریکا رفتم . همیشه به تماشای تئاتر کشورهای مختلف میرفتم و هیچ وقت رابطهام با تئاتر قطع نشد . وقتی مدرک خود را در مقطع دکتری ادبیات نمایشی از کشور آمریکا گرفتم به ایران بازگشتم .
ناظرزاده کرمانی درخاتمه خاطرنشان کرد: متشکرم از کسانی که این مجلس را برای این حقیر برپا کردند . دراین مجالس شاگردانم را که چون فرزندانم میمانند میبینم و گویی در کنار خانوادهام هستم و چون اسم هنر تئاتر میآید خرسندم ؛ " سه کلمه مقدس ذهن من "ایران، دانشگاه و تئاتر " است .
این مراسم با اجرای موسیقی دستگاهی سنتی ایرانی به سرپرستی اسماعیل صفری و اجرای گروه سنتی ایرانی فرهنگ سرای ارسباران و تجلیل از استاد ناظر زاده کرمانی خاتمه یافت .
دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی مترجم، نمایشنامهنویس، و استاد گروه هنرهای نمایشی (دانشکده هنرهای زیبا ـ دانشگاه تهران) سال 1326 ، در تهران متولد شد. مادرش "فرح انگیز هرمزی" از نخستین زنان دانشآموخته دانشگاهی ایران، مترجم و دبیر زبان و ادبیات فرانسه، و نزدیک به سی سال رئیس شماری از دبیرستانهای کرمان و تهران بود و پدرش "دکتر احمد ناظرزاده کرمانی "نیز ادیب و استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران بود.
فرهاد ناظرزاده کرمانی تحصیلات ابتدایی را در «دبستان جهان تربیت» (1336) و تحصیلات دوره متوسطه را در «دبیرستان دارالفنون» (1344) در رشته ادبیات به پایان رسانید و در سال 1344 وارد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران شد و در رشته ادبیات و علوم اجتماعی به تحصیل پرداخت. او در سال 1345 به دانشکده هنرهای دراماتیک (تهران) راه یافت، و همزمان در رشته ادبیات دراماتیک نیز به مدت دو سال تحصیل کرد. وی در سال 1348 از دانشگاه تهران درجه کارشناسی دریافت کرد و پس از خدمت سربازی برای ادامه تحصیلات عازم فرانسه شد.
فرهاد ناظرزاده کرمانی در اقامت بیش از یکساله خود در پاریس زیر نظر «پرفسور ژاک ورنان» (Jakk Vernant) در "موسسه مطالعات عالی و عملی " (Ecole Pratiave Des Hautes Etvdes) در رشته تاریخ فرهنگ و هنر تحصیل کرد.
او تاکنون بیش از بیست نمایشنامه به رشته تحریر در آورده و بیش از پنجاه نمایشنامه کوتاه و بلند خارجی را به زبان فارسی ترجمه کرده است. همچنین بیش از شانزده کتاب درسی و پنجاه مقاله تحقیقی نوشته و به چاپ رسانده است .
کتابهای "ادبیات نمایشی در روم"، "پنجرهای بر باد"، "پیدایش ادبیات نمایشی نو در ایرلند"، "پیشدرآمدی بر شناخت هنرهای نمایشی در مصر"، "تئاتر پیشتاز"، "تجربهگر و عبثگرا" ، "تیاسالیوت" و "نمایشنامه منظوم و مذهبی"، "سبکهای اجرایی در تئاتر معاصر جهان"، "گزاره گرایی در ادبیات نمایشی"، "نی لبک و بهمن" و "نمادگرایی در ادبیات نمایشی" از تالیفات این استاد است .