به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، احسان کرمی کارگردان جلسه نمایشنامه خوانی «مو» در ابتدای این نشست رسانه ای بیان کرد: من بعد از حضور در چند اثر نمایشی که به صورت اجرای نمایش و نمایشنامه خوانی بود به عنوان بازیگر حضور داشتم اما پس از اینکه در کار محمد رحمانیان نیز حضور پیدا کردم، این حساسیت در عرصه بازیگری نیز برایم متمرکزتر شد به طوری که سعی کردم تا وقتی که پیشنهاد خوبی در این عرصه نداشتم نیز هر کاری را قبول نکنم .
وی درباره انتخاب نمایشنامه «مو» سالی کلارک هم توضیح داد: یکی از نکات قابل توجهی برای انتخاب این نمایشنامه وجود داشت، فضایی بود که قبل از خوانش متن برای من به جود آمد چرا که من پیش از این از خانم میهن متن دیگری را میخواستم که ایشان اشتباهی متن «مو» را برای من ارسال کرد و به محض اینکه من با فضای روایی این نمایشنامه آشنا شدم به قدری در فضای کار جذب شدم که از وی به عنوان مترجم کار خواستم تا اجازه اجرای آن را به من بدهد و این شد که نمایشنامه مو برای جلسه نمایشنامه خوانی ما انتخاب شد.
این مجری و بازیگر ادامه داد: این نمایشنامه هنوز در ایران منتشر نشده اما به قدری دارای جذابیت و نشانههای اجرایی متفاوت و تازه ای است که من دوست داشتم به هر قیمتی که شده در مرحله اول آن را با حضور بازیگران مطرح روخوانی کنم. البته با توجه به تعدد شخصیتهای نمایشی کار و اینکه همین شخصیتهای کوتاه و بلند نیازمند بازی ویژه ای است من در انتخاب بازیگران مسیر بسیار طولانی را طی کردم . در زمینه انتخاب نقش اول مرد این کار هم باید بگویم سه بازیگر مد نظر من بود که من با هر سه هنرمند برای پذیرش نقش مذاکره کردم که در نهایت آتیلا پسیانی به من افتخار داد که در کنار گروه همراه باشد.
کرمی درباره اجرای عمومی این اثر نمایشی هم گفت: تصمیم دارم این نمایش را در سال آینده اجرا کنم اما با توجه به اینکه این اثر اصلاً کار کوچکی نیست بنابراین نیازمند یک اسپانسر قوی است که باید در ابتدا با اسپانسر به توافق برسیم و بعد به اجرای عمومی نمایش فکر کنیم. نکته دیگر اینکه اگر هم بخواهم اجرای عمومی از نمایشنامه «مو » داشته باشم قطعاً با همین گروه نمایش را روی صحنه خواهم برد.
کارگردان جلسه نمایشنامه خوانی «مو» ضمن تشریح نحوه آشنایی و انتخاب بازیگران نمایش تصریح کرد: برای هر فردی که در در عرصه تئاتر فعالیت میکند کارگردانی در تالار اصلی افتخار بسیار بزرگی است که شخصاً خیلی دلم میخواهد روزی بتوانم نمایشنامه را در این تالار روی صحنه ببرم اما به هر ترتیب همانطور که گفتم ترجیح میدهم اول با اسپانسر به توافق برسم و بعد به اجرای عمومی فکر کنم.
کرمی در بخش پایانی صحبتهای خود گفت: من خیلی خوشحالم که بار دیگر در اجرای خیریه بنیاد خیریه باران برکت مهر که اختصاص به آموزش و اشتغال زنان سرپرست خانوار دارد میتواند تجربه خوانش نمایشنامه ای را داشته باشم که حتی قابلیت سینمایی شدن دارد. به همین جهت مایلم هم دانشجویان تئاتر و هم سرمایه گزاران نیز این تئاتر را ببینند چرا که معتقدم این فضای نمایشی فارغ از کیفیت قابلیتهای زیادی در گیشه خواهد داشت.
شقایق جودت بازیگر سینما و تلویزیون هم که بعد از سالها دوری از بازیگری در این جلسه نمایشنامه خوانی به عنوان نقش خوان حضور دارد، با ابراز خرسندی از بازی درنمایش بیان کرد: من به گونه ای وارد سینما شدم که رابطه و پارتی در کارم نبود موضوعی که احساس میکنم امروز ماجرا را تغییر داده و باعث شده که سینمای ایران به بازیگران کم لطفی کند.
وی ضمن انتقاد از شرایط امروز بازیگری در سینمای ایران تصریح کرد: متاسفانه با وجود تواناییهای زیادی که در عرصه بازیگری سینما داریم اما میبینیم که در اغلب فیلمهای سینمایی بازیگرانی حضور دارند که رفته رفته رنگ تکرار به خود گرفتهاند و ما میبینیم این بازیگران توانمند در بیشتر فیلمها حضور دارند. من هیچ مخالفتی با این حضور ندارم که اگر انها توانمند نبودند این تکرار نیز اتفاق نمیافتد اما به عنوان یک مخاطب بر این باورم که بالاخره این حضور تکراری مقداری خسته کننده میشود. در حالیکه طی سالهای اخیر بازیگران بسیار توانمندی در حوزه تئاتر ظهور و بروز پیدا کردهاند که میتوانیم از حضور آنها در فیلمهای سینمایی نیز استفاده کنیم.
این بازیگر ادامه داد: من به بازیگری هیچ وقت به عنوان یک حرفه نگاه نکردم اما در این سالها به نکته مهمی رسیدم که بیانگر نوعی بی ادبی در سینماست که گویی این بی ادبی و خودخواهی لازمه حضور در جریان اصلی سینما شده و اگر شما به عنوان یک هنرمند در این جریان نباشی از گردونه فعالیتها خارج میشوی. من اعتقاد دارم در این عرصه نباید خود را برتر از دیگری بدانیم و به طور حتم اگر چنین رویه ای وجود داشته باشد آن وقت اجازه فعالیت بازیگران دیگر هم در عرصه سینما بیشتر میشود.
جودت در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به حضور خود در جلسه نمایشنامه خوانی «مو» گفت: وقتی احسان کرمی پیشنهاد بازی در این نمایش را به من داد واقعاً میترسیدم اما حالا که چند جلسه از روخوانی نمایشنامه میگذرد حال بسیار خوبی دارم که گویی مانند بچه ای است که ذوق زیادی برای یک اتفاق خوب دارد.
الهام نامی یکی دیگر از نقش خوانان نمایشنامه «مو» هم تصریح کرد: نمایشنامه «مو» شرایط بسیاراستثنایی دارد که تجربه حضورم در دوبله کمک زیادی به من کرد. این نمایشنامه فرآیند بسیار عجیبی دارد که بیان آن از زبان شخصیتها نیازمند یک انعطاف پذیری مشکلی است که امیدوارم بتوانم در بیان آن به مخاطب داشته باشم. به هر حال تجربه حضور چند ساله من در عرصه دوبله کمک زیادی برای ایفای نقش در این نمایشنامه کرد که برای آن هیجان زیادی دارم.
سامان مظلومی نقش خوان دیگر نمایشنامه هم در این نشست رسانه ای گفت: من طی سالهای گذشته تجربههای بسیار خوبی با احسان کرمی داشته و دارم و با توجه به تجریباتی که در عرصه دوبله داشتم بر این باورم که در برخی موارد نمایشنامه خوانی گاهی از بازیگری تئاتر سخت تر است و نمایشنامه خوانی این اثر نمایشی هم یکی از همین اجراهای سخت است که برای نقش خوانی آن کار بسیار مشکلی داریم که در کلیت ماجرا میتواند تجربه خوبی باشد.
نازنین میهن مترجم نمایشنامه «مو» درباره انتخاب و اجرای این نمایشنامه بیان کرد: کتاب نمایشنامه «مو» چندی پیش توسط محمد رحمانیان از کانادا به من آورده شد و به پیشنهاد این کارگردان تصمیم گرفتم تا آن را ترجمه کنم. سالی کلارک نمایشنامه نویس کانادایی این نمایشنامه از نویسندگان معاصر اهل ونکور است که تاکنون چندین بار در کشور کانادا اجرا شده . او یکی از بهترین نمایشنامه نویسان کاناداست که با انتشار این نمایشنامه توانست با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شود.
وی ادامه داد: به هر حال همانطور که احسان کرمی توضیح داد این نمایشنامه به طور کاملاً اتفاقی به دست احسان کرمی رسید و حالا بسیار خوشحالم که او این نمایشنامه را برای اولین بار در ایران اجرا میکند. البته اگر این نمایشنامه بخواهد در قالب اجرای عمومی روی صحنه باشد من ترجیح میدهم اولین کارگردانش احسان کرمی و گروهش باشند..
برای آگاهی از برنامهها ، اخبار و اطلاعات آثار نمایشی به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر به سایت رسمی این مجموعه با آدرس www.teatreshahr.com مراجعه فرمایید.