به گزارش هنرآنلاین، رضا بصیرت، رئیس انجمن هنرهای نمایشی ایران در گفتوگو با ستاد خبری تئاتر صاحبدلان گفت: اگر بحث رقابت در تئاتر صاحبدلان مطرح شود، فرایند برگزاری به کلی عوض میشود و چه بسا مستلزم ساختار دیگری باشد.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی ایران در مورد جایگاه تئاتر صاحبدلان اظهار داشت: تئاتر صاحبدلان در زمینه تئاتر دینی و مذهبی برای فعالان این حوزه شناخته شده است. وجه تمایزی که تئاتر صاحبدلان با دیگران دارد، این است که اجرامحور است. بخش اعظمی از اعتبارات مالی آن برای تولید و اجرا به گروهها پرداخت میشود و نسبت به رویدادهای هنری دیگر بخش پشتیبانی کوچکتری دارد. اکثر استانهای کشور در برگزاری این رویداد دینی مشارکت دارند و دربرنامهریزیای که در اداره کل هنرهای نمایشی و معاونت امور هنری انجام شده، تحت عنوان حمایت از برگزاری رویدادهای نمایشی کشور درج شده است.
بصیرت در ادامه افزود: در بخش خیابانی همه آثار و در بخش صحنهای از بین 22 اثر رسیده به جشنواره 20 اثر مربوط به استانها هستند. برای استمرار برگزاری اینگونه رویدادهای نمایشی، میبایست ضمن حمایت، از خلاقیت نیز بهره برد. این مسیر باید همه جانبه رشد کند و همه هنرمندان برای کار در این عرصه هدایت شوند و بتوانیم آنها را ترغیب کنیم تا باز هم دست به تولید چنین آثاری بزنند.
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تئاتر صاحبدلان تا چه اندازه در تربیت و آموزش نسل جدیدی از هنرمندان در حوزه تئاتر دینی موفق بوده است، گفت: چون ارزیابی، اطلاعات و آمار دقیقی از دوستانی که در این عرصه فعالیت میکنند وجود ندارد، ما بر اساس صحبتهای روسای انجمنهای استانها و گزارش کانون دینی انجمن و سایر دوستان میتوانیم اعلام کنیم که این رویداد به ایجاد بستر و زمینه تولید و عرضه نمایشهایی با مضامین دینی کمک و به واسطه آن نمایشنامههای منسجم و تاثیرگذاری در سطح حرفهای تولید شده است. نمایشنامهنویسی در بخشهای مختلف این رویداد با همین هدف گنجانده شده است. گروهی که سیاستگذار تئاتر صاحبدلان هستند، به دنبال کار تکراری نیست و حتما میخواهد نمایشنامههای موثری را تولید کند. در ادوار گذشته صاحبدلان هم چنین دیدگاهی وجود داشته و ما سعی میکنیم چنین روندی را در آینده نیز ادامه بدهیم تا هم از تئاتر دینی حمایت حداکثری کرده باشیم و هم خلاقیت و نوآوری در متون و اجراها داشته باشیم.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی در مورد غیررقابتی بودن تئاتر صاحبدلان هم بیان داشت: هیئت انتخاب بر اساس استانداردهای خاصی دستور به برگزاری میدهد و بین آثار رقابت را در نظر نمیگیرد. بحث رقابتی جذابیت زیادی برای تئاتریها دارد که میخواهند در یک روند رقابتی خودشان را محک بزنند. این مسئله نیازمند سازوکار مشخصی است و در جشنواره صاحبدلان چنین سازوکاری نداریم. هیئت انتخاب در این رویداد براساس تجربه و استاندارد، آثار مناسب اجرا را انتخاب میکنند. اگر رقابت در این جشنواره مطرح شود، فرایند برگزاری به کلی عوض میشود و چه بسا مستلزم ساختار دیگر باشد. به نظرم در همین ساختار فعلی و اعتمادی که نسبت به آن وجود دارد به واسطه برگزاری چندین دوره از این رویداد میتواند به همین شکل پیش برود و همین حالا هم مورد پذیرش هنرمندان و علاقهمندان تئاتر دینی است. هرچند اگر ایده اجرایی خوبی باشد، میتوان برای ادوار بعدی درموردش فکر کرد و اگر موافقت جمعی بود، میتوان آن را عملی کرد.
بصیرت همچنین درباره فرایند و چگونگی حمایت از گروههای حاضر در تئاتر صاحبدلان توضیح داد: حمایتها در مورد تئاتر صاحبدلان به این صورت است که گروهها پس از انتخاب برابر جدول زمانبدی نمایش خود را اجرا و بعد ارسال گزارش و تایید ستاد اجرایی و و ادارات کل استانها مبلغ توافق شده به گروهها پرداخت میشود.
او با اشاره به هماهنگی و ارتباط سازنده انجمن هنرهای نمایشی ایران و کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی گفت: انجمن به عنوان مجری فعالیتهای اداره کل هنرهای نمایشی در حوزه تئاتر است. اداره کل هنرهای نمایشی همه رویدادها را مصوب میکند و به عنوان مجری در شورای برنامهریزی درمورد این رویداد، هزینهها، برآوردها، ضرورتش و... دفاع میکند. در نهایت اعتباری برای رویداد تخصیص داده میشود و ما مجری اجرای این مصوبات اداره کل هنرهای نمایشی کشور هستیم. این تعامل بسیار خوب و توام با اعتماد است.
بصیرت در مورد اینکه تئاتر صاحبدلان تا چه اندازه در بحث گسترش فرهنگ دینی، ارزشهای اخلاقی و معرفی الگوها و اسوههای دینی موثر بوده، گفت: عناصر مختلفی برای رسیدن به جامعهای اخلاقمدار دخیل هستند. تئاتر صاحبدلان به عنوان تئاتری که در این حوزه دارای پیشینه قوی است، میخواهد این جریان را در کشور گسترش بدهد تا مخاطبان را به مضامین دینی و مذهبی متوجه کند. به نظرم صاحبدلان جای خودش را باز کرده و با توجه به اینکه نمایشها در استان محل تولید اجرا میشود، نفوذ و تاثیرگذاری آن قابل قبول است چراکه اجراها در استانهای مختلف و عموما در مناسبتهایی اجرا میشوند که مضامین دینی و مذهبی آشنا هستند. به نظرم صاحبدلان به همین واسطه جای خودش را در دل جامعه مخاطبان و مسئولان باز کرده است.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی در پایان با اشاره به همزمانی گرامیداشت هفته دفاع مقدس با ایام برگزاری تئاتر صاحبدلان بیان داشت: ما معتقدیم دفاع مقدس نشئت گرفته از مضامین دینی است و تئاترهای این حوزه هم در همان خطی است که آرمانهای بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و مضامین دینی قرار دارد. به مناسبت همزمانی این دو رویداد اینطور برنامهریزی کردیم که در استانهای مختلف اجراهای مشخصی داشته باشیم. در شهرهایی مثل آبادان و خرمشهر (منطقه آزاد اروند) و... که مناطق جنگی بودند، چهل گروه را برای اجرای نمایش اعزام کردیم و این گروهها یا در میادین اصلی یا گلزار شهدا و... دست به اجرا زدند. اینکه تعدد عرضه محصول موجب توجه بیشتر مخاطب شود، از نظر ما باید به فال نیک گرفته شود. چنین تلاقی مناسبتی تاثیرگذاری را بالا میبرد. عرضه محصولات هنری با تعداد بیشتر تاثیر گستردهتری دارد و این تعدد به نفع مخاطب برای آشنایی بیشتر آنها با این موضوعات است.