سرویس تئاتر هنرآنلاین، حمیدرضا صفار رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های تئاتر هنرمندان این استان در دوران کرونا گفت: متاسفانه انجمن هنرهای نمایشی استان تهران از آنجا که زیر سایه پایتخت است، بسیار محروم است، چراکه دیگر استان‌ها دسترسی آسان‌تری به نمایندگان مجلس و شورای شهر دارند. مابقی استان‌ها مسائل و مشکلات خود را با مکاتبه و نامه‌نگاری با نماینده منطقه خود مطرح می‌کنند اما استان تهران با اینکه 30 نماینده در مجلس دارد اما امکان ارتباط با آن‌ها ساده نیست. بُعد دیگر اینکه تمام استان‌ها دارای بودجه استانی هستند و ما از آن نیز محروم هستیم.

او در ادامه افزود: خوشبختانه با اینکه از حمایت‌ها محروم بودیم اما به همت هنرمندان تئاتر استان، در این دوران شرایط خوبی داشتیم. طی این ایام 6 جشنواره مجازی در شهرستان‌های قرچک، ورامین، پردیس، پیشوا و 2 جشنواره در شهرستان قدس برگزار کردیم. با جرات می‌توانم اعلام کنم استان تهران نخستین استانی بود که طرح استفاده از فضای مجازی را اجرا کرد و پس از ما دیگر استان‌ها به این سمت آمدند. شهر قدس فراخوان جشنواره مجازی "خانه به دور از کرونا" را 6 اسفندماه در پی تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری منتشر کرد و نمایش‌ها آماده، ارسال و از صفحه اینستاگرام انجمن پخش شد.

صفار همچنین اضافه کرد: در پی دستور فرمانداری مبنی بر تعطیلی سالن‌های نمایش، اجرای عمومی در استان نداشتیم اما جشنواره خیابانی "حماسه نامداران" با حمایت بسیج هنرمندان برگزار شد. کلاس‌های آموزشی را نیز به صورت حضوری و مجازی برگزار کردیم. متاسفانه اولین ضربه کرونا به تئاتر وارد شد و تمام تلاش ما بر این بود تا ارتباط تماشاگر با تئاتر قطع نشود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی با ابراز گلایه نسبت به تعطیلی سالن‌های نمایش اظهار کرد: آیا خطر کرونا فقط در تئاتر است؟ بازی‌های فوتبال و تولید فیلم، خطر ابتلا به کرونا ندارد و تنها تمرین 5 نفره در سالن خطرناک است؟ مگر پیش از این دوران صددرصد سالن‌های نمایشی پر می‌شد؟ قبل از شیوع ویروس کرونا هم 50 تا 60 درصد ظرفیت سالن‌ها پر بود. چقدر همه به فکر هنرمندان تئاتر هستند و ما خبر نداشتیم.

او در ادامه افزود: فوتبال مناسبات مالی دارد و کمپانی‌هایی پشت آن هستند و در سینما نیز بودجه کلان صنعت وجود دارد و تعطیل نمی‌شوند اما تئاتر مناسبات مالی ندارد و کسی به آن توجهی نمی‌کند. هنرمندان تئاتر مظلوم واقع شده‌اند و در این شرایطی که هیچ درآمدی ندارند از سوی هیچ ارگان و نهادی هم حمایت نمی‌شوند. تنها به سامانه‌هایی به منظور پرداخت وام معرفی شدند که هنرمندان را بدهکار هم می‌کند در شرایطی که درآمدی ندارند.

طالبی همچنین اضافه کرد: از دهه 80 سعی بر آن بود تا تماشاخانه‌های خصوصی را برپا کنیم. اکنون پس از یک دهه، این سالن‌ها یک به یک تعطیل می‌شوند و به بن‌بست می‌رسند چراکه توان پرداخت اجاره‌بها و هزینه‌های جاری خود را ندارد. ضمن آنکه اگر فرهنگ تماشای تئاتر از میان مخاطبان آن رخت بربندد چند سال باید تلاش کنیم تا دوباره تماشاگران را به سالن‌های نمایش بازگردانیم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در ادامه صحبت‌هایش گفت: در همین شرایط به جای پرداخت تسهیلات، بودجه آن را به تجهیز تهویه سالن‌های نمایش اختصاص دهند تا هنرمندان تئاتر هم امکان ادامه کار و فعالیت خود را داشته باشند. صورت مسئله را پاک نکنیم و ای کاش مبلغ وام را به کمک هزینه اجرای نمایش‌ها اختصاص می‌دادند. قشر عظیمی از هنرمندان تئاتر به دلیل تعطیلی سالن‌های نمایش دچار مشکل شده‌‌اند این قشر تنها نیستند و خانواده نیز دارند. متاسفانه تنها مصاحبه می‌شود و نقطه‌نظرات گفته می‌شود و اتفاقی نمی‌افتد.

او درباره برگزاری جشنواره تئاتر استانی نیز عنوان کرد: با هدف اینکه هنرمندان تئاتر یک سال است که کار نکرده‌اند و حرکتی انجام شود با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، فراخوان جشنواره منتشر شد و این جشنواره آذرماه به صورت آنلاین برگزار خواهد شد؛ اما داوری‌های آن به صورت حضوری خواهد بود. کاش همه استان‌ها جشنواره استانی را برگزار کنند تا جبران مافات شود چراکه اگر این اتفاق نیافتد الزام برگزاری این رویداد هم اهمیت خود را از دست خواهد داد.

حمیدرضا صفار در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدوارم هرچه زودتر ویروس کرونا ریشه‌کن شود و شرایط عادی به جامعه بازگردد. در این میان حواس‌مان باشد که به تلاش 10- 20 ساله به منظور فرهنگسازی تماشای تئاتر خدشه وارد نشود.