به گزارش هنرآنلاین، در ابتدای این نشست رضا آشفته نویسنده و پژوهشگر از حاضران و بزرگان تشکر کرد که در یک شب بیبدیل آمدهاند تا در رونمایی از نمایشنامههای شکرخدا گودرزی ضمن صحه نهادن به فعالیتها و متون نمایشیاش، به قدردانی از زحمات این نویسنده و کارگردان بپردازند که در همهاین سالهای فعالیتش کمتر مورد حمایت و بیشتر مورد غفلت واقع شده است در حالیکه او به هویت ایرانی و تئاتر ملی پرداخته که باید رکن اساسی فرهنگ و هنر کشورمان به شمار آید، گودرزی نویسندهای است که در ادامه فعالیتهای نویسندگان و کارگردانان حاضر در تالار سنگلج (25 شریور سابق) در دهه 40 و 50 در زمینه تئاتر ملی و تئاتر اجتماعی راهگشا بوده و در این برهه توانستهاند، اقدامات موثری را انجام دهند. شکرخدا گودرزی نیز در این سی سال فعالیتاش همواره دنباله روی همین هنرمندان به عنوان کسی که دلش برای تئاتر ملی میتپد این مسیر را ادامه داده است و به ویژه در این ده سال با آفرینش و اجرای آثار نمایشی جایگاه قابل تامل و چشمگیری را برای خود ایجاد کرده است؛ هر چند جریان حاکم بر تئاتر این روزها فرمزدگیهای معناگریز است و جریان تئاتر ملی و تئاتر اجتماعی به جریان درجه دوم تبدیل شده و همین عاملی برای خانهنشینی یا در حاشیه قرار گرفتن این هنرمندان شده است در حالیکه ضرورتهای فرهنگی میطلبد که دوباره این جریان حاکم بر فضای کلی فرهنگ و هنر چیره شود.
آشفته در ادامه اشاره کرد که چه گودرزی از شاهنامه فردوسی نمایشنامههایی چون بهرام چوبینه، روز سیاوش و رستم و اسفندیار را اقتباس کرده باشد و چه در ارجاع به آدمهای موثر تاریخ ایران زمین و بر اساس زندگی و تفکر آنان نمایشنامههای سهروردی، خواجه نظامالملک و خواجه نصیرالدین را آفریده باشد، همواره نیتش پرداختن به وجوه ملی و هویت یافتن نسلهای امروزی در شناخت میراث گذشته است. گودرزی حتی زمانی که از رمان "به نام گل سرخ" اثر امبرتو اکوی ایتالیایی نمایشنامه "به نام گل" را اقتباس میکند بازهم لحن و بیانش منتقدانه است و میخواهد دغدغهها و مسائل روزگارش را به چالش بکشد.
در ادامه این مراسم خانم باباخانی مدیر نشر مهیستانی و شکرخدا گودرزی نمایشنامهنویس ضمن خوشامد درباره چگونگی خلق و نشر این آثار سخن خواهند گفت.
الهام باباخانی مدیر نشر "مهیستان" ناشر مجموعه کتابهای نمایشنامه شکرخدا گودرزی ضمن خوشامد به حاضران در نشست، با اشاره بهاین که با توجه به شرایط دشوار کنونی و برای حفاظت فرهنگ و هنر از مردم در مواجهه با نامرادیهایی که بلندیهای انسانی را در جامعه میفرساید، دست به انتشار این مجموعه زده است و افزود: آن چه جامعه ما را تا ایناندازه فرسوده کرده است، افول فرهنگ و هنر است و آن چه میتواند جان دوباره به مردم بخشیده و زخمهایشان را درمان کند، بازسازی همین فرهنگ و به ویژه فرهنگ ملی است.
این ناشر خاطر نشان کرد: دلیل انتخاب و انتشار آثار شکرخدا گودرزی، سالها استمرار در پرداختن به فرهنگ ملی توسط وی و پیگیری ارزشهای فکری و هنری زادبومش بوده است.
باباخانی در پایان گفت: مشکل ما تاریکی فکری است و برای ستیز با این تاریکی شمشیر نمیکشند، چراغ میافروزند. ما در حد وسعمان چراغی افروختیم، روشن نگه داشتن و افروختهتر کردنش با شما... "
در ادامه محمد رحمانیان، نمایشنامه نویس و کارگردان ضمن اینکه نگاهی موشکافانه به رسمالخط و ویراستاری کتابها داشت، سوژه و موضوع مورد نگارش در نمایشنامه "به نام گل" را منطبق با شرایط و اوضاع و در راستای کارهای گودرزی ارزیابی کرد و خاطر نشان کرد؛ نه تنها گودرزی نویسنده خوبی است بلکه بازیگر و کارگردان قابلی نیز هست.
رحمانیان همچنین همکلاسی سابقش ( گودرزی) را یک فعال اجتماعی دانست.
علی دهکردی نیز ضمن ستایش از اقدام ناشر، به نقش سازنده چنین کتابهایی در شرایطی که آثار غالباً سخیفاند، وزانت نداشته و توجهی به مفاخر ندارند پرداخت.
وی با اشاره بهاین که خود بازیگر نقش سهروردی بود تاکید کرد که باید این متون بیشتر شناخته شود و با آگاهی افزونتری به شخصیتها و افراد تاثیرگذار تاریخی و فرهنگی واندیشمندانمان بپردازیم.
دهکردی همچنین افزود، در شرایط کنونی لازم است هر چه بیشتر قشر جوان بهاین مهم بپردازند و البته دولت نیز حمایت کند.
در ادامه این مراسم، دکتر نجفقلی حبیبی از نخستین سهروردیشناسان ایرانی که رساله دکترای خودش را در سال 1356 با عنوان "سهروردی" در دانشگاه تهران ارائه و از آن دفاع کرد؛ ضمن ستودن کار گودرزی به عنوان نمایشنامهنویسی که به چهرهای خاص مانند سهروردی پرداخته، متذکر شد که عرصه هنر خصوصاً نمایشنامهنویسی قادر خواهد بود جویندگان و پژوهشگران حکمت و فلسفه را با چهرههای فاخر فرهنگی آشنا ساخته و فصل جدیدی در گفتوگوی بینامتنی ایجاد کند. او همچنین یادآور شد که متون فارسی سهروردی که متون عارفانه و ادبی است، قابلیت بسیاری برای تبدیل شدن به متون نمایشی دارند و هنرمندان ایران میتوانند آنها را مورد اقتباس قرار دهند.
اردشیر صالحپور پژوهشگر فرهنگ و ادبیات و تئاتر است، ضمن اشاره به ویژگی پژوهشی نمایشنامههای شکرخدا گودرزی آنها را گامی ارزشمند و شایسته در توجه به فرهنگ ملی، اساطیر و متون کلاسیک ایرانی دانست و توجه نویسنده را به متون ادبی و شاهنامه یکی از شاخصههای اصلی آثار وی برشمرد.
صالحپور با سپاس از ناشر، آرزو کرد کهاین مسیر پر از فراز و نشیب را با صبوری و استقامت طی کند.
اصغر هاشمی کارگردان سینما و تلویزیون نیز با اشاره به همکاری مشترک شکرخدا گودرزی و خودش در سریال ناتمام "چاه پنجم" متذکر شد که اگر این سریال پخش میشد و به پایان میرسید، احتمالاً مسیر زندگی گودرزی که نقش اصلی را بر عهده داشت تغییر میکرد و به شهرتی گسترده میرسید.
هاشمی که با کارگردانی سریالهایی همچون "یک مشت پر عقاب" و "آپارتمان" تبحر خود را در ژانر اجتماعی تلویزیون اثبات کرده، یکی از شاخصههای آثار گودرزی را دیالوگنویسی و شخصیتپردازی ارزیابی کرد. کارگردان "زیر بامهای شهر" در جمعبندی بحث خود، متون نمایشی گودرزی را آثاری برای آینده نامید.
سخنران بعدی مراسم قاسم شعلهسعدی، حقوقدان بود. او ضمن ابراز نگرانی از اتفاقات آبان 98 با اشاره به نمایش "سهروردی" و مصداق دادگاه "سهروردی" ، این نمایش را یکی از معاصرترین و تاثیرگذارترین نمایشهای دوران خود نامید که توانسته است شخصیتی تاریخی را همسانسازی معاصر کرده و اهمیت واقعگرایانه یک دادگاه را از لحاظ واقعی و دراماتیک برابر نهادی کند.
همچنین بهزاد فراهانی پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به فصل مشترک نگاه گودرزی در خصوص فرهنگ ملی و نمایش ایرانی، آن را با بهرام بیضایی قیاس کرده و تلاش نزدیک به سه دهه نمایشنامهنویسی گودرزی را ستود. او در فرازی از سخنان خود یادآور شد که آثار شکرخدا گودرزی بخش مهمی از ادبیات نمایشی را شامل میشود که با دغدغههای ملی، فرهنگی و اجتماعی معاصر عجین شده است.
وی با اشاره بهاینکه خودش نیز جزو کسانی است که تاکنون هیچ نمایش خارجی را کارگردانی نکرده است، منش گودرزی را در این خصوص که دغدغه تئاتر ملی دارد ستود.
بهزاد فراهانی همچنین در پایان ضمن ستایش از اقدام ناشر برای چاپ آثار نمایشی گودرزی، گفت: امیدوارم که با حمایت همهجانبه خانه تئاتر این حرکت ناشر مورد حمایت قرار گرفته و الگویی برای چاپ آثار فاخر نمایشی و رغبت ناشران برای چاپ آثار نمایش ایرانی و تئاتر ملی باشد.
پرویز فلاحیپور بازیگر با سابقه سینما و تئاتر و تلویزیون نیز با اشاره به اهمیت نمایشنامههای گودرزی، توجه او به شخصیتهای فرهنگی و فرهنگ اصیل ایرانی را مورد ارزیابی قرار داد.
در پایان نیز احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران هم با بررسی آثار گودرزی و اینکه اکثر نمایشهای اجرا شده او را دیده است، آثار گودرزی را منشوری دانست که از زوایای مختلف خصوصاً معرفتشناسانه میتوان به آنها نظر افکند و آنها را نمایشی در بستر شناختشناسی فرهنگ ایرانی و توجه به مناظر و شخصیتهای تاثیر گذار تاریخی اسطورهای دانست.
وی ضمن اشاره به نکات معرفتشناسی، از بحث اجتماعی و فراگیری آثار گودرزی نیز غافل نشد و از این جهت نیز آنها را مثبت ارزیابی کرده و متذکر شد: در بررسی آثار گودرزی باید وجه اجتماعی آن را هم مورد ارزیابی قرار داد.
مسجد جامعی همچنین از پری صابری یاد کرد که آثارش وجوه دیگری از فرهنگ و هویت ایرانی را به شکل بارزی نمایش داده و ابراز امیدواری کرد که حال پری صابری رو به بهبودی باشد.