به گزارش هنرآنلاین به نقل از دبیرخانه سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، نشست هماندیشی پنجمین بازار بینالمللی سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر عصر روز یکشنبه ۲۸ مهر ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
بازار بینالمللی هنرهای نمایشی ایران گستردهتر شده است
در ابتدای این نشست مژگان وکیلی، مدیر امور بین الملل مرکز هنرهای نمایشی درباره تاریخچه بازار بیان کرد: اولین دوره بازار در بیست و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری حسین پارسایی، دومین دوره در جشنواره بیست و نهم به دبیری محمد حیدری، سومین دوره در جشنواره سیام به دبیری رحمت امینی و چهارمین دوره در جشنواره سی و هفتم به دبیری نادر برهانی مرند برگزار شد.
وی با تاکید بر زمانهای مناسب تعامل با مهمانان خارجی در جریان برگزاری بازار گفت: داشتن وبسایت توسط گروههای نمایشی در شناخت آنها اهمیت زیادی دارد. ضمن اینکه میتوان همه سوابق، تصاویر، تورهای اجرا در خارج از کشور مقصد را در آن سایت قرار داد و شمایی کلی برای مخاطبان ایجاد کرد.
وکیلی ضمن ضروری دانستن تسلط افرادی که قرار است در بازار حضور یابند، گفت: بهتر است با حضور این فرد مسلط از ۱۰ دقیقه زمان در اختیار به بهترین نحو استفاده کنید.
مدیر امور بینالملل مرکز هنرهای نمایشی بر گسترش بازار بینالمللی هنرهای نمایشی از دوره سی و هفتم جشنواره تاکنون توضیح داد: دورههای اول تا سوم بازار هنرهای نمایشی به صورت محدودتر برگزار میشد؛ اما از دوره گذشته تاکنون ارتباطات و تعاملات هنرمندان تئاتر ایران با نمایندگان کمپانیها هدفمندتر و گستردهتر شده است و این رخداد در ابعاد وسیعتری برگزار میشود و حقیقت این است که زمینهای این رشد در دورههایی است که با نام بازار برگزار نمیشد؛ اما مهمانان متعددی را در دل خود داشت.
مهرداد رایانی مخصوص مشاور امور بین الملل سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نیز در ادامه توضیحاتی را درباره اهداف این جلسه ارائه کرد.
وی افزود: در سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، پنجمین بازار بین المللی هنرهای نمایشی ایران را برگزار خواهیم کرد. امیدواریم با حضور پروموتورها، مدیران کمپانیها و تهیهکنندگان تئاتر، فرصت مناسبی را برای عرضهداشت تئاتر ایران به هنرمندان خارجی و ارائه قابلیتهای تئاتر ایران برای حضور در جشنوارههای خارجی تجربه کنیم. فراخوان این رویداد نیز از طریق سایت جشنواره منتشر شده است.
رایانی مخصوص خاطر نشان کرد: این یک واقعیت است که تا زمانی که هنرمندان ابزار و ملزومات حضور در فضای بینالمللی تئاتر را برای خود ایجاد نکنند به نتیجه نخواهند رسید. از ملزومات این حوزه، آشنایی با شرایط این فضاست. متاسفانه برخی از هنرمندان، تعریفشان از حضور بینالمللی، صرفا سفر به یک کشور خارجی و اجرا در آن است. اگرچه جشنوارهها فرصت خوبی برای شناساندن بینالمللی تئاتر ایران را فراهم میکنند، اما لازم است هنرمندان خود این ملزومات و شرایط را برای خودشان ایجاد کنند.
وی با اشاره به اهداف برگزاری پنجمین بازار بینالمللی هنرهای نمایشی ایران گفت: ارائه و معرفی توانایی هنرهای نمایشی ایران، تلاش برای ارتقای اقتصادی تئاتر ایران، ایجاد زمینه رقابت سالم برای دستیابی به بازارهای بهتر و وسیع تر، افزودن بر شمار مخاطبان و علاقهمندان هنرهای نمایشی ایران در سطح بینالملل، تقویت بخش خصوصی در مراودات فرهنگی و هنری، ارتباط هنرمندان با مهمانان بازار، تبدیل ایران به عنوان قطب عرضه و تقاضای آثار هنری خاورمیانه و غرب آسیا و... از اهداف در نظر گرفته برای برگزاری این بازار است.
اولویت محتوای کاربردی بر فرم
رایانی مخصوص خطاب به هنرمندان حاضر در نشست عنوان کرد: همراهی مترجمان برای معرفی آثار مهم است. همچنین آثاری میتوانند در بازار معرفی شوند که پیش از این به شکل عمومی یا جشنوارهای در ایران به اجرا رفته باشند؛ البته صاحبان آثار میتوانند به معرفی ایدهها و تولیدات آتی خویش نیز بپردازند.
وی با اشاره به یک ویژگی مهم برای کمپانیها و مخاطبان خارجی تئاتر ایران افزود: بیش از آنکه هنرمندان خارجی به شکل کار ما علاقهمند باشند به میزان کاربردی بودن محتوا و ایدههای تئاتر ایران توجه دارند.
وی به تهیهکنندگان و هنرمندان حاضر توصیه کرد رویکردهای خلاقانه و مضامین مورد توجه خود را در توضیحاتشان برجسته کنند و عنوان کرد: فرم هم اگرچه اهمیت زیادی دارد؛ اما در درجه بعدی اهمیت قرار میگیرد. همچنین برای فعالیت بینالمللی باید برنامهریزی بلند مدتی را مد نظر داشت.
رایانی مخصوص درباره راههای تبادل و ارتباط با هنرمندان و کمپانیهای بینالمللی تئاتر افزود: ارائه مواد تبلیغاتی، عرضهداشت کامل نمایش، نشستهای میزگرد، جلسات ارتباط سریع، جلسات عرضهداشت و گفتگو راهکارهای تبادل در پنجمین بازار بین المللی هنرهای نمایشی ایران هستند.
رایانی مخصوص درباره هر روش ارائه شده به تفکیک توضیح داد، تهیه مواد تبلیغی را ضروری و محتوای آن را شامل این موارد دانست: معرفی گروه، بیوگرافی و عکس کارگردان و نویسنده، خلاصه نمایش، عکس نمایش، یک فیلم کوتاه(تریلر)، فیلم کامل اثر، اطلاعات مربوط به ابعاد دکور و لباس، پلانهای نور و صدا، پوستر نمایش و... .
این کارگردان خاطر نشان کرد: ارائه توضیحات به زبان انگلیسی، ارائه مشخصات سامانه اینترنتی گروه، داشتن کارت ویزیت، نامگذاری هر صفحه از اطلاعات به زبان انگلیسی نیز ضرورت دارد.
وی به نکاتی درباره جلسه عرضهداشت و گفتگو اشاره و توصیه کرد: استفاده بهینه از ۱۰ دقیقه زمان گفتگو، معرفی یک یا دو نمایش و نه بیشتر به دلیل محدودیت وقت، معرفی گروههای نمایشی در قالب معرفی یک اثر نمایشی، به همراه داشتن همه اطلاعات و تشریح کامل آنها در جلسه گفتوگو مد نظر قرار داده شود.
مشاور امور بینالملل جشنواره درباره شیوه ثبت نام در بازار بینالمللی هنرهای نمایشی نیز عنوان کرد: تحویل حضوری یا ارسال یک نسخه از مواد تبلیغاتی و تکمیل فرم درخواست تا ۳۰ آذر ماه امسال برای علاقهمندان به حضور در بازار ضرورت دارد.
رایانی مخصوص نیز در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره اسامی افراد و گروههای خارجی حاضر در جشنواره و بازار عنوان کرد: در حال مذاکره هستیم و به محض مشخص شدن آنها را اعلام میکنیم.
مشاور امور بینالملل جشنواره در پاسخ به سوالی درباره تفاهم تولید مشترک تئاتر ایران با تئاتر بینالملل عنوان کرد: حاصل شدن این نتیجه قاعده مشخصی ندارد؛ اما شاید اولین سوال در موردش این باشد که هدف اجرا، کجاست و چرا آن مقصد اهمیت دارد؟ همچنین مهم است که هنرمند خود برای محقق شدن این مهم تلاش کند.
رایانی مخصوص همچنین از فرصت ارائه ۴۸ گروه نمایشی در روزهای برگزاری به نمایندگان کمپانیها خبر داد و پروموترها، نمایندگان کمپانیها و دبیران جشنوارههای خارجی را سه گروه اصلی مهمانان خارجی بازار معرفی کرد.
سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه به دبیری نادر برهانی مرند برگزار میشود.
پنجمین بازار بینالمللی هنرهای نمایشی ایران نیز همزمان با جشنواره ۱۳ تا ۱۷ بهمن ماه در تهران برگزار خواهد شد و آخرین مهلت ثبت نام برای حضور در آن سیام آذر ماه امسال اعلام شده است.