سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "تراژدی پارک اتابک" به نویسندگی سیدمرتضی هاشمپور و کارگردانی سیروس مصطفی از تبریز در بخش چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاترفجر، امروز 29 بهمنماه ساعت 17 و 20 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه میآید.
سیروس مصطفی درباره پرداختن به این نمایش گفت: این نمایش برههای تاریخی از دوران معاصر کشور را نمایش میدهد که به اواخر دوران قاجار برمیگردد و نقش تبریز در آن دوره تعیینکننده بوده و به دلیل همین جذابیتهای متن آن را برای اجرا انتخاب کردیم.
مصطفی ادامه داد: زبان در دیدگاه من عنصری ارتباطی است و از اجرای اصلی تئاتر هم به حساب میآید و در کنار سایر اجزای تئاتر مثل طراحی صحنه، ریتم، ترکیب و... قرار میگیرد. این نمایش قرار بود در تبریز اجرا شود و ما مخاطب بومی میخواستیم و یکی از دلایلی که به زبان ترکی اجرا میرویم، همین مسئله بود.
او افزود: تنوع قومیتی در ایران فرصتهای زیادی ایجاد میکند و اگر اثری تولید شود که شاخصههای بومی داشته باشد، میتواند به همه شهرهای کشور سفر کند و با فرهنگ یکدیگر آشنا شویم. ما در نظر داشتیم پدیدههای فرهنگی خودمان را با این کار پرورش دهیم.
سیروس مصطفی در ادامه درباره وضعیت تبریز گفت: تبریز در حوزه تئاتر پرچمدار کشور است و ما به لحاظ تاریخی قدمت زیادی در حوزه نمایش داریم. اولین نمایشنامهنویسان ایرانی مثل میرزافتحعلی آخوندازه، میرزا آقا تبریزی و... بودند. متاسفانه با این وجود ما سالنهای خوب گذشتهمان را هم نداریم. سال 1300 دو سالن بسیار خوب به نام "ارگ" و "آرامیان" در ارگ داشتیم که هر دو از دست رفتهاند. قدیمیترین سند تئاتری ما از میرزا بیوک نخجوانی مربوط به سال 1304 است که سرپرست گروه آرین بوده است.
او افزود: تئاتر تبریز ریشهدار است و ورود تئاتر مدرن به ایران از همین منطقه صورت گرفته است. اگر از این بزنگاههای تاریخی بگذریم، میبینیم که تئاتر تبریز امروز کاملا جدی دایر است و ما دو هنرستان هنرهای زیبا که رشته تئاتر دارند، دو دانشگاه که تا مقطع فوق لیسانس دانشجو تربیت میکنند و چندین آموزشگاه هنری داریم. باید به این حجم از فعالیت و نیازمندی پاسخگو بود و امکانات لازم برای آنها را فراهم کرد.
مصطفی توضیح داد: آنقدر تئاتر در تبریز چرخه اقتصادی خوبی دارد که حتی تهیهکنندههای خصوصی در این زمینه سرمایهگذاری میکنند. بخشی از مشکلات تئاتر تبریز مربوط به مسئولان است و گاهی کاری از آنها هم برنمیآید به این دلیل که بودجه کافی به آنها داده نمیشود که بتوانند نیازها را برآورده کنند. چندین سال است که گفتهاند مجموعه تئاترشهر تبریز به زودی افتتاح میشود، اما این اتفاق نیفتاده و وعده دادهاند که این مجموعه از سال 1400 آغاز به کار میکند. متاسفانه ما عزمی جدی که منجر به بازگشایی سالنی جدید یا افتتاح تئاترشهر باشد را نمیبینیم.
کارگردان نمایش "تراژدی پارک اتابک" در ادامه در مورد حضور در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر گفت: ما 17 سال است که گروه تئاتر "آنیا" را تشکیل دادهایم و با همین گروه به جشنواره آمدهایم. ما 5 دوره در فجر حضور داشتیم و بدون اغراق از نظر من فجر ویترین تئاتر کشور در سطح ملی و بینالمللی است. یکی از اشکالاتی که من به جشنواره میگیرم، این است که باید زودتر بتوانیم در جشنواره حاضر شویم و کارهای یکدیگر را ببینیم. در حال حاضر فقط یک روز قبل از اجرا به ما اسکان دادند و بعد از اجرا هم سریعاً باید به تبریز برگردیم و این امکان وجود ندارد که بتوانیم کارهای سایر هنرمندان را تماشا کنیم در حالی که خاطرم هست 15 سال قبل گروهها میماندند و با آثار یکدیگر آشنا میشدند و بده بستانهای خوبی صورت میگرفت.
او افزود: بخشهای خیلی خوبی به جشنواره اضافه شده است و از نظر تکنیکی پیشرفتهایی داشتهایم اما در مجال کمی که گروهها دارند، به نظر من امکان هیچ نوع همکاری بین آنها نیست و نمیتوانند با یکدیگر تبادل و آشنایی پیدا کنند.
سیروس مصطفی در پایان گفت: میخواهم حتما از چند نفر تشکر کنم؛ اول از اداره کل فرهنگ و ارشاد شهر تبریز، حوزه هنری، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز، دوم از دبیرخانه فجر به این خاطر که همکاری خیلی خوبی داشتند. من میخواستم نمایشم روز 29 بهمن که برای تبریزیها از اهمیت زیادی برخوردار است به صحنه برود. در این روز مراسم چهلم شهدای قم در بهمن 56 در تبریز برگزار میشود و برهه تاریخی حساسی بوده و اگر یک سری اتفاقات نمیافتاد، شاید جمهوری اسلامی به پیروزی نمیرسید. اجرای اول نمایش من در جشنواره سوره 14 مرداد روز فرمان صدور مشروطیت بود و این اجرا هم در 29 بهمن است و من این همزمانی تاریخی را به فال نیک میگیرم.