سرویس تئاتر هنرآنلاین"افرا یا روز می‌گذرد" به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی سهیل ساعی ساعت 17 و 20 در تالار دکتر ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر در بخش مسابقه تئاتر ایران دو، سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود. 

این نمایش داستان افرا، معلم جوان و معتمد محل است که در پی گذران زندگی خود و خانواده‌اش، به اجبار پیشنهاد درس دادن به شازده چلمن را می‌پذیرد. مادر شازده چلمن افرا را برای ازدواج با پسر در نظر دارد اما افرا...

سهیل ساعی متولد 1367 دانش آموخته کارشناسی بازیگری و کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی است. او کارگردانی نمایش‌هایی چون "آرش"، "تیغ کهنه"، "یک مضحکه برای چند پادشاه"، "چهار حکایت از چندین حکایت رحمان"، "شاعر" و "آخرین بازی" را در کارنامه خود دارد. ضمن اینکه ساعی موفق به دریافت دیپلم افتخار کارگردانی از پانزدهمین و هفدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران شده است. 

سهیل ساعی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اجرای نمایش "افرا یا روز می‌گذرد" اثر بهرام بیضایی گفت: به نظرم این نمایشنامه یکی از درست‌ترین درام‌های ایرانی به لحاظ ساختار و مفهوم است و‌ آن را اولین بار سال 86 به کارگردانی بهرام بیضایی دیدم و بسیار تحت تاثیر متن و اجرای این نمایش قرار گرفتم. اما متاسفانه پس از آن طی این سال‌ها اجرای جدی از این نمایش ندیدم.

ساعی در ادامه افزود: ضمن اینکه بسیاری از مخاطبانی که در سال‌های گذشته به تماشاگران تئاتر اضافه شده‌اند این نمایش را ندیده‌اند بر آن شدم تا با اجرای این اثر، آن‌ها نیز با این متن آشنا شوند و این کمبود را احساس می‌کردم.

بازیگر نمایش "خاطرات هنرپیشه نقش دوم" با بیان اینکه اجرای نمایش "افرا یا روز می‌گذرد" حذف و اضافه چندانی نسبت به نمایشنامه ندارد، خاطرنشان کرد: تنها در قسمت‌هایی از این اثر سعی کرده‌ایم به منظور تفهیم بهتر به سمت تصویرسازی برویم.

او درباره سبک و شیوه اجرای نمایش یادآور شد: در شیوه اجرایی براساس پیشنهاد متن، نمایش شکل روایی به صورت مونولوگ دارد و همه بازیگران نمایش با مونولوگ با تماشاگران ارتباط می‌گیرند و به لحاظ مفهومی حالتی گزارش‌گونه دارد. در فرم اجرایی ما به سمت تصویرسازی رفته‌ایم و میزانسن‌های متفاوتی داریم.

سهیل ساعی درباره طراحی صحنه و فضای نمایش عنوان کرد: در پرسپکتیو 4 قاب وجود دارد که نمایانگر و القا کننده تصاویری است که به آن اشاره کردم.

این کارگردان و بازیگر تئاتر ضمن بیان اینکه موسیقی نمایش به صورت پلی‌بک پخش می‌شود اظهار داشت: آرش عزیزی موسیقی‌های نمایش را ساخته است. موسیقی این اثر فضاساز است و احساسات بازیگران را تشدید می‌کند.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: در این برهه از زمان که آثار نمایشی به سمت گیشه محوری رفته است سعی کرده‌ایم نمایش شریفی را با بازیگران حرفه‌ای به لحاظ کارنامه کاری به صحنه آوریم و علاقمندیم که مخاطبان تئاتر به تماشای این اثر بنشینند.

نمایش "افرا یا روز می‌گذرد" تیرماه سال جاری در تماشاخانه سنگلج روی صحنه آمده است و بازیگران آن نسرین درخشان‌زاده، پانته‌آ مرزبانیان، فرانک کلانتر، هومن رستگار، مهدی بزرگ‌زاده، وحید نفر، جواد پورزند، مهدیس توکلی، عرفان ابراهیمی، سهیل ساعی، اسحاق میرعزیزی، عطا محبوبی، نیلوفر محمدی‌بیدمشگی، مهشید زبردست و فایدیم احمدنژاد هستند. 

 

"مده‌آ" در جامعه مدرن 

نمایش "مده آ" برداشتی آزاد از اثر هاینر مولر نوشته حمید شهرانلو و به کارگردانی ندا قاسمیان است که در ششمین روز از سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش مسابقه تئاتر ایران یک، ساعت 17 و 19 در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه خواهد آمد. این نمایش که برگزیده هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه است پیش از این در دومین دوره رپرتوار "عصر تجربه" در تئاتر مستقل تهران روی صحنه آمده است.

ندا قاسمیان دانش‌آموخته کارشناسی کارگردانی نمایش از دانشگاه نبی اکرم تبریز و کارشناسی ارشد از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او برای نمایش "مده‌آ" موفق به دریافت لوح تقدیر کارگردانی از هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه شده است. 

قاسمیان درباره انتخاب این نمایشنامه و اجرای آن خاطرنشان کرد: "مده‌آ"یی که توسط اوریپید در دوران یونان باستان به نگارش در آمده است، همچون دیگر آثار کلاسیک دارای تاریخ انقضا نیست و ما در جامعه امروز با نگاهی دقیق می‌توانیم، مابه‌ازای عینی آن را پیدا کنیم. این نمایش برداشتی آزاد از "مده‌آ" هاینر مولر است و داستان را در جامعه‌ای مدرن روایت می‌کند.

این کارگردان ضمن اشاره به اینکه نمایش "مده‌آ" روایت زنی است که به دلیل خیانت همسرش در پی انتقام‌جویی از اوست، درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش عنوان کرد: اجرای این اثر بر پایه فرم و موسیقی است. نمایش دیالوگ نیز دارد اما قالب آن فرم است. در شیوه اجرایی از یک عروسک که هم قد و کاملاً شبیه مده‌آ است، استفاده شده است. 

قاسمیان درباره موسیقی این نمایش گفت: ما در باب طراحی موسیقی سعی کردیم نگاه جامع‌تری به فرهنگ‌های مختلف داشته باشیم در عین حال با استفاده از صداهای طراحی شده، فضایی دوگانه به وجود آوریم. به عنوان مثال آواز عالیم قاسیم‌اُف با فضایی الکترونیک...

او در ادامه افزود: موسیقی با الهام از ریتم‌ها و آواهای باستانی، القاکننده نگاه اسطوره‌ای به نمایش است، اما صداهای طراحی شده به مراتب به زندگی امروز و روزمرگی ما نزدیک‌تر است.

ندا قاسمیان درباره طراحی و فضای صحنه نمایش "مده‌آ" یادآور شد: تماشاگر در اولین مواجهه با صحنه شاهد خطوط شکسته و ناهمگونی می‌شود که نمایانگر فضای ذهنی "مده‌آ" است.

بازیگران نمایش "مده‌آ" ونوشه واحدی و هامون هوشیار هستند.