به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی، حسین مسافر آستانه در گفتوگویی با امور ارتباطات رسانهای جشنواره خاطر نشان ساخت: اگر هرگاه بخواهیم جایگاه و اهمیت ادبیات نمایشی ایران را یادآور شویم از بزرگان و تاثیرگذاران این مساله نام ببریم بدون تردید نام اکبر رادی یکی از درخشانترین و موثرترین افراد این حوزه خواهد بود. چرا که اکبر رادی فقط یک نمایشنامهنویس نیست بلکه او یک تاریخ نگار هویت فرهنگی است. آثار رادی چه آنهایی که متاثر از چخوف نوشته شده و چه آنهایی که متاثر از مسائل اجتماعی نوشته شده ما را به این نکته میرساند که اکبر رادی یک هویت فرهنگی را که در جایش در نمایشنامهنویسی ما خالی است به نمایش میگذارد .
مدیر مسئول انجمن هنرهای نمایشی ایران با اشاره به این مساله که بسیاری از کشورهای دنیا با توجه به شخصیتها و مفاخر خود از طریق برگزاری جشنواره، بزرگداشت و غیره به صورت پیوسته هم برای مردمان و نسلهای جدید خود فرهنگسازی و هویتسازی کرده و هم زمان این فرهنگسازی را به کشورهای مختلف نیز صادر میکنند گفت: به عنوان مثال کشور دانمارک با محوریت قرار دادن هانس کریستین آندرسن توانست فرهنگ و هویت فرهنگی خود را به تمام جهان صادر کند و امروزه شاید هیچ کشوری با نام آندرسن و آثارش غریبه نیست و از این رو محور قراردادن شخصیتی مانند اکبر رادی که رنگین کمان متنوعی از فرهنگ و هویت فرهنگی بخشی از ایران یعنی پهنه گیلان را در آثارش میبینیم میتواند زمینهساز صدور این فرهنگ و هویت غنی و سالم به سایر نقاط دنیا باشد و بدون تردید درخششی فراوان را نیز خواهد داشت.
مسافر آستانه با انتقاد از هدفمند نبودن جریان نمایشنامهنویسی در ایران گفت: متاسفانه جریان نمایشنامهنویسی در کشور ما شفاف و روشن نیست و سلیقه ایی است و به جز چند نویسنده محدود که یکی از آنها اکبر رادی است طی چند دهه اخیر جریان مستمر و هدفمندی را از سوی نویسندگان و ادبیات نمایشی ایران شاهد نبودهایم. چرا که نمایشنامهنویسی یک مساله فرهنگی است و اگر هدفمند باشد یک جریان عمومی و مثبت را در میان جوانان ایجاد میکند.
حسین مسافر آستانه در خاتمه با مثبت ارزیابی کردن نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی گفت: برگزاری قدرتمند و با هدف جشنواره زمینه لازم را برای توجه بیشتر مسئولان و دستاندرکاران به تئاتر و ادبیات نمایشی فراهم میکند و میتواند موجبات شناخت بیشتر مخاطبان را به رادی، تفکرات و حال و هوا و فضای کارهایش فراهم سازد و از این منظر چنانچه بتواند شرایط لازم رابرای هویت سازی فرهنگی به وجود آورد یکی از مهمترین و لازم ترین جشنواره های تئاتر کشور بوده که تبدیل به پایگاه مهمی برای سوق دادن نسل جوان به ادبیات نمایشی ایران و شناخت و کشف استعدادهای اصیل نمایشنامهنویسی خواهد شد.
نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی با دبیری بهزاد صدیقی از 18 تا 28 دی ماه 97 توسط بنیاد اکبر رادی در تهران برگزار میشود.