به گزارش هنرآنلاین، پس از پایان نمایش"رسول" مرتضی الویری عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که شورای شهر چه سیاست‌گذاری‌هایی برای افزایش سرانه فرهنگی درنظر گرفته، گفت: "متاسفانه به دلیل محدودیت اعتباری مجبوریم از منابع مردمی برای کارهای فرهنگی استفاده کنیم و شورای شهر از راه به کارگیری سرمایه‌هایی از این دست تصمیم به سیاست‌گذاری بیشتر دارد و نمونه آن اجرای نمایش "رسول" بود."

در ادامه شهرام کرمی، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی نیز با استقبال از نمایش"رسول" گفت: "نمایش رسول چند مولفه خوب دارد که می‌توانیم به آن توجه کنیم، اولین عامل اینکه از عناصر حرفه‌ای تئاتر بهره می‌برد و دومین عامل انتخاب یک داستان معاصر و تلفیق آن با شخصیت امام حسین (ع) است. همچنین جنبه‌های بصری و زیبایی‌شناسی در آن رعایت شده است."

این نمایش را گروه نمایشی "فصل شیدایی" که پیش از این در تهران و ۱۲ استان دیگر روی صحنه رفته است، اجرا می‌کند و با بیش از ۱۷۰ هنرور به عنوان یکی از پرشمارترین نمایش‌ها در زمینه حضور بازیگران شناخته می‌شود.  میزبان این اثر نمایشی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد است.

نمایش "رسول" به‌عنوان بزرگترین نمایش میدانی کشور از ۶ تا ۱۸ آبان هر شب ساعت ۱۹ تا ۲۱ در بوستان نوروز مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد روی صحنه می‌رود.

 

استقبال از نمایش‌هایی چون "رسول" مشعل فرهنگ را روشن نگه می‌دارد

رییس کمیته اقتصادی شورای اسلامی شهر تهران درباره نمایش "رسول" گفت: اگر از چنین نمایش‌هایی استقبال شود، به صرفه و اقتصادی است و مشعل فعالیت‌های فرهنگی خاموش نمی‌شود.

سید محمود میرلوحی، رییس کمیته اقتصادی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد درباره فعالیت‌های فرهنگی هنری که در شهر انجام می‌شود، گفت: "در شهر بزرگی مانند تهران با جمعیت روزانه 10 میلیونی، تنوع سلیقه و ذائقه مردم اقتضا می‌کند که برای جنبه‌های مختلف زندگی شهروندان از لحاظ تفریحی، دینی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی کارهای مختلفی صورت گیرد."

میرلوحی ادامه داد: "هر نوع فعالیتی که در این فضا انجام شود، طرفداران خود را پیدا می‌کند و به طور طبیعی برای مردم خوب تهران از حیث مذهبی، به خصوص در حوزه فرهنگ، بزرگداشت و درس‌های عاشورا و خدماتی که راه و نام امام حسین (ع) را زنده نگه می‌دارد، می‌تواند نمایش جذابی باشد."

رییس کمیته اقتصادی شورای اسلامی شهر تهران افزود: "هنرمندان ما نیز همان‌طور که در حوزه‌های متفاوت برای ذائقه‌های مختلف کار می‌کنند، به طور طبیعی در این بخش نیز کارهای جذابی انجام می‌دهند که از آن استقبال خواهد شد."

او با اشاره به فعالیت‌های کمیسیون و معاونت فرهنگی-اجتماعی در حوزه فرهنگ عنوان کرد: "در شورای شهر تهران کمیسیون و معاونت فرهنگی اجتماعی داریم که در همه مناطق فعال هستند و برای ایجاد شرایط مناسب، اوقات فراغت، سرگرمی، آموزش و گسترش فرهنگ ایرانی- اسلامی تلاش می‌کنند و بخش‌های مختلف شهرداری در این رابطه مشغول فعالیت است."

میرلوحی با تأیید این موضوع که تئاترهایی با این سبک تأثیر خوبی بر فضای جامعه می‌گذارد، افزود: "فعالیت‌های امسال ما از نوروزگاه‌ها و شادستان‌ها شروع شد و تلاش‌ها بر این است که امکان فعالیت فرهنگی در فضای باز وجود داشته باشد."

او اضافه کرد: "برای مدیریت هزینه‌ها امکان اجرای نمایش‌هایی با این سبک و سیاق در تمام محلات وجود ندارد و به طور طبیعی شاید در هر منطقه‌ای در یک بوستان امکان اجرای چنین نمایشی وجود داشته باشد، چون هزینه‌های بالایی دارد. اگر از چنین نمایش‌هایی استقبال شود، به صرفه و اقتصادی است و مشعل کار و فعالیت‌های فرهنگی خاموش نمی شود."

میرلوحی با اشاره به محدودیت‌های بودجه ای که در حوزه هنر وجود دارد، بیان کرد: "متأسفانه هنوز هنر همزاد ریاضت است و اقتصاد در سینما، موسیقی و تئاتر رونق ندارد و باید به آن کمک شود. با کمک دستگاه‌‌های فرهنگی این فعالیت‌ها دوام پیدا می‌کند."

رییس کمیته اقتصادی شورای اسلامی شهر تهران با تأیید اینکه نمایش‌های میدانی نظیر "رسول" مردم را با تئاتر آشنا می‌کند، عنوان کرد: "هزینه دکور و فعالیت در چنین تئاترهایی سنگین است. گاهی برای فیلم‌ها اتفاقات خوبی به لحاظ فروش می افتد، اما اقتصاد بخش تئاتر به خصوص تئاترهای آیینی و تعزیه نیازمند حمایت است. اجرای تئاترهای آیینی و تعزیه در کشور ما در ترویج هنر نقش مؤثری دارد و از نظر تاریخی و قدمت شاید بتوانیم بگوییم که در اجرای نمایش‌های میدانی از اروپا جلوتریم. به همین دلیل باید از این هنر دینی و جذاب حمایت کنیم تا از محدودیت‌ها رها شویم."

میرلوحی افزود: "این نوع نمایش‌ها در اشاعه فرهنگ مذهبی و عاشورایی ایرانی به دلیل قدمت و تاریخچه، نقش بسزایی دارند."

رییس کمیته اقتصادی شورای اسلامی شهر تهراندر پایان گفت: "هنر به رشته خاصی اختصاص ندارد و در اوقات فراغت، مسائل خانواده و ایثار و شهادت نیز متجلی می‌شود. هر فیلم و تئاترییک پیام داردکه می‌تواند مذهبی، نوع دوستانه، حقوق بشرییابا رویکردحفاظت از محیط زیست باشد و موضوع تعزیه و هنرهای آیینی نیز فرهنگ و مذهب و شعائر آیینی است."

 

گرایش مردمی به نمایش‌های میدانی، جریان نمایش واقعی را شکل می‌دهد

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی درباره نمایش‌های میدانی نظیر "رسول" گفت: معتقدم مهمترین ویژگی نمایش میدانی جنبه مردمی آن است و زمانی که گونه‌ای از نمایش به سمت جذب مخاطب بیشتر می‌رود، در حال شکل دادن به جریان نمایش واقعی است.

شهرام کرمی، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی درباره نمایش‌های میدانی نظیر"رسول" در گفت‌وگو با روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد عنوان کرد: "اجرای نمایش در محیط باز در فضای میدانی در تمام دنیا سابقه و ریشه طولانی دارد و حتی در آغاز شکل‌گیری، نمایش در مکان‌های روباز اجرا می‌شد."

کرمی ادامه داد: "در گذشته اجرای نمایش مردمی در فضاهای محیطی و با حضور مردم یک اتفاق کاملا مرسوم بود، اما با تغییر و تحولاتی که در حوزه نمایش پیش آمد، به تدریج نمایش در آمفی تئاترها مستقر شد و در طول قرن‌هایی که ماشینیسم ظهور کرد، نمایش صحنه‌ای گسترش پیدا کرد و در زمان رواج نمایش تجربی و آزمایشگاهی، سالن ها به شکلی دستخوش تغییر شد."

دبیر پیشین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک با اشاره به اینکه در یک قرن اخیر نمایش در فضای باز با عنوان نمایش مردمی گسترش یافته و اهدافی را دنبال کرده است، افزود: "اول اینکه مخاطب نمایش میدانی، مردمی است؛ یعنی مخاطبان مردمی وسیعی می‌توانند این نوع نمایش را ببینند. دوم اینکه؛ نمایش‌های محیطی سعی می‌کنند از اشکال رسمی و شیوه‌های رایج و کلیشه‌ای دور شوند. سوم اینکه؛ سوژه‌های قابل فهم و موضوعات روز برای عموم مردم انتخاب می شود."

او با تأکید بر اینکه این سه ویژگی مهمترین قابلیت نمایش‌های مردمی هستند، افزود: "معتقدم مهمترین ویژگی نمایش میدانی جنبه مردمی آن است و این اتفاقی ارزشمند است، چون ما برای مردم نمایش اجرا می‌کنیم. وقتی گونه‌ای از نمایش به سمت جذب مخاطب بیشتر می‌رود، در حال شکل دادن به جریان نمایش واقعی است."

کارگردان نمایش "خانه کاغذی" در پاسخ به اینکه به‌طور معمول چه داستان‌هایی ظرفیت اجرای میدانی دارند و آیا فقط در قالب داستان های مذهبی می گنجند، گفت: "همه نوع نمایش اعم از نمایش مذهبی، اجتماعی و وقایع جنگ در قالب این نوع نمایش‌ها می‌گنجند."

او ادامه داد: "اجرای نمایش‌های نشاط‌آور که برای مردم هیجان ایجاد می‌کند یا مردم آن را در حافظه تاریخی خود  دارند، اتفاقی است که می‌تواند دستمایه این آثار قرار بگیرد، اما با توجه به ساختار، بافت، فرهنگ جامعه و سابقه تاریخی کشورمان، مردم از نمایش‌هایی با مضمون مذهبی نظیر تعزیه استقبال خوبی می‌کنند."

کرمی در پاسخ به این پرسش که آیا از گذشته تاکنون نمایشی وجود داشته که با داشتن داستان در فضای باز روایت شود، عنوان کرد: "در تاریخ نمایش ما اتفاقات مختلفی افتاده است و همه نوع نمایشی داشتیم و این چیز جدیدی نیست و در حال فراگیر شدن است."

او در خصوص اینکه آیا چنین نمایش‌هایی می‌توانند فرهنگ تماشای نمایش را بین مردم زنده کنند، گفت: "بدون شک نمایش‌های میدانی و محیطی به فرهنگ تماشای نمایش مردم کمک می‌کند و این نوع کارها ارتباط مردم را با نمایش بیشتر می‌کند."