سرویس تئاتر هنرآنلاین: نخستین نشست جشنواره بینالمللی تئاتر فجر یک هفته پس از انتشار فراخوان آن، صبح امروز 9 مردادماه با حضور نادر برهانی مرند دبیر جشنواره، سعید اسدی، اتابک نادری، علی عابدی، سیامک زمردی مطلق، ابراهیم حسینی، سامان خلیلیان، رضا صمدپور، عباس غفاری و بهزاد مرتضوی مدیران بخشهای مختلف جشنواره، محسن حسنزاده مدیر روابطعمومی اداره کل هنرهای نمایشی و حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی در تالار کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد. ۰
نادر برهانی مرند در ابتدای نشست ضمن بیان اینکه ما سه نشست رسانهای را برای این جشنواره طراحی کردهایم، گفت: به اقتضای برنامهای این دوره از جشنواره، دومین نشست پیش از جشنواره و سومین جلسه رسانهای پس از برگزاری جشنواره برگزار خواهد شد.
او در ادامه فراخوان جشنواره را حاصل دو ماه مشورت عنوان کرد و افزود: برخلاف اظهارنظرهایی که تاکنون شده است، باید بگویم فراخوان این دوره از جشنواره رویکرد متفاوتی ندارد و تنها با توجه به اقتضای شرایط، مواردی در آن لحاظ شده تا بتوانیم پاسخگوی جو حاکم باشیم. در مجموع فراخوان جشنواره ادامه روند منطقی چند سال اخیر این رویداد است و جشنواره تئاتر فجر با همه کاستیها و فزونیها در حال نزدیک شدن به یک بلوغ است و من نیز خود را موظف میدانم تا نگاه واقعبینانهای داشته باشم.
این کارگردان تئاتر درباره زمان برگزاری جشنواره خاطرنشان کرد: ما با سه فرصت مواجه بودیم؛ از آنجا که دهم تا بیستم بهمنماه مصادف با ایام فاطمیه است، در این زمان امکان برگزاری جشنواره فراهم نیست، دی ماه همزمان با جشنهای سال جدید میلادی است و طبیعتاً مهمانان خارجی امکان حضور در جشنواره را ندارند. همچنین یک تا دوازدهم بهمنماه جشنواره فیلم در حال برگزاری است و جشنواره تئاتر تحتالشعاع آن قرار خواهد گرفت. بنابراین طی مشورتهایی که داشتیم علیالرغم مشکلات، تصمیم بر آن شد تا این رویداد از 22 بهمن تا 4 اسفندماه برگزار شود هر چند که در این زمان جشنواره موسیقی فجر برگزار میشود اما این رویداد کمتر ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در ادامه، ویژگیهای منحصربه فرد فراخوان این رویداد را برشمرد و اظهار داشت: فراخوان امسال کمی واقعبینانهتر از دورههای گذشته جشنواره است ضمن اینکه با توجه به شرایط تئاتر امروز همچون تئاتر خصوصی و ورود جوانان، فارغ از کم و کیف آثارشان باعث تغییر نگاه ما شد. چند سالی است که مطالبات نسل تئاتری متفاوتتر شده است و انگار شباهتهایی با سالهای دور تئاتر فجر دارد. طی مشورتها و آسیبشناسیهای صورت گرفته از دورههای پیشین جشنواره، قرار شد تا رویکردی رقابتی به این دوره داشته باشیم و بسیاری از هنرمندان تئاتر نیز خواهان آن هستند تا در رویدادی رقابتی شرکت کنند.
او همچنین افزود: از دیگر آسیبشناسیها این بود که اگر جشنواره در نظر دارد تا رضایت عمومی را جلب کند باید به همه صنوف احترام بگذارد و احساس کردیم در صورت اهمیت به این مسئله، کمتر خودمان را با چالشهای احتمالی مواجه خواهیم کرد. سالها به دنبال آن بودیم تا جشنواره برآیندی از اجراهای عمومی باشد و امسال جشنواره صد درصد مرور محور است، به جز بخش مهمان، همه نمایشها پیش از جشنواره اجرا شدهاند.
برهانی مرند ضمن بیان اینکه باید در شرایط آرمانی انتخابگر و برگزارکننده خوبی باشیم، عنوان کرد: بیشترین تمرکزمان بر انتخاب آثار است و باید احترام مخاطبان و مهمانان صد در صد حفظ شود. جشنوارههای فجر ما چندین سال است که فراموش کردهاند که یک جشن هستند و به همین منظور ما امسال مهمترین هدفمان را پیوستهای تشریفاتی هرچند که سخت و هزینهبر است اما حق شرکتکنندگان، داوران و مخاطبان است، دانستیم چراکه این حق داوران و هنرمندان است که در جشنوارهای شرکت کنند که سرشار از آبرو و احترام است. در صورتیکه ۲۰ درصد هم در این امر موفق شویم بسیار خوب است. همچنین توجه به استانها یکی دیگر از اهداف و موارد مورد نظر ما در این دوره از جشنواره است.
در ادامه نشست خبرنگاران سوالاتشان را درباره برگزاری سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مطرح کردند.
برهانی مرند در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره تاثیر چهلمین سالگرد انقلاب در آثار و بخشهای این دوره از جشنواره گفت: امسال ما با چهلمین سالروز انقلاب اسلامی مواجه هستیم و بر این اساس در نظر داریم جشنوارگی فجر را که تاکنون مغفول بوده است را دو چندان کنیم. سعی میکنیم در انتخابهایمان روح تکریم این 40 سالگی در نمایشها جاری و ساری باشد هر چند که ما کمتر تولیدات تازهای را داریم که این مناسبت را بربتاباند. در انتخاب آثار برآنیم تا کیفیت، خلاقیت، اخلاق و انضباط را مورد توجه قرار دهیم. با تلاش رضا صمدپور مدیر بخش چهل سالگی جشنواره در نظر داریم این بخش به بهترین شکل برگزار شود.
او بودجه این دوره را همانند سال گذشته عنوان کرد و یادآور شد: منطقی است که مشکلات جاری و اوضاع مملکت را درک کرده و با برنامهریزی مدبرانه با توجه به اصل مهم کیفیت، آثار به گونهای انتخاب شوند تا مشکلات کمتری داشته باشیم. این جشنواره رویداد مهم دولتی است و دوستان برای برگزاری هرچه باشکوهتر آن ما را تنها نخواهند گذاشت. بودجه جشنواره نسبت به سال گذشته رشدی نداشته است و در بخش ارزی مشکلاتی داشتیم که با تدابیری قرار است در بخش بینالملل از ارز دولتی استفاده کنیم. مطمئنا از ما حمایت میشود و مشکلی از این بابت نخواهیم داشت.
در ادامه سعید اسدی مدیر بخش بینالملل سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر در این باره گفت: بودجه و فرصت محدود ما همیشه کار را برایمان دشوار کرده است. در این دوره تعامل تئاتر ایرانی با تئاتر ملل از جمله برنامههای ما است که البته حضور نمایشهای خارجی در بخشهای دیگر نیز وجود دارد.
او همچنین افزود: در سالهای اخیر بخش بینالملل متمرکز بر حضور کارهای خارجی بوده اما حضور مهمانان خارجی مثل دبیران فستیوالهای دیگر نیز بسیار مهم است و این فرصت را برای معرفی آثار و هنرمندان ایرانی فراهم میکند. در کنار حضور مهمانان خارجی و دعوت از هنرمندانی که شان جشنواره را بالا ببرند، ملاقات مهمانان با هنرمندان و فراهم شدن شرایطی برای معرفی بینالمللی آثار ایرانی از دیگر برنامههای ما است. در حال حاضر ۸۴ اثر از مسیر فراخوان و ۴۰ اثر از طریق مذاکره به دست ما رسیده که در حال بررسی هستند.
مدیر امور بینالملل اداره کل هنرهای نمایشی، یادآور شد: فقط بودجه ریالی بخش بینالملل اهمیت ندارد چراکه بخشی از مراودههای بینالمللی ما کمک به هر اثری است که در بخش بینالملل جشنواره باشد که نهادهای بینافرهنگی هر کشور این هزینه را تقبل میکنند.
برهانیمرند در بخش دیگری از این نشست درباره زیاد بودن آثار در بخشهای مختلف جشنواره گفت: ترس من از این بود که به ما ایراد بگیرند که امسال چرا انقدر فراخوان کوچک است اما تلاشمان بر این مسئله بود که جشنواره نسبت به سالهای قبل شسته رفتهتر باشد.
دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر درباره برگزاری بخش مسابقه پوستر و عکس جشنواره خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که درباره کوچک کردن جشنواره مدنظرم بود مربوط به این بخشهاست. از زیر بار برگزاری این بخشها شانه خالی نکردهایم اما از آنجا که اولویتمان این بخشها نیست کمتر مورد توجه قرار دارند. من ترجیح میدهم به پیشواز جشنوارهای برویم که میزان جایزههایش در حد یک جشنواره بینالمللی باشد. امسال بخشی را حذف نکردیم اما خیلی از مواردی را که در اولویتمان نبود کوچکتر کردیم. این برنامهریزیها با مشورت مدیران این بخشها انجام شده است و آنها از اینکه اختتامیهشان نزدیک به اختتامیه اصلی برگزار شود، استقبال کردند.
دبیر جشنواره با تاکید بر استقلالش در مدیریت جشنواره، اظهار داشت: باید به کسانی که نگران استقلال من به عنوان دبیر جشنواره هستند بگویم که وقتی شهرام کرمی این مساله را با من در میان گذاشت من از همان ابتدا بر استقلالم به عنوان دبیر جشنواره تاکید داشتم. تا به حال هم کرمی، برادرانه پای کار ایستاده است و نه مخالفتی با من داشته نه مسالهای را به من تحمیل کرده است. من به یکپارچگی سیستم بسیار اعتقاد دارم و معتقدم یکی از رکنهای این یکپارچگی هماهنگی با مدیر بالادستی است. من و شهرام کرمی برادرانه و همدلانه و با اخوت کارمان را پیش میبریم.
او ادامه داد: من نه تنها موافق آییننامه هستم بلکه به آن معتقدم چون وقتش بود که چنین رویداد بزرگی آییننامه و چارچوب مشخصی داشته باشد. این آییننامه کمی شتابزده نوشته شده است اما قرار است با همراهی شهرام کرمی و تیمی از افراد یک بازنگری بر آن صورت گیرد تا برای سال آینده به شکلی مطلوب تحویل دبیر آینده شود.
برهانیمرند در پایان صحبتهایش تصریح کرد: در این دوره به هنرمندان این حق داده شده است که خودشان انتخاب کنند که علاقهمند به حضور در کدام بخش هستند.