سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "یلدای سرد و باشکوه استاد محمود راد" نوشته غلامحسین دولت‌آبادی و آراز بارسقیان و به کارگردانی رها تقی‌نیا از 2 اردیبهشت‌ماه ساعت 21:30 در تماشاخانه شانو روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی که با صدایی از ژرژ پطرسی اجرا می‌شود، منوچهر علیپور، امین اکبری‌نسب، فرزین نوبرانی، ساحل ساجدی، نجمه صفائی، محسن علی‌محمدی، سهیل میرزاده، حسن عسگری و ‌ رضا افشار هستند.

رها تقی‌نیا درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: استارت این کار به صورت مشترک با دوست دیگری از پایان‌نامه دانشجویی من آغاز شد. به قدری این متن که توسط دو استادم آقایان دولت‌آبادی و بارسقیان نوشته شده بود، با پیرنگ و شخصیت‌پردازی‌ها خوب و قوی، برایم جذاب بود که تصمیم گرفتم آن را روی صحنه آورم. برای همین مدت‌ها با وسواس به دنبال انتخاب کست بازیگری نمایش بودم.

او با اشاره به اینکه تمرینات نمایش از اسفندماه سال گذشته آغاز شد، درباره فرم اجرای این اثر نمایشی که کاملاً رئالیستی است عنوان کرد: شیوه و سبک اجرایی رئال کاملاً برآمده از نمایشنامه آن است. کار رئال بر خلاف تصور عموم نه تنها در هنر نمایش بلکه در همه هنرها بسیار سخت است چرا که مخاطب عام با همه اتفاقات کار رئال در زندگی عادی خود مواجه شده و کاملاً متوجه کیفیت اثر خواهد شد. من و آقای بیات که گروه تئاتری را تشکیل داده‌ایم، تصمیم گرفتیم با کارهای رئال بیشتری خودمان را آزموده تا بخش کارگردانی ما قوی‌تر شود.

این کارگردان تئاتر درباره شخصیت‌ها و کاراکترهای این اثر نمایشی اظهار داشت: در این نمایش یک سری آدم‌هایی با پزهای روشن‌فکری و رفتار، عادات‌ و رسوم مخصوص به خود، از حرفه‌های مختلف در جامعه را می‌بینیم که نمود عینی دارند و در عین حالی که ظاهری دوست‌داشتنی و موجهی را از خودشان نشان می‌دهند اما در پشت این ظاهر ما رفتار دیگری که قابل باور نیست را از آن‌ها می‌بینیم. ما در ابتدا سعی کردیم چهره‌ای که در ظاهر از این آدم‌ها در جامعه می‌بینیم را به نمایش بگذاریم و زمانی‌که این چهره برای تماشاگران شناخته شد در آخر آن چهره واقعی‌شان را با ورود شخصی به مهمانی نشان دهیم.

تقی‌نیا با بیان اینکه در اجرای این نمایش به متن و تمامی دیالوگ‌های آن پایبند بوده‌ایم، تصریح کرد: تلاش ما بر این بوده که آنچه را که نویسندگان نمایشنامه خواسته‌اند را درک و اجرا کنیم. تنها برخی از حرکات و میزانسن‌ها را در طی تمرینات با خلاقیات بازیگران و ایده کارگردانی تغییر داده‌ایم اما پیرنگ اصلی داستان وفادار به نمایشنامه است. سعی کرده‌ایم از زیاده‌گویی پرهیز کنیم و به آنچه که تماشاگر ذهنش با آن درگیر شود، قانع باشیم.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: دانیال بیات، دستیار دوم کارگردان: مصطفی قریشی، مدیرصحنه: محمد ولی‌زاده و سید میلاد حسینی، دستیاران صحنه: مبین بیات و مهدی عباس زاداگان، منشی صحنه: مِژگان مزروعی، آهنگساز: محمد معدنی، طراح صحنه: نسیم رحمانی، طراح لباس: ژیلا احمدی، طراح گریم: محمود ملکی، دستیاران گریم: بهناز باربد و سولماز سلیمانی، طراح نور: میرتقی طوبایی، نقاشی: ساناز آبایی، موشن گرافی: امیر گنجی، تصویر برداری و تدوین تیزر: ابراهیم قلمبر، دستیار تصویر بردار: ثمین بیجاد، روابط عمومی: فرشته نورعلی و طراح پوستر و بروشور ولوگو: رها تقی نیا، دانیال بیات و حسن حلیمی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.