به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی ششمین جشنواره تئاتر شهر، مراسم اختتامیه ششمین جشنواره تئاتر شهر با کارگردانی محسن حسنزاده روز پنجشنبه و در ساعت 14 برگزار خواهد شد.
بنا به اعلام دبیرخانه جشنواره جدول اجراهای روز پنجشنبه به صورت زیر تغییر کرده است:
اجرای نمایش "درب پلههای اضطراری" به کارگردانی مریم داننده که قرار بود در روز پنجشنبه دو اجرا داشته باشد یک اجرا در ساعت 16 و در سالن استاد نصیریان انجام خواهد داد. این نمایش اجرای دوم خود را ساعت 17 روز جمعه پشت سر می گذارد.
اجرای نمایش "کر آوایی" به کارگردانی امید مشهدی به روز جمعه انتقال یافته و محل اجرای این نمایش نیز در سالن استاد رشیدی خواهد بود. این نمایش در دو نوبت 17.30 و 19:30 به اجرا در میآید.
نمایش "مکعب" به کارگردانی علی سلیمانی روز پنجشنبه در ساعت 16 سالن استاد رشیدی یک اجرا خواهد داشت.
نمایش "زنده باد زندان قصر" به کارگردانی مهران خوشبین که از روز یکشنبه در ساعت 18.30 و در محل باغ موزه قصر اجرای خود را آغاز کرده، در روز چهارشنبه 6 دی ماه به کار خود پایان میدهد.
نمایش "یک پنجمک" به کارگردانی مریم کاظمی روز چهارشنبه در دو نوبت 16 و 18 و در سالن مظهری فرهنگسرای خاوران روی صحنه میرود. این نمایش در روز پنجشنبه تنها یک اجرا در ساعت 16 خواهد داشت.
نمایش "چشمها" به کارگردانی مرضیه شاطرطوسی نیز که مدت زمان آن 15 دقیقه اعلام شده در نگارخانه مریم واقع در خیابان کریمخان زند، نبش خیابان نجات الهی شمالی، بوستان مریم (س) اجرا میشود. این نمایش در ساعت 17 روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 6 و 7 دی ماه میزبان مخاطبان خواهد بود.
نمایش "آذر" به کارگردانی حسین توازنیزاده اجرای خود را از روز چهارشنبه در پلاتو یک پردیس تئاتر تهران آغاز خواهد کرد. این نمایش در روز چهارشنبه سه نوبت و از ساعت 18 به اجرا در میآید. "آذر" در روز پنجشنبه اجرا نخواهد داشت و دو اجرای پایانی خود را در روز جمعه 8 دی ماه و در ساعتهای 18 و 20 برگزار میکند.
تئاتر های خیابانی، آثاری که افشای حقایق میکنند
پنجمین روز از اجراهای خیابانی در محیطی شاد و پرشور و البته پر مخاطب برگزار شد.
نمایشهایی مثل؛ "دگردیسی"، "از طهران تا تهران"، "آبی که قطع شد" و "من، تو، او" آثاری بودند که مخاطبان، نقش پررنگی در تکامل نمایش ایفا کردند. نکته قابل توجه آثار پنجمین روز از نمایش؛ حضور کودکان بسیاری بود که با شور و شوق آثار را تماشا میکردند.
نمایش "دگردیسی"؛ این نمایش به کارگردانی زهرا مریدی درباره شبکههای مجازی و تاثیر این شبکهها بر کودکان و آینده آنها اجرا شد. نمایشی که شاید این روزها بحث مهم و البته اصلی جامعه ما باشد. مخاطبان این نمایش از کودکان تا بزرگسالان بودند چرا که؛ توصیههایی مهم و کاربردی از زبان عروسکها به کودکان و مادران میداد و مخاطب بسیار با آن همذاتپنداری میکرد.
نمایش "از طهران تا تهران"؛ نمایشی به کارگردانی محمدحسین شکرگذار درباره معضلات و مشکلات هنر تئاتر مخصوصا تئاتر خیابانی. نمایشی که به نوعی حال و هوای تهران قدیم را با سبک موزیکال برای مردم زنده میکرد.
نمایش "آبی که قطع شد"؛ نمایشی به کارگردانی حامد نظامی اصل درباره معضل کم آبی و تاثیر آن در اشتغال و مشکلاتی که بوجود میآورد با زبان کمدی بحث میکرد و جالب توجه است که مخاطب را با خود نیز همراه میکرد.
نمایش "شورایی من، تو، او"؛ نمایشی با حال و هوای متفاوت دیگر نمایشها، نمایشی که حتی هنرمندانش هم متفاوت بودند، هنرمندانی با قلبهای بزرگ! این نمایش به کارگردانی مصطفی دهشت درباره نگرش و دیدگاه مردم و جامعه نسبت به افراد معلول بود. این اثر با زبان طنز و شاد مسائل و مشکلات این هنرمندان معلول را بیان کرد و از مردم خواست که نگاهشان را به این افراد تغییر بدهند چرا که؛ انسانها هیچ تفاوتی با هم ندارند...
نمایش "شورایی من، تو، او" با حضور مریم کاظمی به عنوان تماشاگر و مشارکت او در نمایش اجرا شد.
از "طهران تا تهران"؛ از درد مشترک هنرمندان تئاتر میگوید
محمدحسین شکرگذار، کارگردان نمایش "از طهران تا تهران" درباره نمایش خود گفت: در ابتدا باید گفت که؛ این نمایش چندین بار از ورژن صحنه به خیابانی تغییر حالت داده است و از آنجایی که من روی بخش نمایشهای ایرانی تحقیق میکنم، بیشتر در این حوزه فعالم و سعی در تلفیق فضای ایرانی با فضای مدرن دارم.
وی افزود: ما شیوه تخت حوضی را برای این کار انتخاب کردیم چراکه؛ مناسبترین شیوه اجرایی برای نمایشهای محیطی و خیابانی است و کاملا دست هنرمند برای بیان معضلات جامعه باز است.
این کارگردان درمورد هدف خود از اجرا این نمایش اظهار کرد: هدف ما، بیان درد و مشکلات مشترک فرهنگیمان است. مسئله فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، الگو گرفتن از مسائل بد مدرنیته و استفاده نادرست از آنها در جامعه است.
علی الخصوص مشکلات تئاتر خیابانی که کمتر به آن پرداخته میشود و نسبت به آثار صحنهای مهجورتر است.
شکرگذار درباره یکی از ویژگیهای آثار خود تصریح کرد: ویژگی کار ما، قسمتهای موزیکال و موسیقی، قابلیت کمدی بودن و تکنیک بازی در بازی است.
کارگردان نمایش "از طهران تا تهران" در خصوص تاثیر جشنوارههای تئاتر بر افزایش کمیت و کیفیت تولیدات تئاتری تاکید کرد: جشنواره به علت رقابتی بودن، بسیار به فرهنگ تئاتر دیدن کمک میکند و بر افزایش تولیدات تئاتری موثر است.
محمدحسین شکرگذار در پایان درباره استقبال مخاطبان از آثار خیابانی گفت: به نسبت ساعتی که اجراهای خیابانی، اجرا میشوند و با توجه به فصل زمستان و حال و هوای مردم، استقبال خوب بود.
شبکه های مجازی در حال نابودی کودکی کودکانمان است
زهرا مریدی، کارگردان نمایش"دگردیسی" درباره نمایش خود گفت: حرف من در این نمایش؛ بازی کردن والدین با کودکان بود. به علت اینکه پدر و مادرها برای کودکانشان وقت نمیگذارند، گاه بچه ها را ناخواسته به سمت شبکههای مجازی ترغیب میکنند و اگر شادی و نشاط برای کودکان باشد، جذابیت دنیای مجازی نمیتواند آنها را به سمت شبکههای مجازی بکشاند.
وی همچنین درمورد گروه سنی و سلیقه مناسب برای تماشا نمایش "دگردیسی" اظهار کرد: نظر من این بود که این نمایش برای همه باشد. یعنی کودکی که این نمایش را میبیند به این نتیجه برسد که در کنار دنیای مجازی میتواند بازی هم بکند و پدر و مادر هم وقتی از بیرون نگاه میکند به این نتیجه برسد که شاید من هم مقصرم. نظرمن این بود که به گونهای کار کنم که برای همه سنین موثر باشد.
مریدی درباره استقبال از نمایش تصریح کرد: استقبال را نمیتوان در جشنواره بر کارهای تئاتر خیابانی سنجید چراکه؛ در کار خیابانی امکان تبلیغ وجود ندارد ولی اگر این اثر در تئاترشهر اجرا می شد، ناخواسته برای مردم جالب میشد و ناخواسته استقبال از کار بالا میرفت ولی اینجا به دلیل اینکه؛ مخاطب آنچنانی ندارد نمیتوان بر استقبال مخاطب تاکید کرد.
این کارگردان درمورد ویژگی بارز اثر خود خاطرنشان کرد: ویژگی اصلی کار من، عروسکی بودن است و مطمئنم بر مخاطب اثرگذار است. به علت اینکه؛ رشته دانشگاهی من، کار عروسکی بوده. من همیشه سعی میکنم از عنصر بی جان عروسک در کارهایم استفاده کنم.
کارگردان نمایش"دگردیسی" درخصوص استفاده از عروسکهایی با چهرهها و لباسهای متفاوت تاکید کرد: این تفاوت برای این بود که بگویم این مسئله تنها برای کشور ما نیست و جهانی است و بچههای کل دنیا درگیر این معضل هستند و کودکیشان به نوعی در حال نابودی است.
مریدی در پایان افزود: با بچههایمان بازی کنیم و برایشان وقت بذاریم، دوران کودکی خیلی کوتاه است و اگر دیر بجنبیم، میبینیم که دوران کودکی کودکانمان تمام شده است.
نمایش کودک و نوجوان همچنان پر مخاطب
آمار تماشاگران چهار روز اول برگزاری جشنواره تئاتر شهر در پردیس تئاتر تهران نشان میدهد که نمایشهای بخش کودک و نوجوان بیشترین استقبال مخاطبان را داشتهاند.
آمار و ارقام تقریبی تماشاگران نمایشهای هر روز در پردیس تئاتر تهران نشان میدهد که یک هزار و پانصد نفر طی چهار روز اول جشنواره نمایشهای بخش صحنهای و کودک و نوجوان را دیدهاند که بیشترین تعداد تماشاگر به اجراهای بخش کودک اختصاص داشته است.
استقبال و حضور مخاطبان در بخش تئاتر خیابانی و محیطی، شورایی، پرفورمنس هم مخاطبانی چشمگیر با توجه به ساعات اجرا، مکان اجرا و ... داشتند که میتوان میانگین آنها را در هر روز 50 نفر درنظر گرفت.
ولی باید این نکته را هم درنظر داشت که برخی از اجراهای خیابانی ششمین جشنواره تئاترشهر مانند نمایش "تلخ مثل شیرین"، "موفقیت"، "ژیلت" و نمایش"از طهران تا تهران" تعداد مخاطبان بسیاری را به خود اختصاص دادند که در خور توجه است.
در مجموع هر روز 10 نوبت اجرا در پردیس تئاتر روی صحنه رفتهاند و گرچه در اولین روز با 250 مخاطب کار جشنواره آغاز شد، در روزهای پس از آن عدد بیش از 530 تماشاگر برای مجموع تماشاگران بخشهای صحنهای به ثبت رسیده که اغلب نمایشهای بخش کودک با حداکثر ظرفیت خود میزبان تماشاگران بودهاند و بسیاری از تماشاگران با نشستن روی زمین آثار نمایشی را دیدهاند.
ششمین جشنواره تئاتر شهر تا روز پنجشنبه 7 دی ماه در پردیس تاتر تهران در حال برگزاری است.