به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، همزمان با برگزاری جشنواره پنج کتاب "تئاتر کودک و نوجوان"، "کتاب دوم اوراند هریس"، "رویکردهای نوین به نمایش خلاق"، "خانه خورشید" و "اولین تئاتر کودکان" توسط انتشارات نمایش و نشر افراز چاپ و منتشر می‌شود.

کتاب "تئاترکودک ونوجوان" نوشته مانون ون دِ وادر با ترجمه سیدحسین فدایی حسین، "کتاب دوم اوراندهریس" نوشته لاول سوارتزر با ترجمه سیدحسین فدایی حسین، کتاب "رویکردهای نوین به نمایش خلاق" نوشته جودیت هیس با ترجمه منوچهر اکبرلو، نمایشنامه "خانه خورشید" نوشته شهرام کرمی و کتاب "اولین تئاترکودکان" نوشته ناتالیازاتس با ترجمه فریدون پارسانژاد کتاب‌های این دوره هستند که ویژه کودکان و نوجوانان، مربیان و هنرمندان وارد بازار نشر خواهند شد.

کتاب اولین تئاتر کودکان با همکاری نشرافراز منشر خواهد شد.

 

 

همذات‌پنداری با شخصیت اسطوره‌ای "سیاوش" در یک نمایش دانش‌آموزی

نمایش "خودشکن آیینه شکستن خطاست" نوشته نسا بخشی به کارگردانی فرزانه احمدی در بخش دانش آموزی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به صحنه می‌رود.

فرزانه احمدی کارگردان این نمایش، گفت: هدف از تولید "خودشکن آیینه شکستن خطاست" در وهله نخست شرکت در بخش دانش‌آموزی جشنواره بود و باید اثری درخور نوجوانان و مطابق با ویژگی‌ سنی آنان در نظر گرفته می‌شد.

وی با این توضیح که نمایش به پرهیز از خیال‌پردازی و رسیدن به اهداف در راستای واقع بینی تاکید دارد، افزود: اغلب نوجوانان گاهی در ورطه خیالات گرفتار شده و چنان غرق آن می‌شوند که هدف اصلی خود را گم می‌کنند. به بیراهه می‌روند و در نتیجه دچار سردرگمی و بلاتکلیفی می‌شوند. خیال‌پردازی نقش مهمی در زندگی نوجوانان دارد و آن‌ها بیشتر افکار و آینده خود را در خیالات می‌گذرانند و بعضی در زندگی آینده با آن مواجه خواهند شد.

احمدی درباره تکنیک اجرایی این نمایش، اظهارداشت: "خودشکن آیینه شکستن خطاست" با استفاده از پارچه‌ که کل صحنه‌های نمایش را می‌سازد اجرا می‌شود. خود بازیگران پارچه‌ها را به اشکال گوناگون حرکت می‌دهند. نمایش یک بازیگر اصلی و پنج بازی‌ساز دارد که بازی‌سازان به گونه‌ بازی در بازی ذهنیت نقش اصلی را به تصویر می‌کشند.

وی موضوع نمایش را همذات‌پنداری شخصیتی نوجوان با شخصیتی اسطوره‌ای دانست و ادامه داد: دختری نوجوان به نام نهال سعی دارد به خودشناسی برسد. به خیال پناه برده و با سیاوش، شخصیت اسطوره‌ای همذات‌پنداری می‌کند. در همین راستا با حواس باطنی خود روبه‌رو می‌‍‌‌‌شود و هر کدام از حواس به نحوی به کمک او می‌شتابند. مدت نمایش 25 دقیقه است و در همین زمان نسبتا کوتاه موضوعی مطرح و در مورد آن با توجه به حواس باطنی که به سراغ شخصیت اصلی داستان می‌آید نتیجه‌گیری‌هایی برای نهال به وجود می‌آید که مفید است.

پرتو پیرویسی، فائزه زارعی، فاطمه بابایی، نازنین ملکی، کیمیا کرم‌بیگی و نگار بهرامی‌خورشید دانش‌آموزانی هستند که در این نمایش بازی می‌کنند.

نوازنده تنبک فهیمه شهبازی، نوازنده گیتار فائزه زارعی، نویسنده، طراح حرکات، صحنه و لباس نمایش نسا بخشی محسوب می‌شوند.

 

 

استقبال مخاطبان از تئاتر کودک نیازمند ارتقای سطح کیفی آثار است

نمایش "پینوکیو" به نویسندگی و کارگردانی و طراحی امیر شیخ جبلی از اصفهان در بخش مسابقه ایران در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک ونوجوان روی صحنه می‌رود.

امیر شیخ جبلی نویسنده و کارگردان نمایش "پینوکیو" با بیان اینکه این نمایش  برگرفته از اثر کارلو کلودی نویسنده ایتالیایی است، اظهار داشت: این نمایش به همت گروه تئاتر نگار سبز زنده رود و با همکاری دفتر تخصصی تئاتر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان پس از دو دوره اجرای عمومی موفق در اصفهان، در بخش مسابقه تئاتر ایران بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان شرکت می‌کند.

 وی با اشاره به اینکه نمایش "پینوکیو" با ساختاری موزیکال و استفاده از  طراحی‌های فانتزی در عناصر نمایشی در اجراهای عمومی توانست نه‌تنها کودکان بلکه خانواده‌های آن‌ها را نیز به خود جلب کند، عنوان کرد: پینوکیو عروسک چوبی که  با دستان پدر ژپتو ساخته شد، ورود پینوکیو در این دنیا با راهنمایی فرشته رنگ زیبایی به خود گرفت، شرط تبدیل شدن او به یک انسان صداقت، شجاعت و فداکاری است، پس پینوکیو به دنبال راهی برای فهمیدن خوب و بد می‌رود که در این مسیر با "وجدان" آشنا می‌شود.

شیخ جبلی با بیان اینکه استقبال مخاطبان از تئاتر کودک نیازمند ارتقای سطح کیفی آثار و توجه به ویژگی‌ها و پارامترهای خاص این گونه تئاتر است، اظهار کرد: تئاتر کودک همان گره افکنی، تحول شخصیت و گره گشایی درام را دارد؛ ولی تفاوت عمده‌اش در جامعه هدف آن است و باید دانست برای چه کسان  و چگونه دست به آفرینش می‌زنیم.

وی با اشاره به اینکه استفاده از قصه‌های قدیمی و کهن و امروزی کردن آن یکی از رویکردهای این زمینه می‌تواند باشد، عنوان کرد: هیچ قصه و داستانی بدون پیشینه نیست و هر آنچه امروز ما در اختیار داریم، به گذشته باز می‌گردد اما برای بازآفرینی آثار کهن باید اصولی را مدنظر داشت.

نویسنده نمایش "پینوکیو" افزود: در زبان و ادبیات امروز با تغییرات نسبتا گسترده‌ای در سبک بیان و نگارش و در به کارگیری لغات، اصطلاحات و تعبیرات رخ داده و همچنین با دگرگونی کیفی در مفاهیم پدید آمده است.

شیخ جبلی تصریح کرد: امروز مطالب بزرگان و حکایات استفاده می‌شوند، اما نمی‌توان به سادگی از آن همه حکمت و تاریخ به جای مانده از گذشته‌های بسیار دور، خاطره‌هایی که روزگاری واقعیت خارجی داشته و به مرور جنبه اساطیری به خود گرفته‌اند و نیز از آن همه ادب و راه و رسم زندگی و نکته‌های پر مایه دل برکند، پس باید به بهترین وجه و با در نظر گرفتن دریافت کنونی و سلیقه امروزی، از الفاظ زبان و معانی و مفاهیم بهره گرفت.

بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان از 10 آذر ماه در شهر همدان آغاز می‌شود.