سرویس نمایش هنرآنلاین: مریم اکبری، کارگردان نمایش "دختران عینکی" درباره محتوای این اثر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این نمایش در رابطه با چند دختر نوجوان است که وارد مقطع تازه‌ای از زندگی شده‌اند و مانند تمام همسالان خود به زیبایی ظاهر توجه زیادی می‌کنند.

وی افزود: تمام دختران و پسران نوجوان به دلیل عبور از دوره کودکی و وارد شدن به مرحله بزرگ‌سالی نسبت به مسئله زیبایی حساس هستند، زیرا از یک مقطع سنی عبور کرده‌اند. در این نمایش هم ما با چند دختر نوجوان روبه‌رو هستیم که یکی از آن‌ها مجبور به استفاده از عینک شده است.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: در این نمایش حس انتخاب نوجوان و کودک مطرح می‌شود و به نحوی این مسئله که تا چه حد درون و شخصیت افراد مهم‌تر از ظاهر آنان است، موردتوجه قرار می‌گیرد.

اکبری درباره شخصیت‌های این نمایش اظهار کرد: در این نمایش سه دختر حضور دارند که یکی از آن‌ها کاراکتر منفی و خودخواهی دارد. این شخصیت عموماً به دنبال ظواهر است و سعی می‌کند سایرین را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد البته در کنار این شخصیت یک دختر مهربان اما فاقد استقلال شخصی و فکری نیز حضور دارد که تحت تأثیر اوست.

وی ادامه داد: دختر سوم نمایش شخصیتی مستقل دارد و دارای تفکر و اندیشه است. در واقع این دختر همان کسی است که باید بین دوراهی عینک و یا ترد شدن از سوی دوستان راهی درست را انتخاب کند.

کارگردان نمایش "دختران عینکی" درباره استقبال نوجوانان از این اثر گفت: متأسفانه در کشور ما فرهنگ تئاتر دیدن بسیار ضعیف است اما مسئله مهم‌تر اینجاست که تئاتر دیدن برای قشر نوجوان ما عملاً وجود ندارد زیرا نوجوانان عملاً تئاتر، کتاب و حتی لباس مناسب گروه سنی خود ندارند.

اکبری تصریح کرد: نوجوانان ما عملاً در هیچ بخشی دیده نشده‌اند و همین مسئله نیز سبب شده که آنان در عرصه فرهنگی نادیده گرفته شوند درواقع همین مسئله نیز سبب می‌شود که برای مجاب کردن نوجوانان به حضور در تئاتر گروه سنی خودشان با مشکل روبه‌رو شویم زیرا عده بسیاری از آنان تئاتر دیدن را مختص بچه‌ها می‌دانند و علاقه‌مند به تئاتر بزرگ‌سالان می‌شوند درحالی‌که قطعاً اثری در گروه سنی آن‌ها اثرات مؤثرتری به دنبال دارد؛ اما متأسفانه به دلیل نبود فرهنگ درست ما این مسیر مناسب را پیش رو نداریم.

وی در خصوص بازخورد این نمایش گفت: در طول اجرای این نمایش اتفاقی که دوست داشتم و می‌خواستم به نحوی رخ داد. در زمان اجرای این نمایش کودک سه‌ساله‌ای بیننده کار من بود که عملاً نمی‌توانست عینکی شدن خودش را بپذیرد اما حتی این گروه سنی نیز پیام اثر را درک کرد و به‌راحتی با آن برخورد کرد که اتفاق بسیار خوبی بود.

این کارگردان تئاتر ضمن ابراز تأسف از عدم همکاری خانواده‌ها در راستای بالا بردن فرهنگ تئاتر دیدن نوجوانان گفت: تئاتر تنها یک بخش فرهنگی برای افزایش سطح نوجوانان است درحالی‌که خانواده، دوستان و مدرسه رکن‌های مهم‌تری هستند؛ اما متأسفانه این گروه‌ها عملاً همیاری لازم را برای افزایش سطح فرهنگ نوجوان و کودک با استفاده از خرید کتاب و یا حضور در تئاتر انجام نمی‌دهند. همین امر نیز سبب شده که ما امروز شاهد باشیم که تمرکز بر ظاهر و تجمل‌گرایی در جامعه روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

اکبری تصریح کرد: به نظر من تا وقتی اتفاقات درونی مناسب و اندیشه درست برای نوجوان شکل نگیرد نمی‌توان از او انتظار داشت که رفتاری مناسب‌تر با پدیده‌هایی نظیر مدگرایی و تجمل‌گرایی داشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی صندلی‌های خالی تئاتر را می‌بینم بسیار دلم می‌شکند زیرا می‌بینم که خانواده‌های زیادی حاضرند ساعت‌ها در بوتیک و بازار بگردند اما یک ساعت برای تئاتر دیدن فرزندان خود وقت ندارند. حتی مسئله مالی نیز در این میانه کمرنگ است زیرا 15 هزار تومان رقم عجیبی برای بسیاری از خانواده‌ها نیست اما عملاً ما شاهد این هستیم که کمتر کسی به این مسئله توجه دارد.

این کارگردان از توقف اجرای نمایش "دخترهای عینکی" به مدت دو هفته خبر داد و گفت: با توجه به آغاز دهه محرم این نمایش به مدت دو هفته متوقف شد و  از 13 تا پایان مهرماه مجدداً روی صحنه خواهد رفت.

شایان‌ذکر است، مریم اکبری، ندا حاجی بابایی، تارا حیدری، پریاعلیمحمدی، سحر صفرپور در نمایش "دخترهای عینکی" ایفای نقش می‌کنند.