به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری جشنواره، نمایش "گیل‌گمش مرگی هست" به کارگردانی آلبرت کوچویی و به تهیه‌کنند‌گی یوناتن بت‌کلیا نماینده آشوریان مجلس در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی روی صحنه رفت.

 این نمایش در چهار اپیزود روی صحنه رفت، کارگردانی اپیزود اول را کوچویی و تهیه‌کنندگی آن را یوناتن بت کلیا برعهده دارد. این نماینده مجلس روز گذشته با حضور در مجموعه تئاتر شهر به تماشای این نمایش در سالن سایه نشست.

مضمون و قصه هریک از اپیزودهای با یکدیگر تفاوت داشت وهریک از آنها براساس داستان‌های متفاوت به اجرا درآمد. "ریموند فوسکا در جستجوی زندگی جاویدان" به کارگردانی و بازخوانی مهدی لطفی در اپیزود دوم، "درخت زندگی" با طراحی مهدی بهبودی در اپیزود سوم و "سه سرود به زبان رومانو" با بازخوانی نصرت‌اله زرگر در اپیزود چهارم به صحنه رفت.

 

در بخش جوانه‌های نمایش ایرانی: کودک نابینا "زال و سیمرغ" شاهنامه را نقالی کرد

اسما رنجبری کودک نابینا، کودک 8 ساله که از تبریز در بخش جوانه‌های نمایش ایرانی شرکت کرده بود با بیانی گیرا و تمرکز لازم "زال و سیمرغ" شاهنامه را در جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی نقالی کرد. متن "زال و سیمرغ" به نویسندگی و کارگردانی مینا اکبری‌ناصر برای نقالی آماده شده بود. او مدت‌هاست با کودکانی چون اسما رنجبری سایکودرام کار می‌کند.

نقالی "زال و سیمرغ" سه‌شنبه 14 شهریورماه در محوطه پارک دانشجو با حضور مخاطبان علاقه‌مند برگزار شد.

 

نقالی شاهنامه توسط کودک 5 سال

آندیا حیدری کودک 5 ساله  کرمانشاهی با چوب نقالی منبت شده مخصوص خودش و لباس طراحی شده به نقالی داستان پادشاهی کیومرث از شاهنامه را در بخش جوانه‌های نمایش ایرانی پرداخت. او از روی تصاویری که با ذهنیت خودش از پادشاهی کیومرث کشیده بود این نقالی را انجام داد. او 6 گفتار نخست شاهنامه فردوسی را حفظ است. 

این نقالی به صورت مشترک توسط فریده غلامی و بیژن حیدری نوشته و کارگردانی شده بود. آندیا حیدری در قصه‌گویی و نمایش سایه‌ای نیز فعالیت دارد.

این نقالی سه‌شنبه 14شهریور ماه در محوطه پارک دانشجو انجام شد.

 

نمایشنامه محمود استاد محمد با حضور بازیگران نوجوان اجرا شد

نمایش‌نامه "دیوان تئاترال" نوشته زنده‌یاد محمود استادمحمد با حضور بازیگران 12 ساله در بخش جوانه‌های نمایش ایرانی جشنواره آیینی سنتی اجرا می‌شود.

علی فلاحت‌پیشه کارگردان، درباره انتخاب نمایش‌نامه "دیوان تئاترال" برای این اجرا، توضیح داد: من هیچ‌گاه از پیش نمایش‌نامه‌ای را برای اجرا انتخاب نمی‌کنم بلکه درحین هم‌زیستی، تلاش جمعی و کارگاه‌هایی که برگزار می‌کنم از فهم و ادراک متقابلی که بدست می‌آید، به این نتیجه می‌رسیم که از کجا باید آغاز کنیم. به نوعی خود این پروسه می‌گوید که چه باید کرد. درباره این کار نیز همین اتفاق افتاد و این اثر هم بسیار مناسب بود و ادای دینی نیز به زنده‌یاد محمود استادمحمد بود که از او بسیار آموختم.

وی درباره تجربه کار کردن با کودکان و نوجوانان، اظهارداشت: اساس کار برپایه واقعیت نمایش و تئاتر است. هر طیف در این پروسه عملی به گونه‌ای متفاوت به مقصد می‌رسند. تجربه کار با کودکان هم که چند سالی است به واسطه دخترم بی‌تا و مدارسی که او در آن‌ها تحصیل می‌کرد برای من به وجود آمده از این قاعده مستثنا نیست. در یک برخورد کاملا حرفه‌ای و اصولی از بین تمام دانش‌آموزان مدارس استعدادیابی می‌شود و مرحله به مرحله گزینش نهایی صورت می‌گیرد. در طول این همراهی هم به شناخت بهتری از فضا و حس و حال مدرسه و بچه‌ها دست پیدا می‌کنم هم شکل اجرا و صحنه نمایش مشخص می‌شود. آنچه برای من در مواجهه با بچه‌های دبستان شهید ناظم اکباتان جالب بود شناخت آن‌ها از موسیقی و ریتم بود. تقریبا اکثر این دانش‌آموزان سازی را به صورت تخصصی می‌نوازند و فهم موسیقایی آن‌ها قابل توجه است پس می‌شد به یک اثر موزیکال فکر کرد.

بازیگر "تک سلولی‌ها"، ادامه داد: البته در این سال‌ها متوجه شده بودم که بهترین برخورد نمایشی و صحنه‌ای برای سنین کودک و نوجوان نمایش‌های ایستگاهی است. به این معنا که داستان صحنه به صحنه یا همان ایستگاه به ایستگاه متفاوت باشد و امکان مکث‌هایی کوتاه را به نمایش‌گران کم سن و سال و پر شروشور بدهد.

بازیگر "ملاقات بانوی سالخورده" با تاکید بر این که شیوه اجرایی هم همان‌طور که توضیح دادم براساس قابلیت‌های فردی هر کدام از بچه‌ها و اتمسفر کلی جهان نمایش تعریف می‌شود، افزود: این نمایش موزیکال برپایه طنازی‌های بازیگران شکل گرفته است. همه چیز در دل خودش و این مسیر متولد می‌شود. وقتی با هنرجوی تئاتر مواجهیم یا مددجوی بازداشتگاه، سربازان مناطق مرزی و یا کودکان رویکردها متفاوت است. این چند دسته را از این بابت مثال زدم چون با همه آن‌ها کار کردم از کودک ۵ ساله تا پیرمرد ۷۵ ساله.

وی در پاسخ به این پرسش که نمایش‌نامه "دیوان تئاترال" برای اجرا توسط بازیگران نوجوانان چه تغییراتی داشته، گفت: مدت زمان واقعی نمایش‌نامه دو ساعت است تغییراتی در آن لحاظ ‌شد و به 30 دقیقه رسید تا از حوصله و توان بچه‌ها فراتر نباشد. همچنین بیشترین بهره را از اثر گرفته باشیم.

بازیگر "طپانچه خانوم"، ادامه داد: نمایش‌نامه "دیوان تئاترال" درباره علاقه داش مش ببول به سرور است. روستای آن‌ها با بحران کم آبی مواجه است و زندگی سخت شده. مادر سرور مهریه دختر را آب کوه بیستون تعیین می‌کند و داش مش ببول مجبور است به کوه بزند و آنجا با فرهاد کوه‌کن مواجه می‌شود و در نهایت آب را به شهر بر می‌گرداند و به مرادش می‌رسد. مساله و بحران کم آبی مشکلی است که جهان امروز بیش از پیش به آن مبتلاست و باید با زبانی راحت‌تر این مشکل خشک‌سالی و بی‌آبی را به بچه‌ها گوشزد کرد. بازیگران نوجوان در این نمایش به این نتیجه می‌رسند که بزرگ‌ترها آنقدر درگیر مفاهیم کلان و روزمرگی شدند که دیگر امیدی به آن‌ها نیست. باید از خودشان شروع کنند و آینده را بسازند و با تکیه بر قدرت و شعور کودکانه بر شرایط پیرامون تاثیرگذار باشند.

وی با بیان این که پایه‌های تربیتی بچه‌ها در کنار هنر جلوه‌ای زیباتر به خود می‌گیرد، تصریح کرد: ای کاش به جای حضور مربی تربیتی در هر مدرسه یک معلم تئاتر، یک مدرس موسیقی و یک مربی آواز فعالیت داشت. تئاتر به مثابه زندگی درست زیستن و موسیقی، ریتم و حرکت مناسب را به آن‌ها آموزش می‌دهد. بازیگر باید کودک درونش هر لحظه فعال باشد و از تخیل و تجسم قوی‌ای برخوردار باشد. کار با بچه‌ها این ویژگی را دارد که تو هر لحظه به جهان کودکی دسترسی داشته باشی. شور، نشاط و سرخوشی بچه‌ها همیشه برایم منشا الهام بوده است.

بازیگر "داستان‌های میان رودان" درباره اهمیت جشنواره آیینی سنتی، گفت: جامعه‌ای مسیر رشد، تعالی و توسعه را به خوبی طی خواهد کرد که با تکیه بر سنت و شناخت صحیح از گذشته خود در این مسیر گام بردارد. تمدن‌های بزرگ رابطه تنگاتنگی با آیین‌ها و آداب و رسوم پیشینیان خود دارند. فستیوال‌هایی از این دست گسست تدریجی بین نسل‌ها را کمرنگ‌تر می‌کنند.

ستایش ابراهیمی‌نژاد، نیایش ابراهیمی‌نژاد، غزل سهرابی، فرنیا خاکی، کیانا محرمی، بی‌تا فلاحت‌پیشه، تینا طوسی‌نژاد، یکتا خلیلی‌نسب، درسا نامداری، بنفشه نظری، کیمیا یمنی و رها زهرایی بازیگران 12 ساله نمایش‌ هستند.

طراح لباس مریم حسینی، طراح موسیقی سجاد کیانی و طراح گریم احمد نگهبان هستند.

نمایش "دیوان تئاترال" به کارگردانی مشترک آرش فلاحت‌پیشه و لادن نازی در بخش جوانه‌های نمایش ایرانی سه‌شنبه 14 شهریورماه در محوطه پارک دانشجو اجرا شد.