سرویس تئاتر هنرآنلاین: زارا با نام مستعار آرسن، دختر 17 سالهای است که در کودکی پدر و مادر خود را از دست داده و سرپرستی آن را مادر بزرگ و سپس یتیمخانه برعهده گرفتهاند. اما مدت زمانی نمیگذرد که او از یتیمخانه میگریزد و پس از سرگردانی در جامعه با رفقای زیادی آشنا میشود تا اینکه مورد تعرض متجاوزی قرار میگیرد و از آن پس با لباس مبدل و رفتار و گفتاری پسرانه در اجتماع ظاهر میشود.
او با مشاهده برنامه تلویزیونی تاکشو و گفتوگوی مجری این برنامه با اینسا، به نشانیهایی که اینسا در برنامه اعلام میکند، میرود و پس از معرفی خود با نام آرسن، نوه اینسا، به صاحبخانه که آنت است، امکان ورود به منزل مییابد. از آن پس ماجراهایی رمزآلود میان زارا و آنت در مسیر کشف هویت حقیقیشان رخ میدهد که به شک و بدبینی هر چه بیشتر آن دو و به ویژه زارا، میانجامد و سرانجام زارا با شلیک گلوله اسلحه به سوی آنت، او را میکشد.
آرسن، درامی است از واقعیتهای تلخ و گزنده جوامع امروزی که از مضامین متعددی چون تنهایی، بیپناهی، خشونت، نفرت، کینه و دشمنی، دروغگویی، تجاوز، ناامنی و ... برگرفته شده است.
بنابراین روایت داستان در پیوندی مشترک با مسائل انسان مدرن در جوامع امروزی امکان برقراری ارتباط هرچه بهتر و بیشتر با مفاهیم اثر را با مخاطب خود برقرار میسازد.
تئاتر آرسن با پخش تصاویری از اسلاید شوهای کودکان خیابانی به پایان میرسد.
کارینه خودیکیان، نمایشنامهنویس ارمنیتبار، نمایشنامه "نوه سفارش دادید؟" یا "آرسن" را در ژانر معمایی نگاشته است. از آنجا که این ژانر همواره نزد عامه مردم از مقبولیت و جذابیت فراوانی برخوردار است، انتخاب خودیکیان از این ژانر برای برقراری ارتباط بیشتر با مخاطبان، نشان از هوشمندی و درایت اوست.
نمایشنامه با تصویری از برنامه مجری و اینسا از تلویزیون آغاز میشود که مجری درباره بیتفاوتی، پیری و تنهایی صحبت میکند. موضوعاتی که مختصات دنیای مدرن است و انسان امروز از آن بینصیب نیست. از طرفی، اینسا داستانی را روایت میکند که ساخته ذهن اوست و حقیقت ندارد، اما در زندگی واقعی با نام آنت، در دام آن میافتد تا آنجا که به قتل میرسد و جان خود را از دست میدهد. زارا نیز با نام مستعار آرسن از همان آغاز تا پایان با لباس مبدلی که پوشیده، و در گفتار و رفتار نیز به مانند پسران است، با ادعایی دروغین درباره نام مستعار خود که قصد فریبکاری آنت را دارد، تا پایان دروغ میگوید و هرگز هویت خود را افشا نمیکند!
در چنین فضای آکنده از دروغ و فریب، شخصیتها درباره یکدیگر دچار شک و بدبینیاند، و این بدبینی تا آنجا پیش میرود که سبب بیتفاوتی و بیاعتنایی میان آنها شده و زمینه قتل و جنایت را برایشان فراهم میکند.
تئاتر آرسن از اجرایی استیلیزه و بدون حشو و زواید برخوردار است. بهزاد صدیقی، بازنویس و کارگردان توانسته است با تحلیل درست از متن، به ارتباط تماتیک هرچه بهتر عناصر درام در اجرا قوت بخشد و البته حضور بازیگران خلاق و باتجربه مانند فرهاد آییش، مائده طهماسبی و آیلار نوشهری در این موفقیت تأثیر بسزایی داشته است. زیرا آنها توانستهاند با بیان مسلط و قوی، و بدن آماده خود به خوبی از ایفای نقش خود برآیند و برنقاط قوت اجرا بیفزایند.
تئاتر آرسن در صحنهپردازی از طراحی مدرن و نمادینی برخوردار است. آینههایی که اطراف صحنه را پوشانده، تالاری از آینه را تداعی میکند که شخصیتهای نمایش در آن محبوس و زندانی شدهاند، افزون بر آنکه آینهها، امکان دید بصری کاملی از زوایای پنهان موقعیت بازیگران در روی صحنه را برای تماشاگران فراهم میآورند و این نیز شگرد خلاقانهای است که در نوع خود، نوآوریهایی را برای تماشاگر به دنبال دارد. سایر عناصر بصری، از جمله لباس، چهرهپردازی، نور و روشنایی و افکت به درستی در حجم و اندازه مناسب برای انتقال مفاهیم و درک حسی درست مخاطب از اثر طراحی و اجرا شدهاند.
در پایان باید گفت تئاتر آرسن، اجرایی ساده و صمیمی از اعتراض دختر جوانی از نسل امروز است که ناخواسته مورد تجاوز و خشونت قرارگرفته و در فضای شک و بدبینی، آکنده از خشم، کینه و دشمنی درصدد انتقام از دنیای پیرامون خود بر آمده است.
نمایش "آرسن" به نویسندگی کارینه خودیکیان، ترجمه آندرانیک خچومیان، بازنویسی و کارگردانی بهزاد صدیقی ساعت 20:45 در تالارقشقایی مجموعه تئاترشهر، با بازی مائده طهماسبی، آیلار نوشهری و با حضور تصویری فرهاد آییش روی صحنه است.
مهبود مهرنوش استاد دانشگاه و منتقد و پژوهشگر تئاتر و سینما