سرویس موسیقی هنرآنلاین: سهشنبه 28 دی ماه در پنجمین شب از سی و دومین جشنواره موسیقی فجر تالار وحدت میزبان گیوم پره، نوازنده و آهنگساز فرانسوی بود. پره متولد 1980 و نوازنده سازهای ساکسوفون و کیبورد است و تورهای فراوانی را برای برگزاری کنسرت و یا آموزش ساکسوفون در کشورهای مختلف از جمله سوئد، نروژ، اسپانیا، شیلی، سنگال، تایلند، انگلیس، استرالیا، آلمان، بلغارستان، ایتالیا، امریکا، هند و ... داشته و با موزیسینهای بسیاری در سراسر جهان همکاری کرده است. او تا به حال 4 آلبوم انفرادی منتشر کرده و در تهیه آلبومهای زیادی همکاری داشته است.
اجرای برنامه در سالنی کاملا تاریک آغاز شد در حالی که صحنه را مه پوشانده بود و نورهای متحرکی در میان آن دیده میشد. صدای ساکسوفون که یک ملودی شرقی را اجرا میکرد شنیده میشد و همزمان به نظر میرسید که یک نفر روی سن با چراغ قوه در حال نور انداختن به سمت تماشاگران است. با افزایش نور صحنه از لابه لای مه غلیظ، گیوم پره در حال نواختن دیده شد و با کمال تعجب، تماشاگران متوجه شدند نوری که بر آنها میتابید از لامپی است که داخل دهانه ساکسوفون قرار دارد و با دمیدن نوازنده در ساز خاموش و روشن میشود.
از همین ابتدای کار شوک بزرگی به مخاطبان وارد شده و این نور رنگی تا پایان اجرا هماهنگ با ریتم موسیقی، درون ساز دیده میشود. نوازندهای غرق در مه و نورهای رنگی به همراه موسیقی تند و پر هیجان خبر از اجرایی کاملا متفاوت در جشنواره فجر میدهد. اطراف او دستگاههای الکترونیک قرار گرفته است و پره در حال نواختن ساکسوفون، با دست یا پا روی دستگاهها میزند تا جلوههای صوتی مختلف را ایجاد کند. گاه بخشی از ملودی اجرا شده با ساز در همان لحظه ضبط شده و توسط دستگاههای الکترونیک تکرار میشود تا زمینه ای باشد برای نواختن جملههای جدید.
با پایان یافتن اولین قطعه پره ضمن خوش و بشی با تماشاگران گفت: این افتخار بزرگی است که برای اولین بار در ایران و در میان شما هستم. امشب میخواهم موسیقیای برای شما اجرا کنم که با آن به دنیایی دیگر سفر کنید.
قطعه بعدی به آرامی آغاز شد و پره در فضای تاریک روی صحنه راه میرفت در حالی که چراغ زرد ساز او تنها نوری بود که به چشم میخورد. بازیهای صوتی او که شباهت به هیچ نوع موسیقی نداشت گاه فضایی ناخوشایند و گاه اصواتی دلنشین ایجاد میکرد. پره به وسیله دستگاهی الکترونیک به نام wah wah pedal کیفیت صدای ساز خود را تغییر میداد و افکتهای خاصی ایجاد میکرد که دیگر هیچ شباهتی به صدای ساکسوفون نداشتند.
با آغاز اجرای قطعه سوم نور ساز پره قرمز رنگ شد و موسیقی بسیار پر هیجان او با لحن شرقی شنیده شد. روحیه شوخ پره که در نوازندگیاش دیده میشد این بار با انیمیشن سادهای که روی پرده نقش بست تشدید شد. جلوههای تصویری با الگوهای هندسی نورانی که روی صحنه ظاهر میشد به همراه نورپردازی خاص این کنسرت، فضا را برای درک بهتر موسیقی فراهم میکرد.
اگرچه گیوم پره به عنوان موزیسین جَز شناخته میشود و در لحظات مختلف موسیقی او حال و هوای جز، راک و... پیدا میکند اما در واقع موسیقی او به یک ژانر خاص تعلق ندارد و این نوازنده ساکسوفون با تلفیق خلاقانه و مسحور کننده آلات موسیقی و الکترونیک، احساسات و تخیل شنونده را بر میانگیزد. تجهیزات متنوع، تکنیک قوی، نکات فنی، صدابرداری و نورپردازی دست به دست هم داد تا تماشاگران با اشتیاق فراوان شاهد یکی از بهترین اجراهای جشنواره موسیقی فجر باشند.
آخرین قطعهای که در این برنامه اجرا شد آنچنان شنوندگان را مسحور خود کرده بود که با پایان آن تشویقهای ممتد آنها گیوم پره را هم به وجد آورد و او گفت حالا که تماشاگران ایرانی را دیدم مطمئن هستم که باز هم اینجا خواهم آمد.
عکس ها : بهاره اسدی