سرویس موسیقی هنرآنلاین: دومین شب از ششمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر با تکنوازی پیانوی نگار مرادی آغاز شد.
این هنرمند 17 ساله که رتبه اول جشنواره موسیقی جوان را کسب کرده است اجرای خود را با " سه قطعه جادویی" اثر دیمیتری شوستاکوویچ آغاز کرد و پس از آن قطعهای از بلابارتوک با نام " الگرو باربارو" را از حفظ و با تسلط زیاد اجرا کرد.
پس از آن نوبت به مریم صوفی رسید که پشت پیانو قرار گیرد و قطعهای از موریس راول به نام " سناتین شماره 1" را بنوازد. این هنرمند جوان هم بدون استفاده از پارتیتور به اجرای آهنگی زیبا پرداخت که شروعی آرام داشت و پس از آن در فضایی محکم و پرشتاب ادامه یافت و سرانجام به آرامش رسید.
بخش بعدی برنامه به اجرای پیانو توسط رضا طاهری و مطهر حسینی اختصاص داشت. این دو نوازنده پشت یک پیانو نشستند تا سونات برای پیانو چهار دست اثر فرانسیس پولانک را اجرا کنند. برنامه بعدی باز هم به پیانوی چهاردست اختصاص داشت اما این بار اثری از یک آهنگساز جوان ایرانی نواخته شد. کارن سلاجقه و علیرضا خیابانی قطعه "فیروزه" اثر آفتاب درویشی را اجرا کردند، در حالی که این آهنگساز ساکن هلند در تالار حضور داشت وشنونده اثر خود بود. این قطعه که در فضایی آرام و وهم آلود آغاز شد، در ادامه به فضایی پر شتاب و پریشان رسید و سرانجام با سکوتی ناگهانی به پایان رسید.
محمد امین میرهاشمی نوازنده بعدی بود که با گیتار خود به صحنه آمد و قطعهای از اشکان خمسه پور به نام "دیالوگ برای گیتار سولو" را اجرا کرد. این قطعه که در سبک موسیقی معاصر ساخته شده بود با تکنیکهای غیر معمول نوازندگی و تولید صدا از قسمتهای مختلف ساز همراه بود. پس از آن حسین عبدالهی، نوازنده فلوت هم به صحنه آمد تا "روندو برای فلوت و گیتار" اثر علیرضا مشایخی اجرا شود.
با پایان اجراهای تکی و دو نفره نوبت به کوارتت متزو رسید تا برای اجرای قطعاتی از کومیتاس، آهنگساز شهیر ارمنی به صحنه بیاید. امیر محمد کاظمی، ویولن1؛ بهار فلسفی، ویولن2؛ ساغر مقدم فر، آلتو و سهراب ملکزاده، ویلنسل به اجرای 4 قطعه که بر روی تم آوازهای محلی ارمنی نوشته شده بود پرداختند. این قطعات زیبا که پیش از این در آلبومی به نام مینیاتورهای کومیتاس با اجرای کوارتت کومیتاس منتشر شده بود برای بسیاری از علاقهمندان موسیقی آشناست و اجرای آنها توسط کوارتت متزو هم با استقبال مخاطبان مواجه شد.
بخش دوم برنامه با اجرای گروه کر تنال به رهبری میلاد عمرانلو آغاز شد. در این بخش 7 قطعه به زبانهای ایتالیایی و انگلیسی توسط 25 خواننده سوپرانو، آلتو، تنور و باس اجرا شد که اثر آهنگسازانی مانند آرو پارت، توماس کاپلین و... بودند. آخرین قطعه در این بخش در حالی اجرا شد که خانمها روی زمین نشسته و حرکات نمادینی مانند برداشت محصول از زمین انجام میدادند و سپس یکییکی از جا برخاسته و شروع به خواندن کردند. زمانی که اعضای گروه دستان خود را به نشانه دعا بالا گرفتند صدای آنها به اوج رسید و پس از آن دوباره در آرامش ادامه یافت.
پایانبخش شب دوم جشنواره اجرای جالب توجه آنسامبل پرکاشن تهران بود. مدتی طول کشید تا انواع سازهای کوبهای که معمولا در ارکسترهای بزرگ استفاده میشوند و کمتر به چشم تماشاگران میآیند، روی صحنه چیده شوند تا در این برنامه حضوری مستقل از سازهای دیگر داشته باشند.
این بار میلاد عمرانلو به عنوان نوازنده تیمپانی به صحنه آمد تا با همراهی پیانو، به اجرای سوناتی از ویلیام شینشتاین بپردازند. ترکیب غیر معمول تیمپانی و پیانو با استقبال تماشاگران مواجه شد و پس از آن نوبت به یک اجرای کمتر دیده شده دیگر رسید. کوارتت برای چهار پرکاشنیست، اثر آلفرد شنتیکه، قطعه بعدی بود که با سازهای ویبرافون و زیلوفن اجرا شد. در بخش بعدی نوبت به شگفتی دیگری رسید و موسیقی برای تکههای چوب اثر ستیو رایش در حالی اجرا شد که پنج نوازنده تکههای چوب را در دست گرفته و با مضراب روی آنها زده و ریتمهای مختلف را اجرا میکردند. آخرین بخش برنامه نیز اجرای قطعه واریاسیون بر روی تم کروماتیک، اثر آرمین خیردان بود.
ششمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر به دبیری علیرضا مشایخی، توسط گروه موسیقی تهران با همکاری بنیاد فرهنگی هنری رودکی و انجمن موسیقی ایران تا دهم دی در تالار رودکی تهران برگزار میشود.