به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی هشتمین جشنواره موسیقی جوان، ابراهیم لطفی یکی از داوران بخش ویولن این جشنواره گفت: چنین جشنوارههایی چند هدف را همچون شناخت و رشد استعدادها و نیز نهادینه کردن موسیقی در جامعه و خانوادهها دنبال می کنند.
وی ادامه داد: اگر پتانسیل مناسبی وجود داشته باشد بهتر است جشنواره در همه ژانرها برگزار شود که دراین صورت تاثیر بسیار مثبت و موثر خواهد بود.
لطفی افزود: برگزاری چنین جشنوارهای در این سطح میتواند باعث تشویق وانگیزه جوانان میشود که برای کار بیشتر قدم بردارند.
داور بخش ویولن هشتمین جشنواره موسیقی جوان درباره سطح نوازندگی شرکت کنندگان اظهار داشت: نوازندگی نوجوانان و جوانان ویولن در این دوره متفاوت بود به گونهای که از خیلی خوب تا نه چندان خوب بودند ولی در مجموع سطح بچهها بد نبود.
لطفی با اشاره به سطح کیفی کار نوازندگان شهرستانی گفت: امکاناتی که در شهرستانها موجود است، کافی نیست و نسبت به نوازندهای که در تهران با این همه امکانات رشد کرده تفاوت زیاد دارد.
وی بیان داشت: ما شاهد استعدادهایی هستیم که شاید غیر قابل باور باشد چرا که نوازندهای که از یک شهرستان دور میآید و نسبت به شرایطی که داشته توانمندی خوبی را نشان از خود میدهد بر این اساس قطعا تداوم این جشنواره میتواند خیلی تاثیرگذار باشد. سیاوش ظهیرالدینی دیگر داور این بخش گفت: آنچه من در بخش ویولن نوازی جشنواره موسیقی جوان دیدم نوازندگان خوبی بودند که رقابت تنگاتنگی هم با یکدیگر داشتند که برای بیان رقابت این دوستان باید بگویم فقط به خاطر تعیین نفر برتر از میان دو نفر حدود نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه تبادل نظر کردیم و این نشان میدهد رقابت این استعدادهای جوانگاه تا این حد نزدیک میشود. وی ادامه داد: یکسری از بچهها عیبهای کمتر و یکسری نیز عیبهای بیشتری داشتند؛ ولی در مجموع به نظرم کار همه این بچهها خوب بود و باید به خانوادهها و معلمانشان تبریک گفت.
این نوازنده ویولن افزود: سطح نوازندگان بالاتر از حد انتظار من بود و تصور نمیکردم تا این حد رشد را در سطح کیفی بچهها شاهد باشیم. من در تمامی دورههای گذشته جشنواره موسیقی جوان عضو هیات داوران بودهام؛ اگر حدود ۶ -۷ سال قبل که روال جشنواره موسیقی جوان قطع شد را آخرین مرحله سنجش هم قرار بدهیم در زمینه ساز ویولن به طور قطع اعلام میکنم سطح بچههای امروز بسیار بالاتر از بچههای آن دوره است.
ظهیرالدینی اظهار داشت: من اعتقادم این است که وقتی خانوادهها قصد دارند فرزندانشان را در مسیر موسیقی هدایت کنند حتما باید در مورد معلمهایی که برای آنها میگیرند، تحقیق کنند.
این داور بخش ویولن در ادامه گفت: طبیعتا بودن چنین جشنوارههایی برای بچهها انگیزه ایجاد میکند و بودن این جشنواره موسیقی جوان بهتر از نبودنش است. برگزاری منظم این جشنواره باعث میشود تا رقابتی بین بچهها صورت بگیرد و روز به روز شاهد رشد آنها باشیم. همانطور که فعل خواستن را صرف کردند تا به اینجا برسند از اینجا به بعد هم راهشان را با جدیدت بیشتر ادامه خواهند داد.
وی در خاتمه خاطر نشان کرد: در بخش ویولن بچههای کوچکی را شاهد بودیم که آمدند و استعدادهای بسیار بسیار خوبی داشتند و شاید تبحر بچههای بزرگتر را نداشتند اما به نسبت سن و سالشان فوق العاده بودند. حتی بچههایی بودند که از زمان بازبینی فیلمهای ارسال شدهشان به جشنواره تا همین امروز که آمدند و ساز زدند نیز رشد داشتهاند. طبیعتا این جشنواره باعث میشود چنین استعدادهایی معرفی شوند و به صحنه بیایند.
آذین موحد داور بخش نوازندگی فلوت این جشنواره نیز گفت: در حین برگزاری رقابتهای فلوت به این نتیجه جالب رسیدهام که فرهنگ نوازندگی این ساز واقعا رشد کرده است. رقابت در این بخش بسیار تنگاتنگ بود و این نشان میدهد که سطح نوازندگی فلوت در ایران بسیار بالا رفته است.
آذین موحد در ادامه افزود: تمام افرادی که علاقهمند به این ساز هستند و در این جشنواره شرکت کرده بودند سطح کارشان نشان میداد جایگاه فرهنگی این ساز را فهمیدهاند و رویکرد آکادمیک به این ساز را پذیرفتهاند و تلاش میکنند به استانداردهای بینالمللی نزدیک شوند و در همین راستا نیز گام بر دارند.
وی همچنین عنوان کرد: من به نوبه خودم به عنوان فلوتیستی که حدود۲۰ سال در ایران در زمینه فلوت فعالیت میکند واقعا از خوشحالی در پوست خود نمیگنجم که تا این حد سطح نوازندگی بچهها بالا رفته است.
این عضو هیات داوران هشتمین جشنواره موسیقی جوان ادامه داد: من دبیر اولین جشنواره موسیقی جوان بودم و در جریان یکی دو دوره دیگر این جشنواره نیز قرار داشتم؛ اما به مرور موسیقی کلاسیک از جشنواره موسیقی جوان حذف شد. با این پیشینه باید بگویم اگر ۱۰ - ۱۵ سال پیش تلاشمان بر این بود که بچهها با یک نگاه حرفهای به روی صحنه حاضر شوند و اصول اخلاق و نوازندگی حرفهای را بیاموزند امروز به جرات میتوانم بگویم بچهها در زمینه ساز فلوت واقعا حرفهای مینوازند و حرفهای رفتار میکردند.
آذین موحد گفت: بچههای گروه سنی «ب» خیلی خوب بودند و انتظار میرود که اگر همین روال را ادامه بدهند حتی در عرصههای بین المللی نیز در آینده نوازندگان خوبی از ایران معرفی کنیم.
فیروزه نوایی دیگر داور بخش فلوت درباره این بخش از رقابتهای هشتمین جشنواره موسیقی جوان گفت: من حدود یک سال است که به ایران باز گشتهام. در واقع نزدیک به ۳۵ در اتریش در زمینه تدریس موسیقی فعالیت کردهام و امسال نیز بازنشسته خواهم شد. در گذشته فکر میکردم که سطح آموزش در زمینه ساز فلوت در ایران پایین است اما امروز بعد از دیدن رقابت جوانهایی با این سطح بسیار خوشحال شدم.
این داور بخش نوازندگی فلوت افزود: بسیار خوشحال هستم که چنین بچههای با استعدادی را در حال رقابت دیدم. گروه اول بخش نوازندگی ساز فلوت از سطح خوبی برخوردار بودند که ما امیدواریم بهتر هم بشوند. اما گروه دوم بهتر بودند طوری که انتخاب برای داوران سخت شده بود.
وی همچنین عنوان کرد: برگزاری چنین جشنوارهای بسیار جای خوشحالی دارد و من بسیار امیدوار هستم که در آیندهای نچندان دور در زمینه سازهایی که نوازنده کم داریم نوازندگان خوبی ظهور کنند.
مجید سینکی دیگر داور بخش نوازندگی ساز فلوت گفت: امروز برای جشنواره موسیقی جوان روز خوبی بود چرا که ما شاهد رقابت استعدادهایی در بخش نوازندگی ساز فلوت بودیم که از سطح خوبی در اجرا برخوردار بودند. دیدن این همه فلوتیست خوب واقعا داوران را به آینده این ساز امیدوار کرد. البته این حاصل زحمات دست جمعی همکارانی است که در عرصه آموزش در این سالها فعالیت کردهاند.
این داور بخش نوازندگی فلوت افزود: امیدواریم زمینه جذب این جوانها نیز در آینده فراهم شود. البته این موضوع نیازمند به وجود آمدن ارکسترهایی است تا نوازندگان ما علاوه بر اجرهای انفرادیشان در ارکسترها نیز فعالیت کنند.
وی همچنین عنوان کرد: به هر صورت جشنواره فرصتی ایجاد میکند تا بچههایی که در اقصی نقاط کشور هستند و دیده نمیشودند فرصت دیده شدن پیدا کنند. این جنبه از کاری که جشنواره موسیقی جوان انجام میدهد قطعا در رشد سطح کیفی و کمی موسیقی کشورمان تاثیر خواهد داشت.
هشتمین جشنواره موسیقی جوان پنجشنبه ۲۰ شهریور ساعت ۲۰ با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان میدهد.