به گزارش هنرآنلاین،«منظومه سیمرغ (قاف)» آخرین اثر فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت است که از ۳۰ آبان‌ ماه امسال در تالار وحدت اجرا می‌شود.

استاد فخرالدینی این اثر را بر اساس «منطق‌الطیر» (شاهکار ماندگار عطار نیشابوری) در پنج موومان ساخته و قرار است آن را به همراه ارکستری متشکل از حدود یکصد نوازنده شناخته‌ شده‌ موسیقی کلاسیک ایران به اجرا در آورد.

این آهنگساز برجسته موسیقی ایران، ۲۵ فرودین ماه امسال همزمان با روز بزرگداشت عطار نیشابوری از اتمام نگارش «منظومه سیمرغ» خبرداد که اوایل سال ۱۴۰۰ نگارش این مجموعه را آغاز کرده بود.

فخرالدینی درباره نگارش «منظومه سیمرغ (قاف)» بیان کرد: عطار نیشابوری در ادبیات ما چهره‌ای شناخته شده و شاعری بسیار شیرین سخن و دلنشینی است و «منطق الطیر» بی‌شک بهترین اثر عطار است. تصمیم گرفتم که در یک روند زمان‌بر، چکیده‌ای از اشعار را انتخاب و کار نگارش موسیقی را آغاز کنم.

وی افزود: خلاصه اشعار و گزینش را برعهده دوست هنرمندم؛ آرش امینی گذاشتم و وی هم با نهایت دقت و وسواس، گلچینی از اشعار عطار را آماده کرد. حقیقتا انتخاب‌های درستی هستند و من گزیده‌ای از ابیاتی که امینی انتخاب کرد را استفاده کردم. به شرطی که انسجام داستان به هم نریزد. این مجموعه را «منظومه سیمرغ» نامگذاری کردم و در پنج مومان طراحی شده است.

فخرالدینی موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکستر متولد ۱۳۱۶ است، وی آثار مشهوری را برای موسیقی متن فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی ساخته ‌است که «سربداران»، «امام علی (ع)» و «بوعلی سینا»، «مسافر ری»، «کیف انگلیسی»، «روشن‌تر از خاموشی» از جمله آنها هستند.

فخرالدینی ارکستر ملی ایران را سال ۱۳۷۷ پس از مدت‌ها پیگیری و برنامه‌ریزی با هدف اجرای آثار ارزشمند موسیقی ارکسترال ایرانی بنیانگذاری و آن را به مدت ۱۱ سال رهبری کرد که این ارکستر منشأ اتفاقات بزرگی در زمینه موسیقی ملی و کلاسیک ایرانی بوده است.

فخرالدینی اکنون نیز یکی از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران است. قطعه «کنسرتو برای ویلن و ارکستر» ساخته این آهنگساز پیشکسوت یکم تیرماه سال گذشته توسط ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری آرش امینی در تالار وحدت اجرا شد.