به گزارش هنرآنلاین، نماهنگ «علی حب النبی» با اجرای گروه سرود زهراییون محصول مجموعه ماوا، زیرمجموعه سازمان هنری رسانه‌ای اوج، به مناسبت فرارسیدن ولادت حضرت محمد (ص) منتشر شده است. آهنگساز این اثر علی اکبر فلاحی و تهیه کننده و کارگردان آن اسماعیل معنوی است. شعر عربی نماهنگ را ناصر آلبوعبید و شعر فارسی اثر را قاسم صرافان سروده است.

اسماعیل معنوی تهیه کننده و کارگردان نماهنگ «علی حب النبی» در توضیح چرایی و چگونگی ساخت این اثر بیان کرد: پیشنهاد دوستان در مرکز شعر و سرود ماوا بهانه ساخت این اثر شد، اما عقبه این نماهنگ این بود که در این چند سالی که مشغول فعالیت هستم بسیار علاقه داشتم که کاری مختص به پیامبر تولید کنم؛ شاید کم معرفت هستیم (خودم را عرض می‌کنم)، چون اهل بیت همواره افتخارشان نسبت داشتن با پیامبر اکرم (ص) بود، اما ما آنقدر که حواسمان هست که به اهل بیت (ع) ابراز ارادت کنیم نسبت به آن طور که باید در تولیدات هنری پیامبر (ص) معرفت نداریم. در نتیجه این دو موضوع (ارادات قلبی خودم و پیشنهاد دوستان ماو) کار شکل گرفت. ضمن این که ما بچه خوزستان هستیم و عمده کارهایمان را در این استان انجام می‌دهیم و فضای خوزستان برایمان اهمیت دارد. همین دلیل وقتی این کار پیشنهاد شد به رغم زمان کم داشت، اما چون موضوع پیامبر (ص) بود استقبال کردم و پای کار رفتیم.

وی در توضیح مدت زمان ساخت این اثر گفت: کل کار حدود دو هفته تولید شد؛ بخش‌هایی از تصویر (در لوکیشن‌های شهری) در همان زمانی که موسیقی ساخته می‌شد، ضبط شد. در نهایت در سه هفته صفر تا صد این نماهنگ انجام شد.

معنوی هدف از ساخت نماهنگ «علی حب النبی» را ابراز ارادت به پیامبر اسلام (ص) عنوان کرد و افزود: هدف از تولید این اثر بسیار ساده و صمیمی عرض ارادتی به محضر پیامبر اکرم (ص) بود؛ هم این که این موضوع یک یادآوری برای همه مخاطبانی است که کار را می‌بینند. این که به خودمان می‌آییم و می‌بینیم که دین و آیینمان را مدیون این شخصیت والا هستیم. این زاویه نگاه می‌تواند به ما نشان دهد که تا چه اندازه می‌توان عاشق حضرت محمد (ص) بود. البته هر اندازه آشنایی فرد با سیره پیامبر بیشتر باشد بیشتر عاشقش می‌شود و این محبت عمیق‌تر می‌شود، اما همه ما به حد وسعمان حداقل‌هایی از این عشق را داریم.

وی در توضیح چالش‌های ساخت این اثر هم تصریح کرد: مهمترین چالش گرمای خوزستان بود؛ در کارهایم تلاش می‌کنم به طبیعت و ساختار فضا دست نزنم و در خوانش کار هم همواره به کارون ارجاع می‌دهم؛ همانطور که در این کار هم بخشی از روایت در بستر کارون اجرا شد. به همین دلیل دوست نداشتم کار استودیویی و ادکلن زده باشد؛ ضمن این که چالش دیگر ما در تولید این کار زمان کم بود.

معنوی با اشاره به چگونگی انتخاب خوانندگان این اثر گفت: دوستان خواننده این کار گروه سرود زهراییون بودند که گروهی بسیار قوی هستند. مدتی بود که با این گروه صحبت کرده بودیم و قرار بر این بود که کار مشترکی تولید کنیم و وقتی پیشنهاد این کار مطرح شد دوستان ماوا هم استقبال کردند، اما دلیل اصلی انتخاب این گروه زبان عربی بود. چون همه بچه‌های این گروه عرب هستند و لهجه خوانش آن‌ها بسیار خوب است و نیز در کارشان بسیار حرفه‌ای هستند و شاهد آن این که هفته گذشته در جشنواره سرود فجر هم رتبه برتر کشوری گرفتند.

معنوی در پاسخ به این پرسش که چرا زنان و دختران در این اثر حضور پررنگی ندارند گفت: ما باید در تولیداتمان آداب و رسوم منطقه را رعایت کنیم؛ ضمن این که به خاطر شرایط سنی این بچه‌ها که نوجوان هستند و برخی به جوانی رسیده اند نوع تعاملشان با بچه‌های ۷ و ۸ ساله تفاوت دارد. از سوی دیگر به دلیل برخی حسایت‌ها خانم‌ها کمتر جلوی دوربین می‌آیند. علاوه بر این که عقیده دارم که با روکش کار مذهبی نباید ترویج کار‌های نادرست انجام دهیم و روی این موضوع حساس هستم به همین دلیل ترجیح دادم که این کار این گونه ساخته شود.

وی در توضیح بازخورد‌هایی که از مخاطبان «علی حب النبی» گرفته است اظهار داشت: بازخورد‌ها بسیار خوب بود. مهمترین دلایل مقبولیت آن گونه که بیان می‌شود به خوانش سرود و اصل موسیقی بازمی گردد که بخشی از موسیقی ملودی یکی از قطعات معروف دنیای عرب (کار آقای ماهر زین) است. اجرای برخی از بچه‌های گروه سرود و حرکاتشان برای مخاطبان جالب و مقبول افتاده است. دیگر این که یکدستی در کار بین افراد در شهر و کسانی که سرود را می‌خوانند و فضا‌ها تا بیلبورد‌های درون شهر حفظ شده است.

معنوی در پاسخ به این پرسش که آیا به هدفی که داشته رسیده است گفت: خدا را شکر کار خوب بود؛ البته که باید کیفیت آن بسیار بالاتر باشد. مشکل ما در این کار و کار‌های دیگر بحث بستر انتشار است که دوست داریم مخاطبان بیشتری آن را ببینند. در مجموع من نمره خوبی به این موضوع که به هدفمان رسیده باشیم می‌دهم، چون احساس می‌کنم با دیدن «علی حب النبی» حس علاقه و ارادت در مخاطبان شکل می‌گیرد.