به گزارش هنرآنلاین، اولین روز داوری اجراهای هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش نوازندگان کمانچه و نوازندگان دف روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور در تالار رودکی آغاز شد.

در روز اول در بخش کمانچه، داوران متشکل از محمد مقدسی، داوود گنجه‌ای و هادی منتظری به تماشای اجراها نشسته و به طرح نکات خود درباره اجرای شرکت کنندگان پرداختند.

در بخش دوم (ساز دف) داوران متشکل از فرزاد عندلیبی، پیمان صفوتی و عماد توحیدی اجراهای این بخش را داوری کردند و پس از اجرای مرحله نهایی فراخوان، آهنگی برای هر یک از نوازندگان پخش شد تا آنها را در بخش همراهی ساز محک بزنند.

حمیدرضا اردلان دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره کیفیت شرکت‌کنندگان این دوره از جشنواره گفت: از قول استادان صاحب نام داور نقل می‌کنم؛ آن‌ها از اجراهای روز نخست راضی بوده و اذعان داشتند نوازندگان کمانچه در این دوره پیشرفت چشمگیری کرده‌اند.

جشنواره

وی ادامه داد: پیشرفت در کار جوانان وجود داشته، منتها مراقبت می‌خواهد و نیازمند آگاهی‌بخشی در تشخیص روش‌ها و متدهای یادگیری نوازندگی در موسیقی ردیف دستگاهی هستند. تعدادی از شرکت‌کنندگان ممکن است در شهرستان‌ها به مراجع موثق دسترسی نداشته باشند. جدا از این بحث، به طور کلی اجراهای روز نخست جشنواره نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان رشد پیدا کرده‌اند. به هر ترتیب جشنواره موسیقی جوان همچون یک ارگان یا رسانه است که این انگیزه را در جوان‌ها ایجاد می‌کند تا به حرف و توصیه استادان و داورها گوش بدهند.

 

نسل امروز زیاد موسیقی سنتی گوش نمی‌دهد

فرزاد عندلیبی داور بخش دف هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره اجراها بیان کرد: ماهیت اصلی برگزاری جشنواره‌ها علاوه بر خودسازی یک خودسنجی است که فرد با حضور در آن خود را محک می‌زند. در واقع این خودشناسی از این رو است تا افراد بتوانند خودشان را بشناسند و در برابر ناهنجاری‌ها و مسائل زندگی و درگیری‌های ذهنی خود شناخت پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز نام هر فردی را که آموزش می‌دهد استاد گذاشته‌اند، ادامه داد: متأسفانه آموزش‌های دف‌نوازی امروزه رصد نمی‌شود. هرکسی را که آموزش می‌دهد، استاد می‌نامند. جشنواره ملی موسیقی جوان رویدادی است که با گرفتن آزمون از تک تک نوازندگان آنها را به سمت و سوی درستی هدایت می‌کند.

جشنواره1

این هنرمند درباره دف‌نوازی نیز بیان کرد: آن کوبشی که در دف‌نوازی وجود دارد به سمت اشتباهی هدایت شده و بیشتر به سمت شلوغ‌نوازی رفته است. نسل امروز زیاد موسیقی سنتی گوش نمی‌دهد و در آهنگ‌هایی که برای همراهی پخش کردیم مشخص بود. نوازندگان جوان در ریتم‌های سنگین نمی‌توانند اجرای درستی داشته باشند. امروز همه به دنبال ریتم تند هستند و این خوب نیست. دف‌نوازی مسابقه نیست که هرکسی ریتم تندی داشته باشد برگزیده شود.

هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری حمیدرضا اردلان و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۲۷ شهریور تا ۵ مهر سال جاری در حال برگزاری است.