گروه موسیقی خبرگزاری هنر ایران: 23 مردادماه، سیدمحسن حسینی سرپرست مجموعه فرهنگی هنری بُرج آزادی در مصاحبه‌ای که درخصوص برنامه‌های پیش‌روی این مجموعه صورت گرفته بود، خبر از ایجاد مرکز موسیقی بانوان در مجموعه برج آزادی داد.

این خبر کوتاه برای جامعه موسیقی بانوان کشور می‌تواند نویدبخش اتفاقات خوب دیگر باشد. موسیقی بانوان کشور، همواره با چالش‌هایی روبرو بوده و همواره در بخش مجوز، تبلیغات و مکان اجرا با محدودیت‌هایی دست و پنجه نرم کرده‌اند و بارها شده که به واسطه تداخلات، برنامه اجرای آن‌ها لغو شده است.

یکی از معضلاتی که بانوان موسیقیدان با آن دست به گریبان هستند، اختصاص ساعاتی نامناسب در روز برای برگزاری کنسرت‌ها است. سالن‌های اجرای موسیقی بهترین ساعات خود را در اختیار گروه‌های موسیقی پاپ و سنتی و چهره‌های شناخته شده اختصاص می‌دهند و خوانندگان زن فقط در ساعات پس از ظهر می‌توانند اجرا داشته باشند که طبیعتا با محدودیت مخاطبان روبرو هستند. تازه این برای زمانی است که این گروه‌ها بتوانند از مرحله مجوز گذشته و به مرحله اجرا برسند.

818069_734

ایجاد یک مرکز موسیقی که اختصاصا برای بانوان باشد، اتفاقی بود که شاید باید مدت‌ها پیش رقم می‌خورد تا بخشی از موانع را از سر راه این بانوان هنرمند بردارد. البته پیش از این هم بانوان در مکان‌هایی چون فرهنگسرای نیاوران، اجراهایی داشته‌اند. اما با توجه به این که در ارکسترها نیز بانوان بسیاری حضور داشتند و حضور بانوان در سال گذشته در اجراهای صحنه‌ای رکورد شکنی کرد، نیازمند تمهیداتی بود تا بتوان یک مرکز مستقل برای اجرای آن‌ها ترتیب داده شود.

سیدمحسن حسینی درخصوص این مرکز در گفت‌وگویی بیان کرد: با حمایت دفتر مدیرعامل بنیاد رودکی برای اولین بار برج آزادی را مکان برگزاری نمایش و موسیقی بانوان خواهیم کرد. پیش از این در کاخ نیاوران جسته و گریخته برنامه‌هایی برگزار می‌شد اما در این فضای جدید بانوان می‌توانند با حمایت‌های فراوان ما آزادانه کار کنند. از آنجایی که من عضو شورای موسیقی دفتر وزارت فرهنگ و ارشاد هم هستم، گروه‌های فراوانی را آنجا می‌بینم که می‌توانیم آن‌ها را برای اجرا به سمت برج آزادی هدایت‌شان بکنیم.

12553769_240

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از کارهای پیش‌روی ما برنامه «گاه آواز» است که مختص موسیقی و آواز ایرانی است. در حال حاضر مشغول آماده‌سازی مکان فیلمبرداری آن هستیم. از آنجایی که سالن و پلاتوهای برج آزادی برای برنامه‌های تلویزیونی مناسب هستند احتمالا این برنامه را آنجا فیلمبرداری می‌کنیم. علاوه بر آن ایستگاه مُد و لباس را هم در برنامه‌های پیش روی خودمان داریم‌. به این شکل که لباس‌های فاخر و هنری که از قبل بوده است را در معرض دید همگان بگذاریم.

این اتفاق خوشایند می‌تواند بانوان ما را امیدوار کند که بالاخره مدیران حوزه موسیقی به موسیقی بانوان نگاه جدی‌تری پیدا کرده‌اند و آن‌ها را عضوی از جامعه موسیقی دانسته‌اند.